Inlägg från: Anonym (gråter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gråter)

Chock över referens

Pratade med hon jag kunde fått jobb hos o hon rådde mig att prata med den som gav dåliga referenser samt att kontakta facket.

• Anonym (gråter)
    superanna skrev 2009-03-20 09:19:30 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 13:32:58 följande: [citat] Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp! [/cit Jag tycker jättesynd om dej. Finns det någon annan på arbetsplatsen som du kan ha som referens? Någon nära arbetskompis istället? Tyvärr så är det ju så att när man tar strid med arbetsgivaren oavsett sakfråga och det genererar ett avgångsvederlag så ingår det liksom i det att man bränner sina referenser.. Oavsett sakfråga vem som har rätt. En strid är en strid och man anses stökig av chefen oavsett hur bra man arbetat under många år. det är priset du får betala för att du fick ditt avgångsvederlag kan man säga och kanske du borde förstått det. Kanske du också kan tänka efter om det finsn andra referenser du kan använda från andra jobb? Någonstans där du varit timanställd kanske? Jag hoppas det löser sej!
    Tack snälla för stödet. Jo, jag har andra referenser, men hon som fick höra de dåliga referenserna, sa att man måste ha en chef från en nästan tioårig anställning, om man har en sån bakom sig.
  • Anonym (gråter)
    Mirva skrev 2009-03-20 09:32:26 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:06:58 följande: Om någon i din fackförening känner dig och det aktuella fallet så kan den personen mycket väl vara din referens.
    Verkar det inte konstigt?
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:20:24 följande:
    men helt ärligt ... facket har inget med referenser att göra, de SKA inte lägga sig i sånt heller anser jag. De ska ju hjälpa till på den arbetsplats du befinner dig just nu. Förstår inte vad de kan hjälpa dig med egentligen... Men att du ska byta referenser är väl självklart, oavsett vad hon säger när du pratar med henne
    Vem menar du i sista meningen?
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:20:24 följande:
    men helt ärligt ... facket har inget med referenser att göra, de SKA inte lägga sig i sånt heller anser jag. De ska ju hjälpa till på den arbetsplats du befinner dig just nu. Förstår inte vad de kan hjälpa dig med egentligen... Men att du ska byta referenser är väl självklart, oavsett vad hon säger när du pratar med henne
    Facket kanske har regler för hur chefen får säga. Jag kan ju inte gå utan jobb alltid.
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-20 09:37:41 följande:
    ¨ håller emd till viss del... i vanliga fall ska de inte pilla på sådant.. emn om det är så att facke rvarit inblandat tidigare och det varit rörigt ang det- ska fakcet se till att det itne ligger till last.. min sambo hade problem med sitt företag och fick koppla in facket.. sedan gav de han hemska referenser osm vi talade om fö rfacket som då krävde att det skulle var ariktiga grunder och att de skulle skriva ett nytt uttalande och skippa skitsnacket i princip då de gamla referenspapprena innehöll en hel del osanning om man säger så!!! han fick som sagt ut nya neutrala referenser!!!! det rekommenderar jag starkt.. dock måste dte vara så atrt arbtesgivaren verkligen har ljugit och att det gör uppenbar skada!
    Låter jättebra!
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-20 09:39:33 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:37:38 följande: det är bara att förklara läget!! vem som helst kan vara referens.. det enda som krävs är att ni har arbetat ihop.. du akn ta en arbetskamrat- en längre eller högre chef- det är helt upp till dig!!!!! lycka till
    Fast där jag var på intervju sa hon att har man en mångårig anställning ska chefen därifrån va referens. Tack annars.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:42:53 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:39:03 följande: Att du inte ska ha henne som referens när du söker jobb. När du talar med henne kommer hon säkerligen ställa sig i försvarsposition och det kan lätt bli att ni får en konflikt till. Man får aldrig ta ifrån en person dennas sanning och hon har säkerligen en fast övertygelse i sin bild om hur du är. Sen kan hon ju reagera på många olika vis när du talar med henne.. finns ju en risk att om hon är så intrigerande som du förklarat så kan hon ju be om ursäkt och lova bättring och sen ge ÄNNU värre referenser tex säga att du ringt och försökt påverka henne att säga positiva saker. Du ska inte ha henne som referens kort sagt. Sen kan du om du vill ringa och tala med henne för att fråga vad det egentligen är hon har sagt men var väldigt noga med att vara ödmjuk och INTE anklagande för det kan ställa till det för dig ytterligare. Utan fråga bara kort vad hon har sagt. Tala inte om att du har missat ett jobb pga vad hon har sagt.

Det förstod hon väl själv att jag missade ett jobb. Hon behöver väl också veta vad hennes uttalande ledde till.
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-20 09:44:53 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:43:11 följande: du har inte flera chefer??? jobbar som väktare iofs så det är kanske annorlunda- vi har ju 3-4 nära chefer som fungerar som referens!!! det var så jag menade
    Första åren på denna anställning hade vi en annan chef, som sen satt i styrelsen.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-20 09:48:21 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:40:56 följande: nej nej nej.. de har inga regler för sånt.. som chef måste man ju få säga vad man tycker om en anställd... hur skulle det se ut om facket gick in och reglerade vad chefer tyckte om sina anställda??? Ursäkta uttrycket men, någon ordning får det väl vara. Som "Arbetsgivare" säger, har man varit inblandad i konflikter med facket tidigare sänder det -tyvärr- negativa signaler till nya arbetsgivare. It takes two to tango helt klart så konflikter är ju i stort sett aldrig ensidiga.. men om du går utan jobb är faktiskt INTE fd chefers sak utan din sak att se till att du utbildar dig och lär dig självinsikt och lär dig att sälja in dig själv. Jag har haft ENORMA fajter där facket varit inblandade men har som jag sagt ändå aldrig haft problem att få nya jobb. Kanske pga jag är ärlig och att jag lär mig att äga problemen som varit och lärt mig något av dem, sett min del i dem och svarat ärligt när frågor kring konflikterna dykt upp i intervjuer. Aldrig smutskastat eller baktalat en chef hur jävla kocko de än må ha varit
    Det är en jobbig sits, så du behöver inte anklaga. Jag studerar och behöver sommarjobb. Min chefe har helt enkelt ljugit o hur ska jag då ta min del i det hela?
Svar på tråden Chock över referens