• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Timba

Hittade en sida om potträning eller rättare sagt en checklista för att kolla om barnet är mogen för pottan

se.babycenter.com/toddler/pottytraining/whenchildready/

Misses: Det smittar via andning, hostningar, nysningar och beröring. Så då bör du nog hålla dig en bit ifrån andra barn.

Jossan:vi går på bvc i kallhäll och har en jättebra ssk som heter Ellinor. Vi är supernöjda.

Imorgon ska jag stanna hemma och fixa för kvällen, ska grilla med sex and city gänget...Ska bli underbart att träffa dem, har inte blivit lika mycket umgänge sen jag fick barn.

• Disan

jossan: Vi går där, hos Louise, och är supernöjda!

marina: Håller ändå med Mirix: Du är jättebra!

Drömde om Marina i natt, hon var gravid igen och jättelycklig över detta! Sanndröm? Hehehe..!!

tip: Hur går det med magen? Musklerna alltså.

mirix: Hinner tyvärr inte. Skall ha middagsbjudning imorgon och massor att fixa innan det! Både handling av mat och plantering av växter (måste ju se snyggt ut )

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Marina

Disan hahahahaha nä tack så skoj ska vi inte ha!!!!

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Disan

Bra länk ovan! Synd bara att min tjej tycker att det mesta är neggo just nu Haha, nej, men det mesta stämmer ju in på henne, så det borde gå bättre än vad det gör. Äh, stressar inte över det hela, men det vore ju kul om hon ville lite själv också. Men som sagt, hon gillar att säga att hon är kiss- eller bajsnödig och vill sitta på toan, men ja, hon ger det bara en minut innan hon vill ned igen och springa iväg. Myror i brallan?

Ehh, kom just på, man skall väl kanske inte ha brallorna på när man sitter på toan? Kanske är det som är felet? (Jag vet, humorn är på topp!)

• Marina

Ja det mesta stämmer väl in även på Liam. tror ändå att man väcker intresse geom att erbjuda och testa och ha dom nakna...

Tycker ni gör helt rätt Disan sen att hon inte vill kissa än spelar ingen roll, det kommer så som du beskriver Ronja var Liam på pottan men tur var inte på toaletten..Om man inte gör nånting alls utan lämnar över helt på barnen då tror jag man får räkna med ha blöja länge..

Så länge man är nöjd själv jag är inte nöjd om min unge har blöja vid 4 år...Hoppas jag innerligt vi slipper....

• Disan

Marina: Haha, nej, där sätter jag stopp, ingen fyraåring skall ha blöja! Tycker att absolut senast går gränsen vid tre, där verkar ändå de flesta klara av att pott eller toatränas. Men sedan kan det såklart spela roll beroende på hur barnet är, vissa är nog inte redo då heller, men det är ung som med amning, det blir lite läskigt ju äldre de är...

• Marina

Ja Disan jag har också problem med amning 0ch blöjor för länge...Barnet släpper blöjan när den är redo men är övertygad om att man framkallar det genom att träna och erbjuda mer kan man inte göra resten är upp till barnet...Men att inte göra nåt så blir man nog lite bekväm i sin blöja till man är stor nog att förstå att varför har bara jag blöja och inte kompisarna på dagis och då vill dom nog själv....Det är bara vad jag tror... Vet ju bara hur vi systrar gjort i vår familj alla har gjort likadant med nakna barn och träna ofta och alla har släppt blöjan tidigt...Men vi tränar aldrig så pass mkt att barnet tycker det blir tråkigt...

• Disan

marina: Ja, det är nog en viktig bit, det får inte bli tråkigt! Man måste ju vara pos hela tiden och inte stressa och sedan ge massor med beröm när det händer ngt. Ronja försökte bajsa på toan en gång, men det kom bara prutt hur mkt hon än klämde. Då klappade vi händerna och ropade på pappa och alla var jätteglada! Kändes helt knäppt eg, men det var så roligt att se Ronja så stolt

• Stora syster

gud vilken kul diskussion om kiss o bajs o prutt! ;)

Jaha, nu åkte Alexandra på magsjukan också, undrar om Loke o Nilo kommer klara sig tro... Tur att inte alla ligger o krälar o slåss om badrummen samtidigt iaf, en klen tröst!

Jag har varit duktig idag, tvättat flera tvättar, hängt ut en tvätt, fixat diskmaskin, ätit, duschat o plockat lite! Hunnit sminka mig o fått Nilo att siova middag!! Vad mkt man kan hinna med när man e uppe med tuppen! Få se hur pigg man e i kväll efter praktiken.. Ska hinna gräva ner en buske o mina lökar tänkte jag, o helst handla också, hm....

Får pass på när man ändå e fast hemma...

• Mirix

Idag testade vi något nytt! Vi tänkte låta Mira ha lite egen tid på mornarna före första dagsluren 8.15. Men istället för att hon ska ligga o leka med leksaker i hennes säng så fick hon ligga bredvid mig så kunde jag slumra en stund till. Gick jätte bra, hon brydde sig inte alls om jag gick på toa eller så utan studerade vidare!!

Middagsbjudningar låter vuxet. Ungefär som parmiddag.

Promenad/träff/date/lunch idag?

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5