Minnie69 skrev 2009-03-24 12:20:32 följande:
Jag är helt fascinerad över var ni har lyckats hitta dessa statistiska siffror för MF-risken . Jag har tjatat och frågat varenda "vårdpersonal" som jag har varit i kontakt med, fertilitetsläkare, läkare, BM etc och ingen har velat ge mig kalla siffror. Så som jag har velat få veta det . Ni som har koll på läget, om risken sjunker till 3 - 5 % om hjärtat pickar i vecka 8, hur mycket sjunker den om moderkakan tar över framgångsrikt och man ser på UL runt vecka 13 att allt ser normalt ut?
Jag har fått mina siffror bla från just fertilitetsläkare och min vanliga läkare. Har även läst det på flera källor på internet, men eftersom jag inte minns vilka just nu kan jag inte referera till dem (förutom cura-klinikens websida, som jag citerade ovan)
Dock har jag inte frågat vidare gällande moderkakan, eftersom det var just kring v 8 som VULet gjordes. Det borde ju dock finnas statistik på antal missfall mellan v 8 och BF för de som gjort fertilitetsutredningar och behandlingar, eftersom det oftast är de som får göra tidiga VUL.