• Kajsa72

Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?

Jag är sjukt orolig för att få missfall.
    Idag gjorde jag ett VUL. Trodde att jag var i 7+0 vilket också stämde perfekt med VUL. Allt såg jättebra ut, fostret var i "rätt" storlek för tiden, det satt bra och hjärtat slog. Jag har inte haft några blödningar.
    Vad tror ni, hur stor är risken för missfall för mig nu?

• Svar på tråden Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?
  • guldplutt

Exempel Curaklinikens IVF-avdelning: "Av de graviditeter där man vid ultraljudsundersökning i graviditetsvecka 7 ser foster med hjärtaktivitet, går 96-97 % vidare till förlossning. "

• guldplutt

pinno - det är klart att det kan. 3-5% är fortfarande 3-5%. Tråkigt för er...

• Snärtan
    Mieria skrev 2009-03-23 08:47:43 följande:
    Ni är roliga. "Om man sett hjärtat slå minskar risken". Detta är medicinskt idiotiskt. Om moderkakan inte tar över försörjningen senare i graviditeten är det skit samma hur mycket hjärtat slog i vecka sju! Jag blir seriöst rädd när folk sitter och resonerar på så vis. Förstår ni inte bättre eller är det som ni försöker hjälpa varandra att må bättre? jag hoppas på det senare. Jag menar verkligen inte att trampa någon på tårna men vecka sju har inget med vecka 10 att göra and so on. Det borde vara ganska enkelt att begripa.
    Det är klart att missfallsrisken minskar om man sett att man kommit över första "hindret". Tänk graviditeten som ett häcklopp, där du inte ska riva en häck för att komma i mål. Om du klarat första häcken så ökar väl chanserna att du kommer klara att komma i mål utan att riva en häck. Se moderkakans övertagande som en nästa häck, kommer du över den så har ju chanserna ökat att klara loppet utan att riva en häck. Sedan finns massor av kritiska hinder på vägen för en fullbordad graviditet, så det kan ALLTID gå åt skogen. Men ju längre du kommer i de kritiska processerna så minskar risken.

Absolut inget konstigt i det.

Sedan är det tråkigt att du blir "seriöst rädd"- du kanske ska hänga någonstanns där du inte är så rädd
  • Kajsa72

Tack för era svar. De lugnar även om jag är jätteorolig. Är nu i vecka 7+5.
    Jag mår väldigt illa och är jättetrött. Mina vänner säger att det är bra, då har jag mycket hormoner i kroppen och då minskar risken också för missfall. De säger också att graviditeten sitter bra om man mår illa och är trött.
    Jag är själv skeptisk till att det finns något samband mellan att må dåligt och en lyckad graviditet, men man lyssnar ju på allt positivt så klart... :)
    Någon som hört någon liknande om att det är bra att man mår dåligt?

• Mieria

Guldplutt, jag uttryckte mig nog klumpigt. Vad jag menar är att om exempelvis moderkakan inte tar över försörjningen som den ska i vecka nio så spelar det ingen roll om man sett hjärtat slå tidigt. Det blir ett missfall ändå. Så teorin "missfallsrisken minskar" kan vara missvisande. Anledningen till att man skulle få missfall pga att hjärtat inte börjar slå minskar ju med 100 % men risken att det blir missfall för att moderkakan inte börjar fungera har inte förändrats.

• guldplutt

Nej, men faktum kvarstår att andelen missfall pga fel innan v 7 är allra störst. Alltså är det en mindre andel missfall som sker pga att inte moderkakan tar över. Alltså kan man fortfarande tala om en minskad missfallsrisk efter kontroll med VUL i v 8. Statistiken talar ju ganska tydligt - ca 30% mot 3-5% risk är ju rätt stor skillnad enligt mig iaf. Självklart är risken inte borta, men att den är rejält mkt mindre tycker iaf jag känns skönt att veta!

• Minnie69

Jag är helt fascinerad över var ni har lyckats hitta dessa statistiska siffror för MF-risken . Jag har tjatat och frågat varenda "vårdpersonal" som jag har varit i kontakt med, fertilitetsläkare, läkare, BM etc och ingen har velat ge mig kalla siffror. Så som jag har velat få veta det .

Ni som har koll på läget, om risken sjunker till 3 - 5 % om hjärtat pickar i vecka 8, hur mycket sjunker den om moderkakan tar över framgångsrikt och man ser på UL runt vecka 13 att allt ser normalt ut?

• UllaBella
    guldplutt skrev 2009-03-23 08:54:13 följande:
    Konstigt då att läkarna säger att det finns ett samband, en statistik? Vid de allra flesta missfall har fostret dött tidigt, men det dröjer innan det stöts ut. Lever fostret i v 8 tex så är missfallsrisken mindre, så enkelt är det. Inte ett dugg medicinskt idiotiskt. I så fall är alla fertililtetsläkare mfl jag varit kontakt med också medicinskt idiotiska. Men det är klart, du som lekman med dina hobbyteorier som "borde vara ganska enkla att begripa" har säkert bättre kunskap i ämnet.
    Ja, alltså jag tror inte att vul skulle göras så tidigt på typ alla fertilitetsbehandlade gravida om det inte var så pass säkert att det oftast skulle leda till en fortsatt graviditet.
    Enligt min dr, överläkare, så gjorde de vul i v.7-8 just för att OM hjärtat slog då så var risken mkt, mkt liten att det inte skulle leda till en fortsatt grav. Sen finns det ju inga garantier att man får föda ett levande barn om man fullföljer en hel grav.
  • guldplutt
    Minnie69 skrev 2009-03-24 12:20:32 följande:
    Jag är helt fascinerad över var ni har lyckats hitta dessa statistiska siffror för MF-risken . Jag har tjatat och frågat varenda "vårdpersonal" som jag har varit i kontakt med, fertilitetsläkare, läkare, BM etc och ingen har velat ge mig kalla siffror. Så som jag har velat få veta det . Ni som har koll på läget, om risken sjunker till 3 - 5 % om hjärtat pickar i vecka 8, hur mycket sjunker den om moderkakan tar över framgångsrikt och man ser på UL runt vecka 13 att allt ser normalt ut?
    Jag har fått mina siffror bla från just fertilitetsläkare och min vanliga läkare. Har även läst det på flera källor på internet, men eftersom jag inte minns vilka just nu kan jag inte referera till dem (förutom cura-klinikens websida, som jag citerade ovan)

Dock har jag inte frågat vidare gällande moderkakan, eftersom det var just kring v 8 som VULet gjordes. Det borde ju dock finnas statistik på antal missfall mellan v 8 och BF för de som gjort fertilitetsutredningar och behandlingar, eftersom det oftast är de som får göra tidiga VUL.
  • minimou

I "Your pregnancy week by week" av Lesley Regan (professor of Obstetrics and gynaecology) står det om missfallsrisken: "By eight weeks, the risk is much smaller and, if a fetal heartbeat can be seen on the scan at this stage, your risk of misscarriage has fallen to three per cent. (....) After 12 weeks, the risk of miscarriage is no more than one per cent."

Svar på tråden Vul i 7+0 normalt, missfallsrisk?