• Kajsa72

Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?

Jag är sjukt orolig för att få missfall.
    Idag gjorde jag ett VUL. Trodde att jag var i 7+0 vilket också stämde perfekt med VUL. Allt såg jättebra ut, fostret var i "rätt" storlek för tiden, det satt bra och hjärtat slog. Jag har inte haft några blödningar.
    Vad tror ni, hur stor är risken för missfall för mig nu?

• Svar på tråden Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?
  • bästa lilla my

har ingen statistik eller så, men som jag fattat det minskar risken för mf REJÄLT när man sett hjärtat slå. När många får senare missfall, har fostret redan försvunnit tidigare, så även om det börjat blöda v 11 kan det varit dött sen v 7.

Så har jag fattat det åtminstone, så försök andas ut och njut

• Ammiz

Jag har en siffra på 95% i huvudet, alltså för att det ska gå bra, som jag inte vet vart jag fått ifrån. Sedan så har jag hört att om man ser ett hjärta slå på VUL så motsvarar det att ha klarat sig förbi tolfte veckan.

Å, så härligt det måste kännas att få se ett hjärta på VUL! *avis* Grattis!

• Snowsee

Jag var på VUL i v 7+1 och fick se hjärtat slå. Bebis var då 1 cm. Läkaren sa att när allt ser så fint ut så tidigt så är chansen att det går bra 97-98%. Går in i v 12 i morgon, ska på KUB om 2 veckor och hoppas att allt är bra då...

• guldplutt

Jag var också på VUL både på 7+0 (10mm) och på 7+5. (14 mm) Läkaren sa att eftersom allt ser bra ut vad gäller hjärtslag, storlek, tillväxt etc så minskar missfallsrisken till 5%.

Men jag förstår dig, jag är också orolig. Vi hade ett MA förra året, och då fick jag aldrig några blödningar alls, utan fick skrapas. Nu blir jag toknojig varenda dag jag inte känner så mkt symptom. Förstår inte hur jag ska stå ut ända till NUPP om drygt 5 veckor. Det känns som en evighet och jag är jätterädd att bebis inte ska leva längre då.

• Tigerwoman

Om allt ser bra ut på VUL i v7 så är missfallsrisken ca 2-3%, dvs lika liten som den "normalt" är efter v12. Försök ta det lugnt nu, din bebis har väldigt väldigt god chans att klara sig!

• mamma20sthlm

Allting handlar om utveckling på embryot.

Handlar ju inte bara om hjärtat har börjat slå utan att allt annat kommer stämma in dom  3 månanderna.

Tycker man inte ska säga procent hit och dit. Ett friskt barn stannar kvar!!! Det ska man komma ihåg.

Man kan inte göra så mkt utan bara slappna av och njut av din graviditetet istället!:)

• guldplutt
    mamma20sthlm skrev 2009-03-22 20:29:17 följande:
    Allting handlar om utveckling på embryot. Handlar ju inte bara om hjärtat har börjat slå utan att allt annat kommer stämma in dom  3 månanderna. Tycker man inte ska säga procent hit och dit. Ett friskt barn stannar kvar!!! Det ska man komma ihåg. Man kan inte göra så mkt utan bara slappna av och njut av din graviditetet istället!:)
    tja, fast det finns ju tydlig statistik som gör att man kan tala om procentsatser. självklart handlar det om huruvida fostret utvecklas som det ska och är friskt, men det är ju just det som omfattas av de olika procenttalen. tidiga VUL som visar utvecklingstakt och hjärtslag som är som de ska innebär att fostret klarat sig längre än de flesta som slutar i MF inom de första kritiska 12 veckorna. oftast stöts ju inte fostret ut med en gång, utan det kan gå många veckor. det är därför man säger 12-14 veckor om man inte gjort VUL. men visst, ingenting är ju säkert, det kan gå fel även efter detta.
  • Mieria

Ni är roliga. "Om man sett hjärtat slå minskar risken". Detta är medicinskt idiotiskt. Om moderkakan inte tar över försörjningen senare i graviditeten är det skit samma hur mycket hjärtat slog i vecka sju! Jag blir seriöst rädd när folk sitter och resonerar på så vis. Förstår ni inte bättre eller är det som ni försöker hjälpa varandra att må bättre? jag hoppas på det senare. Jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna men vecka sju har inget med vecka 10 att göra and so on. Det borde vara ganska enkelt att begripa.

• guldplutt
    Mieria skrev 2009-03-23 08:47:43 följande:
    Ni är roliga. "Om man sett hjärtat slå minskar risken". Detta är medicinskt idiotiskt. Om moderkakan inte tar över försörjningen senare i graviditeten är det skit samma hur mycket hjärtat slog i vecka sju! Jag blir seriöst rädd när folk sitter och resonerar på så vis. Förstår ni inte bättre eller är det som ni försöker hjälpa varandra att må bättre? jag hoppas på det senare. Jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna men vecka sju har inget med vecka 10 att göra and so on. Det borde vara ganska enkelt att begripa.
    Konstigt då att läkarna säger att det finns ett samband, en statistik? Vid de allra flesta missfall har fostret dött tidigt, men det dröjer innan det stöts ut. Lever fostret i v 8 tex så är missfallsrisken mindre, så enkelt är det. Inte ett dugg medicinskt idiotiskt. I så fall är alla fertililtetsläkare mfl jag varit kontakt med också medicinskt idiotiska. Men det är klart, du som lekman med dina hobbyteorier som "borde vara ganska enkla att begripa" har säkert bättre kunskap i ämnet.
  • Pinno

Tänkte bara berätta vad som hände mig. I min förra graviditet gjorde jag VUL i v 7+1, såg hjärtat slå och allt såg tydligen jättebra ut. Det lilla pyret dog några dagar senare men det upptäcktes först i v 12 när jag började blöda. Så även om missfallsrisken minskar ifall hjärtat slår så tidigt så kan det ändå gå åt helvete... Nu är jag gravid igen och under de första 12 veckorna gjorde vi tre UL.... :)

Svar på tråden Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?