Inlägg från: Anonym (gråter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gråter)

Chock över referens

khartoum skrev 2009-03-20 17:42:51 följande:
    TS; försök att tänka framåt. Vid nästa intervju så säger du att ddin senaste chef inte är en bra referens eftersom ni arbetade alltför kort tid tillsammans och för att ni helt enkelt inte fungerade så väl ihop. De flesta chefer har själva haft en chef någon gång som allt inte var toppen med. Det innebär ju inte att DU per automatik skulle vara den svåra. det som förvånar mig är att den förra chefen inte vill ta ansvar för ert goda samarbete och faktiskt göra dig en tjänst. kanske skall du fråga honom/henne varför hon anser att den senaste chefen är bättre? Eller om det är så att han/hon inte VILL vara din referens? I så fall skulle du vilja veta, så att du kan fundera på andra lämpliga referenser, eller helt enkelt lära dig något av situationen. Finns det möjlighet till att utveckla sin självkännedom så är det bra att ta chansen. Din förförra chef kanske kan ge dig lite nya tankar? Det är alltid besvärligt när ens sämsta chef var ens senaste. Jag har precis upplevt det själv då jag ansökte om att delta i ett ledarskapsprogram. Jag lämnade fyra referenser, inte min senaste chef. Rekryteraren valde ändå (utan min vetskap) att kontakta min senaste chef med motiveringen; "vi gör alltid så vid internrekryteringar till detta ledarskapsprogram". Jag kände inte till det och påtalade att det hade varit bra för mig att veta. det fanns nämligen skäl till varför jag inte bett denna chef att vara min referens. Nu hade rekryteraren kontaktat övriga referenser också, och jag gick vidare i ledarskapsprogrammet, så jag utgår ifrån att han/hon förstod att man inte drar jämt eller är uppskattad av alla. Dessutom har intervjuaren en god chans att själv bilda sig en uppfattning om en. En referens vill man ofta skall bekräfta det man själv uppfattat under intervjun. Så, mitt råd till dig är att se till att du har fler referenser och att du, så enkelt och okomplicerat som möjligt säger som det är på intervjun. Du hade oturen att få en chef som inte fungerade så bra med dig den sista korta tiden på arbetsplatsen, så han/hon är inte en så rättvisande källa för den kompetens du besitter. Det handlar många gånger personkemi, och det vet ju din nya chef också.
    Vi jobbade ihop 9 år, så man kan inte kalla det kort. Annars har du väldigt mycket klokt att säga. Kram
  • Anonym (gråter)
    Camarogirl skrev 2009-03-20 17:44:38 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men vill bara påpeka att en referent ska ju tala FÖR dig, inte EMOT dig! Dålig stil av någon att gå med på att vara referent, och sen säga dåliga saker... Den personen vinner ju absolut ingenting på att du inte får ett annat jobb som du sökt! Fundera på om du inte har någon annan som kan ge dig GODA referenser istället!
    Nej precis. Hade inte väntat mig att hon skulle lovorda mig till max, men hon sa så mycket dåligt att det svämmade över. Var också förvånad. Nej, hon har inget att vinna på detta.
  • Anonym (gråter)

Ska prata med min förrförra chef o fråga om hon kan va referens.

• Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-20 17:50:06 följande:
    Men oj! Hur kunde jag missuppfatta så??? Jag förstod det som om du arbetede lång tid med den chef som skulle kunna ge dig goda referenser och att den nya var den som hon/han hänvisade till?
    Du fattade lite av varje. Jag var anställd där 9 år, jobbade i 7 pga. mammaledighet. 2.5 av dessa jobbade jag med den gamla chefen. Inte lätt att hålla isär.
  • Anonym (gråter)
    khartoum skrev 2009-03-20 17:57:55 följande:
    Hmm... om det är 9-årschefen som gav dig dåliga referenser så skulle jag rekommendera dig att ringa henne/honom och be om ett möte. Ni behöver kanske reda ut ett och annat och du skulle då kunna uttrycka din syn på det hela. Han/hon kan kanske då bättre förstå vilka behov du har av att gå vidare och kanske kan ni enas om ett par punkter som som han/hon kan ta upp som skulle vara till gangn för dig i fortsättningen. Om du visar lite ödmjukhet i detta så kanske han7hon vill hjälpa till snarare än sätta käppar i hjulet. För mig låter detta som om det finns bitterhet och osämja med i spelet och som camarogirl skriver; som referens så skall man tala om personens goda sidor! Uppenbarligen har inte referensen förstått sin roll heller, så du behöver förklara vilka förväntningar du har på henne/honom. En enkel fråga kan vara: "vem vinner på att du misskrediteras i ett sammanhang där man förväntas ge goda referenser?" det säger något om chefen också...
    Ja, det var 9-årschefen som pratade dåligt om mig. Måste ju prata med henne på något sätt.
  • Anonym (gråter)
    Lavish skrev 2009-03-20 18:42:59 följande:
    Ja jag tycker nog att själva grejen att ge en sån dålig referens tyder på att människan är knäpp. Varför då ställa upp på att vara referens överhuvudtaget? Vad kan hon ha att vinna på att snacka skit om dig till nya arbetsgivare annat än jäkligt låga motiv? Det vore ju en sak om du har begått något allvarligt fel typ snott pengar el så i ditt arbete som hon känner som sin skyldighet att vidarebefodra. Men sånt som ifall man har snackat mycket privatliv tycker jag defintivt går bort. Gillar hon inte dig räcker det väl med att hon ganska kort säger att du skött dina arbetsuppgifter tillfredställande, ingen lovprisning men inget onödigt skitsnack heller.
    Du skriver vad jag tänker. Och nej, jag har inte snott pengar eller prylat barn.
  • Anonym (gråter)

Anonym (synd) skrev 2009-03-20 19:54:20 följande:

Men är det inte riktigt illa då det här systemet med referenser? När man har bra referenser så är ju allt frid o fröjd, jag förstår ju att nya arbetsgivare vill höra hur man arbetat på tidigare platser osv MEN det finns ju tokchefer säg den som INTE haft nån knäppis nån gång . Att man är chef betyder ju inte att man på köpet kan hålla isär sak o person. Kanske man skulle införa nån sorts betygssystem där chefer o medarbetare får säga hur man är, bara spånar... För det är skitsvårt att komma vidare om man hamnat i en sån här sits o är man oskyldig till anklagelserna så är det ju helt uppåt väggarna att man ska förlora jobb pga dåliga chefer... så får det ju inte gå till! Ts jag skrev tidigare om min sambo. Han har vid en jobbintervju varit helt rak o ärlig. Han sa att han kommit på kant med förra chefen men att resten av arbetsteamet gillade honom + att han berättade lite mer utförligt om vad han uppnått på den arbetsplatsen o det jobbet fick han, arbetsgivaren valde att tro på honom. Tyvärr så blev det ändå inget där pga konkus men sånt är livet o det hade ju inget med referenser att göra Ge inte upp, nästa ställe du söker på kankse nöjjer sej med en arbetskamrat som referens?
    Tack. Jag ska på en intervju på tisdag och ska fundera i helgen på hur jag bäst kan ladda om.
  • Anonym (gråter)

M C skrev 2009-03-20 19:23:53 följande:

Det handlar inte om att hon inte kan skilja på sak och person? Det har jag stött på fler än en gång. Jag kan vara lite speciell ibland, men jag sköter alltid mitt jobb. En JÄVLA skillnad; jag är snäll, trevlig och generös men även högljudd, påstridig och omedelbar/impulsiv. Det säger inte mycket om hur jag utför mitt arbete - men säg det till den chef som gav mig dåliga referenser trots att hon gillade mig!
    Jo, det handlar nog mycket om sak o person. Jag klarar av att prata med nån o samtidigt göra mitt jobb.
  • Anonym (gråter)

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 20:10:47 följande:

Ställa upp på att vara referent? När vi nyanställer skickar den arbetssökande först in en ansökan, oftast med cv och vissa referenser. Om vi blir intresserade kallas vederbörande till en anställningsintervju. Är vi därefter fortsatt intresserade kontaktar jag de referenter som arbetssökanden angivit. Dessutom ringer jag till tidigare arbetsgivare som inte angivits som referenter. För att någon angivits som referent är det inte meningen att denne ska komma med bara positiva omdömen. Vad vore det då för mening för arbetsgivaren att ta kontakt? Man måste hålla i minnet att det alltid finns två sidor av samma mynt. Därför skulle jag t.ex. aldrig anställa någon som jag vet inte kommit överens med sin f.d. arbetsgivare och blandat in facket. Det osar nämligen problem lång väg. Att jag sedan mycket väl förstår att det kanske har varit motiverat ur den anställdes synvinkel är en helt annan sak.
    Du skulle inte anställa nån som kopplat in facket? Diskriminerng säger jag. Vad menar du att en anställd ska göra när den blir trakasserad då?
  • Anonym (gråter)

Det är säkert minst en tredjedel av alla anställda som kopplat in facket någon gång.

Svar på tråden Chock över referens