Inlägg från: Anonym (gråter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gråter)

Chock över referens

En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande:

Jag fick halvdåliga referenser från ett jobb. Dom hade infört nolltolerans angående förseningar. Jag åkte hemifrån kl 6 varje morgon och kom då till jobbet 8.01. Alltså en minut försent. Annars hade jag varit tvungen att åka halv 6 och skulle då komma fram 7.40 och få sitta och glo i 20 minuter. Eftersom jag valde det första alternativet sa dom till en rekryterare att jag kom försent varje dag. Men jag förklarade hur det låg till och fick jobbet ändå.
    Ska prata med den jag kunde fått jobb av idag o höra om de tror allt som referenser säger.
  • Anonym (gråter)

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 07:46:39 följande:

Som arbetsgivare kräver jag alltid referenser från senaste såväl som tidigare anställningar. Den arbetssökande som följer Souls råd: "Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det." har inget att hämta hos oss. Vi kontaktar alltid tidigare arbetsgivare oavsett om den arbetssökande har angivit dem som referenter eller ej. Klart är att om man misstänker samarbetssvårigheter är det inte aktuellt med en anställning. Naturligtvis kontaktar vi inte referenter innan den sökande är högaktuell för en anställning. Det innebär ju bara en massa onödigt arbete.
    Tror ni på allt arbetsgivare säger då?
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:51:58 följande:
    En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande: Jag kan säga att jag hade INTE anställt dig. Börjar man 8.00 så börjar man 8.00 inte 8.01. Är bussen dessutom sen någon dag (vilket ju händer då och då) så blir det ytterligare några minuter. SJÄLVKLART hade jag åkte tidigare, tagit en kopp kaffe och suttit ner med en bok eller tidning före dagens arbete började. Jag förstår inte hur folk resonerar kring sina arbeten, för mig är det och har alltid varit en självklarhet att man kommer i tid, dvs några minuter FÖRE den tid man börjar, så att man hinner klä av sig, gå på dass och kanske pusta ut några minuter innan man faktiskt ska var på plats. Min arbetsgivare köper ju faktiskt min tid och en minuts försening utslaget på ett år blir ganska många minuter. I ett sånt fall skulle du naturligtvis ha talat med din arbetsgivare och kollat "Är det okej om jag börjar 5 över pga bussarna?" men jag kan säga att jag nog hade sagt nej till det om jag varit din chef och således gett dig en dålig referens om du ändå gjort så. Allmänna kommunikationer är inget man kan eller ska skylla på när man söker jobb, 20 minuter är ju ingen katastrof utan snarare en ganska lagom tid att ladda upp batterierna inför en arbetsdag. Hade du sökt jobb hos mig hade du inte fått det på de refrenserna. Men bussarna kanske gick lite tätare hos nya arbetsgivaren?
    Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
  • Anonym (gråter)

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande:

Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
    Gällde bara en dag i veckan, så jag slapp vänta 30 min på att börja jobba.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:55:44 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:48:58 följande: Jag är ju i skrivande stund inte chef men har varit.. och i de flesta fall så tror man ju på vad referenser säger. Annars skulle man ju inte be om dem, men det är också en anledning till att man tar fler referenser, för att se vad olika personer säger. Personlig konflikter finns ju alltid på arbetsplatser, och naturligtvis kan de gå ut över en anställd som ber om referenser men det första felet du har gjort är ju att inte prata med den du lämnat som referens och kollat vad hon skulle säga om dig eftersom du uppenbarligen hade en konflikt med henne. Nu har du ju lärt dig det. Vi som anställer/har anställt MÅSTE ju sätta vår tillit till andra och står det mellan två stycken med likvärdiga erfarenheter som man känner att bägge två skulle passa rent personkemi-mässigt då går ju avgörandet på referenserna. Därför är referenserna OERHÖRT viktiga och något man måste välja med omsorg. Men som jag skrivit tidigare, någon som jobbat nära dig kan vara minst lika bra referens som en chef, i mitt fall so har jobbat som lärare i många år är kollegor bättre referenser än rektorer eftersom rektorn egentligen inte ser mitt arbete "på plats" så att säga.
    Har aldrig hört att man frågar vad de tänker säga om en. Hon sa bara att skulle prata gott om mig, för hon ville ju att det skulle gå bra för mig.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 07:57:27 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande: NEj självklart.. kollar man och det är okej.. så visst.. Fast man måste ändå alltid ha i bakhuvudet att det KAN påverka det sammanlagda omdömet. Om man gör det ibland är en sak. Men om någon skulle göra det hela tiden skulle jag som chef nog bli lite irriterad och be personen att försöka starta i tid. Men som sagt.. har man frågat och det är okej så är det ju okej, men det är alltid bättre att vara ute i god tid.

Varför är det viktigt att va petig med tiden om en schemaändring är ok för alla? Mina kollegor o jag själv tyckte också det var bättre att man jobbade när man var där, än att man satt en halvtimme före start o en halvtimme efter på personalrummet.
  • Anonym (gråter)

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:01:08 följande:

Har aldrig hört att man frågar vad de tänker säga om en. Hon sa bara att skulle prata gott om mig, för hon ville ju att det skulle gå bra för mig.
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:03:39 följande:
    Vi fick själva sätta schemat, om det behövde ändras under terminens gång. Gällde förskola.
  • Anonym (gråter)

Min tidigare chef på detta ställe VILLE va referens, men sa att det skulle va bättre för mig att ha den nya.

• Anonym (gråter)
    Kjell2 skrev 2009-03-20 08:28:35 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande: Den viktiga frågan är inte vad kollegorna säger utan vad chefen säger Hade chefen sagt ok? /Kjell
    Vi hade tillstånd att själva ändra schemat, så länge vi klarade verksamheten. Var det ändring på mer än en timme, skulle vi säga till innan vi ändrade.
  • Anonym (gråter)
    Kjell2 skrev 2009-03-20 08:51:42 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 08:48:34 följande: Hade ni tillstånd att komma för sent av chefen? /Kjell
    Nej, självklart inte. Men om någon pendlade o var hjälpt av att ändra lite i schemat o det inte försämrade verksamheten, var det ok.
Svar på tråden Chock över referens