• Anonym

Dålig referens från hyresvärd

Hittade ingen bättre kategori att lägga detta i.
    Jag bor i en liten etta på landet ca 10 mil utanför en stor stad där jag jobbar och studerar. Jag väntar barn i slutet av sommaren och skulle verkligen vilja flytta till en större lägenhet inne i stan. Min pappa känner en privat hyresvärd som erbjudit mig en 2:a, men då behövs en referens från min nuvarande hyresvärd och det vet jag att jag inte kommer att få eftersom att jag hade husrannsakan hos mig för ett år sedan och lägenheten blev totalt demolerad av polisen vilket de dessutom vägrat ersätta. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag kommer ju aldrig någonsin att kunna få en annan lägenhet!! Är liksom dömd att bo på 30 kvadrat med mitt lilla barn för evigt.
    Någon som har något tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Dålig referens från hyresvärd
  • korven72

Be att få lämna arbetskollegor eller chef som referensperson istället.

• Anonym

svart tulpan skrev 2009-03-27 21:57:53 följande:

Be att få lämna arbetskollegor eller chef som referensperson istället.
    Kan man göra det? Hon ville nämligen ha referens från min nuvarande hyresvärd, min pappa har även varit smart nog att berätta vem det är.
  • Gladabarnensmamma

kan du inte skaffa bevis från polisen (datum m.m.) så du kan förklara händelsen?
    Låter väldigt konstigt att polisen skulle förstöra en hel lägenhet.... ?

• Anonym
    Gladabarnensmamma skrev 2009-03-27 22:05:39 följande:
    kan du inte skaffa bevis från polisen (datum m.m.) så du kan förklara händelsen? Låter väldigt konstigt att polisen skulle förstöra en hel lägenhet.... ?
    Bevis på vad?
    De bröt upp brevlådan, dörren och rev ned tapeterna.
  • Gladabarnensmamma

dom måste väl ha ngt sorts tillstånd för att braka in sådär menar jag... om dom vägrar ersätta så borde dom MINST kunna uträtta ett brev som förtydligar VAD och VARFöR dom gjorde som dom gjorde.

• Anonym (B)

Referenserna handlar nog mer om ifall du är noga med att betala hyran i tid, störande som granne osv

• Anonym
    Gladabarnensmamma skrev 2009-03-27 22:11:44 följande:
    dom måste väl ha ngt sorts tillstånd för att braka in sådär menar jag... om dom vägrar ersätta så borde dom MINST kunna uträtta ett brev som förtydligar VAD och VARFöR dom gjorde som dom gjorde.
    De gjorde det för att jag var misstänkt för narkotikabrott. Husrannsakan hävdes sedan, de gjorde alltså fel i att göra den, men det spelar ju inte hyresvärden någon roll, lägenheten var ju ändå förstörd.
  • Anonym

Ja, du kan nog inte mer än tala med värden. Säga din situation, be så mycket om ursäkt för vad polisen utsatte dig för. Han kan ju slippa dig nu

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-27 22:19:47 följande:
    De gjorde det för att jag var misstänkt för narkotikabrott. Husrannsakan hävdes sedan, de gjorde alltså fel i att göra den, men det spelar ju inte hyresvärden någon roll, lägenheten var ju ändå förstörd.
    Sådant har det inte varit några problem med, det är just den här husrannsakan. Jag vet att de kommer säga det om hon jag söker lägenhet hos ringer, eftersom att min före detta sambo inte kunnat få bostad efter vi har separerat då min hyresvärd sagt att det varit husrannsakan hos oss när han lämnat dem som referens.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-27 22:19:48 följande:
    Ja, du kan nog inte mer än tala med värden. Säga din situation, be så mycket om ursäkt för vad polisen utsatte dig för. Han kan ju slippa dig nu
    Ja, jag har funderat på om jag skulle göra det, men de jag har diskuterat detta med säger att hyresvärden förmodligen inte tänker så, utan att det är viktigare för en hyresvärd att vara uppriktig mot andra hyresvärdar så att de inte får ett dåligt rykte.
Svar på tråden Dålig referens från hyresvärd