• Anonym

Dålig referens från hyresvärd

Hittade ingen bättre kategori att lägga detta i.
    Jag bor i en liten etta på landet ca 10 mil utanför en stor stad där jag jobbar och studerar. Jag väntar barn i slutet av sommaren och skulle verkligen vilja flytta till en större lägenhet inne i stan. Min pappa känner en privat hyresvärd som erbjudit mig en 2:a, men då behövs en referens från min nuvarande hyresvärd och det vet jag att jag inte kommer att få eftersom att jag hade husrannsakan hos mig för ett år sedan och lägenheten blev totalt demolerad av polisen vilket de dessutom vägrat ersätta. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag kommer ju aldrig någonsin att kunna få en annan lägenhet!! Är liksom dömd att bo på 30 kvadrat med mitt lilla barn för evigt.
    Någon som har något tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Dålig referens från hyresvärd
  • Marma
    Anonym skrev 2009-03-28 13:47:38 följande:
    Hon har sagt att hon vill ha referens från min hyresvärd... men jag tänkte att man kanske kan komma undan med att lämna en gammal hyresvärd som referens. Bara hon inte ringer upp den jag har nu i alla fall.
    jaha, nu slant penger ner...:P ja det borde nog funka bara du ringer din gamla hyresvärd o säger till så det vet. men visst hon kanske ringer upp den du har nu iallafall, men har du bara positivt o en sak negativt o dessutom har papper på att de inte fick gå in i din lägenhet så kan det ju gå bra
  • Anonym

Har tänkt en lite annan lösning nu, har hittat en bostadsrätt istället jag tänkt bjuda på senare veckan, vill bostadsrättsföreningar också ha referenser från ens nuvarande hyresvärd? I så fall får jag ju skynda mig att folkbokföra mig någon annan stans, brukar de kolla upp sådant?

• TjorveniSkåne

Prata med din nuvarande hyresvärd först, kanske de kan ge dig bra referens om det inte var "ditt fel" att husrannsakan gjordes.

Jag är med i en bostadsrättsförenings styrelse. Eftersom lägenheterna i huset är relativt dyra kollar vi inget speciellt - vi räknar med att banken har kollat ekonomin!

Vi har aldrig begärt referenser från nuvarande boende, men ibland googlar vi spekulanterna

• Anonym (B)

Men om du "städade upp" och fixade nya fina tapeter och allt som gått sönder, ser jag inte något problem från värdens sida.
    Eller har du låtit allting vara?

• Anonym

Man ska ju godkännas av föreningen om man köper bostadsrätt, så det kan ju hända att du behöver referenser där oxå. Likte olika från förening till förening. Har du 10% i handpenning att lägga på en bostadsrätt?

• isadora81

Jag har aldrig varit med om att de kollar referenser när man köper en bostadsrätt.

• Anonym (Oixi)
    isadora81 skrev 2009-03-29 23:57:19 följande:
    Jag har aldrig varit med om att de kollar referenser när man köper en bostadsrätt.
    Det gjorde bostadsrättsföreningen på både mig och min sambo.
  • isadora81

Anonym (Oixi) skrev 2009-03-30 00:00:38 följande:

Det gjorde bostadsrättsföreningen på både mig och min sambo.
    Se där, det var spännande att höra. Var det efter att ni skrivit på kontraktet eller innan? Vad hade hänt om de inte godkännt er hade köparen då fått lov att sälja till någon annan för ett kanske lägre pris?
  • Anonym (miss m)

Tycker hv att du är hemsk som hg kommer h*n att skriva en ok rekommendation - för att bli av med dig!! Förutsatt att du inte har hyresskulder, dvs.

OT:

När min mamma jobbade som rektor och nån ringde om ref. ang. nån hon inte gillade var hon alltid positiv - just för att bli av med personen!!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-29 23:39:06 följande:
    Man ska ju godkännas av föreningen om man köper bostadsrätt, så det kan ju hända att du behöver referenser där oxå. Likte olika från förening till förening. Har du 10% i handpenning att lägga på en bostadsrätt?
    Jo absolut.
    TjorveniSkåne skrev 2009-03-29 22:38:27 följande:
    Prata med din nuvarande hyresvärd först, kanske de kan ge dig bra referens om det inte var "ditt fel" att husrannsakan gjordes. Jag är med i en bostadsrättsförenings styrelse. Eftersom lägenheterna i huset är relativt dyra kollar vi inget speciellt - vi räknar med att banken har kollat ekonomin! Vi har aldrig begärt referenser från nuvarande boende, men ibland googlar vi spekulanterna
    Jag tror inte att hon bryr sig, ärligt talat, har försökt berätta det men när exet flyttade ut och använde dem som referens sa hon att det varit husrannsakan trots att det var typ ett år innan han flyttade in =/. Dessutom sa hon att hon minsann vet att vi är knarklangare för det hade polisen som var där sagt. Har försökt förklara att vi inte är det och att polisen hade fel, men hon tror inte på det.
    Är ingen dyr lägenhet jag ska köpa. Googlar ni på ens namn bara då?
Svar på tråden Dålig referens från hyresvärd