Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Juniphé

PÅSK picknick?

Någon mer än jag som längtar till Påsk? Jag inbillar mig att vädret kommer vara strålande sol och värme Därför har jag, som ska hålla i påskmiddagen i år, beslutat mig för att bjuda på härlig påskpicknick utomhus. Ja, alltså om vädret tillåter Annars äter vi den inomhus framför brasan.

Vi blir 7 vuxna.
    Har ni några tips på rolig picknickmat som man kan överraska med? Kanske en tårta till dessert?

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • Svar på tråden PÅSK picknick?
  • Ann Lee

Vill du ha traditionellt eller modernt? Ska det vara "barnmat" till eventuella barn?
    Ska ni hålla picknicken i er trädgård eller åka iväg nånstans? Det kommer nog inte att vara så varmt men kanske soligt.

Jag förknippar påsken med ägg, sill, lax, potatis, köttbullar och korv. Men även lamm, spenat och fetaost.

Ett alternativ är att du kokar en kastrull potatis, det är lätt att ta med och potatisen håller sig varm i kastrullen om du kokar den precis innan ni ska iväg. Linda sedan in i badlakan.
    Till detta kan du bjuda på några sillar (egeninlagda eller färdigköpta på burk) och kanske lax.
    Sedan kan ni grilla: Förbered korv och köttbullar om du vill ha traditionella eller kanske till barnen. Dessa kan grillas på spett eller grillpinne. Vill du bjuda på något annorlunda kan jag rekommendera laxkebab på spett med morotsdip som jag brukar göra till påsk. Du kan försteka spetten hemma och bara värma på grillen sedan. Jag har också ett gott recept på spenat- och räkfyllda filodegspaket. Gör någon enkel efterrätt som en paj som är gul och lite påskaktig. T.ex. Persikopaj eller chokladkaka med persikor/aprikoser.

• Juniphé

Vi blir 7 vuxna som jag skrev (Alltså inga barn utöver den lill* i magen min)

Nej varmt kommer det nog inte vara. Tanken är att vi tar en utflykt och tar med oss filtar och liggunderlag och kan njuta av vårsolen.

Potatisidén gillar jag inte tyvärr... jag vill gärna komma bort från den traditionella påskmidaggen med allt vad den innebär. Den är ju nästan som ett julbord
    Det jag efterlyser, som kanske inte framkom i trådstarten är tips på god och kanske ngt påskinspirerad picknickmat som man kan förbereda och bara plocka fram när man är på plats. Plast bestick, papptallrikar etc är ju givet annars blir det svårt att bjuda på annat än mackor

Persikopaj lät jättegott

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • Ann Nelly

Gör en maffig kycklingsallad (min favorit) fullspäckad med blandad småbladig sallad, körsbärstomater, gurka, salladslök, avokado, sparris, ägghalvor, lättkokta blomkålsbuketter, morotsslantar (riktigt tunna), rädisor, välkryddad kyckling.
    Ta med två olika såser så man kan välja, exempelvis en med vitlökssmak och en med citronsmak.
    Grädda baguetter (färdiga eller egna) eller foccacia innan ni åker och linda in i handukar så de fortfarande är lite ljumna. Går lätta att bryta bitar av på plats. Ta med någon god färskost till detta.
    Det går ju även att komplettera med lite piroger, brukar ju vara gott både kallt och ljummet. Köttfärs (kanske lammfärs), kräftor eller skinka som fyllning.
    Mums!!!

Svar på tråden PÅSK picknick?