• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Matglad

Jag har läst någonstans att för att ha råd med ett hus ska det max kosta 25 % av bruttoinkomsten, dvs innan skatt. Vi har ett dyrt boende (drygt 30% av brutto för närvarande) och har just nu inte mkt pengar över för sparande till semester eller annat som kläder och nöjen. Men vi valde ett nytt hus (dyrare) för det finns garantier och inga renoveringskostnader på många år. Tyvärr var vi dumma nog att binda lånen så det känns ju lite surt nu men å andra sidan hade vi inga marginaler då.

Men på ett sätt är det lite roligt att snåla också, intressant att utmana sig själv på hur lite pengar man kan göra av med på en månad... Och när föräldraledighetsperioden är över blir ju ekonomin bara bättre. jag skulle vilja kunna spara mer, till semester och till barnen.

Detta med att köpa ett renoveringsobjekt är inget jag rekomenderar. Been there, done that! levde i ett renoveringsobjekt i 3 1/2 år då vi höll på HELA tiden. Inte roligt att inte ha någon fritid, socialt liv etc och det kostar ungefär DUBBELT så mkt som man tror. Tär på relationen också!

Köp ett lagom fräscht hus som man kan renovera i den takt man själv vill, orkar och har råd!!!! Fast å andra sidan sade min mamma precis det och lyssnade jag? Kanppast. Vissa "misstag" eller erfarenheter måste man göra själv!

• Matglad

Fredriza: Oj, låter dramatiskt! Var det fortfarande RS? Hoppas ni klarar er hädanefter och att ni trivs i nya huset!

• Maraja 80

Frediza: vad läskigt!! var det RS eller? Skönt att det är bättre nu då!

Misses: Hi hi ja morgan pekade ut för mig förra veckan när vi gick förbi veckovägen att här bor min kompis Pelle. Max har ju lekt en hel del med Pelle, Morgan, Noel och Fredrik på förskolan.....

disan: Ja det hade vi verkligen....men vi betalade ändå ca 1.1 milj för huset så det var inte gratis men på detta sätt så slapp hon betala vinstskatt som vid en vanlig försäljning och det var en bra dela för oss, det är ju vad många betalar för en lägenhet. Ja spara måste man men just nu blir det inte så mycket med det....nu får man leva på det man sparat

• Disan

matglad: Bra tips! Vi vill ju också ha ett renoveringsobjekt, men lite lagom, inte hur skevt som helst Visst kommer det att bli bra när vi alla jobbar igen? Jag längtar så enormt!

När jag och Chris träffades hade vi ju inte gemensam ekonomi, så blev jag gravid och vi flyttade ihop. Blev ss på direkten och levde alltså på mkt mindre redan då. Sedan blev det fp och när Chris började jobba igen var jag ss på nytt, då jag väntade Maya. Så vi har verkligen inte levt loppan under den tiden vi varit tillsammans! En mån, i sept förra året, hade vi båda fulla inkomster och herre gud vad vi kände oss rika och kunde bränna pengar

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Maraja 80

Här tittar man bort en sekund och så sover lillskruttan....lite tidigt och utan mat...får se när hon vaknar nu...i gryningen kanske

• Disan

maraja: Jaha, jag som försöker få min lilla att inte somna

Lättare sagt än gjort, men än så länge går det bra. Hoppas på att hon kan sova tidigt och ändå sova hela natten, eller ja, förutom stoppet för mat på morgonkvisten. Hon har sovit dåligt under hela dagen, så när hon ville somna vid halv sex tyckte jag att det var lite dålig tajming

• Maraja 80

Disan: ja det var ju det jag tyckte oxå....att hon skulle hålla sig vaken alltså.....men hon vaknade nu när brorsasn gjorde illa sig så det kanske blir bra ändå

• Frediza1980

Ja det var rs. Vi blev jätte rädda. Speciellt när dom på danderyd vissa hur illa det var och skicka oss med ambulans. Jag åkte själv med honom till danderyd och han blev snabbt sämre i bilen, himla tur att det inte var några polis kontroller;)

• Disan

maraja: Men 1,1 milj är ju ingenting för ett hus! Vi köpte vår trea för 1,5 milj...

frediza: Uppenbarligen borde man vara mer försiktig ang rs än vad man är och har varit! Läskigt!

Nu håller jag på att dö. Allt raseras här hemma. Ungarna bara skriker och bråkar och vägrar somna och jag kollapsar. Om ngn läser min blogg kommer de anmäla mig till Soc och så kommer de och tar mig. Ja, de tar mig, inte barnen, eftersom det är jag som är stööööörd...

{#lang_emotions_throwup}

• flingansnö

Frediza: Shit vad läskigt!!

Disan: Så illa kan det inte vara! Du är ju fantastisk! Alltid glad och varm!

Maraja: Vilken tur!

Vi får vårt lystmäte av renovering på landet. Vi har en gammal bondgård från typ 1700-talet och frammåt, byggd i olika omgångar som vi äger tillsammans med ina föräldrar och mina syskon, och renoverar ihop. Det är lagom.

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5