• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Disan

misses: Kul med sonen!! Så skönt att höra att det glider på liksom

sanna: GRATTIS till lille killen!!

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Marina

Hej på er ser att Åsa hann före, prata i telefon med Dagge för en stund sen och alla mår bra, Sanna och Anton kommer stanna 2 dygn....

Mirix angående kladd så hör det ju till MEN jag är hyperallergisk mot enbart kladd vid matbordet, jag har matat väldigt länge och Liam har ätit själv kladdfria rätter och nu äter han själv men jag har också sked och hjälper till, såhär gjorde jag även med André vilket har blivit att både Liam och André (förutom munnen) kladdar extremt lite, äter väldigt fint och Liam torkar sig på papper självmant hela tiden....Barn ska få kladda lite men tycker ändå att mat är mat och det ska ätas inte bara leka så vi begränsar kladdandet men har aldrig gjort det så det blivit negativt utan snarare gjort så Liam själv inte vill bli för kladdig...

Krya på er Åsa...

Flingan hoppas du har rätt om sol vi ska på vårfest på  fjällenskolan ikväll mysigt men inte om det regnar!!!!

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Timba

Mirix: Jag tror att det är lite olika med barn, dvs en del kladdar mindre och andra mer...dvs Eliott kladdar extremt mycket hjälper inte fast jag har matat honom länge och torkar honom såsom Marina beskriver, det är bara att han älskar att kladda vare sig det är vatten eller mat dvs han kan aldrig låta bli att plaska lite direkt han ser minska lilla utspillda fläck. Tror att när det gäller honom har jag haft fel strategi, dvs borde låtit honom kladda av sig ordentligt när han var mindre och struntat i hur kladdigt det än blev. För nu älskar han att kika på min min när han äter dvs hanär en lite kille som gärna vill ha en reaktion. Så jag tror att man ska nonchalera kladdet, låtsas att man inte ser det, då blir det inte så roligt att kleta.
    Sen är det helt tvärtom med Elina, hon visar inga som helst tecken på att vilja kladda och dricker redan fint ur sin kopp...
    Fast jag vet det är inte kul med kletet....

Sanna: Grattis !!!!!!

Åsa:trist med sjukdomar.

Misses och Åsa: Vilka sköna killar ni har.

Är det någon som har köpt badskor till era barn ? Isåfall vart och om de är bra...

• Mirix

tack för era tankar. Jag tänker att det e bra att hon jjust kladdar av sig nu. Känner på maten, så att hon "vet" sen o förhoppningsviss inte e så intresserad. O att hon lär sig att äta själv.. Inte för att det e så jobbigt utan för det e ju fint om hon kan äta själv när hon börjar föskolan. Det e knappt 6månader kvar nu! Vi var på föräldramöte igår, jag grät typ 15ggr... jag e så blödig *skrattar*

• RedTopaz
    Flurran skrev 2009-06-02 16:16:56 följande:
    en glad nyhet idag iaf, jag ska på intervjuv på torsdag!!!
    Grattis!! Lycka till nu!!
    Vad är det för typ av jobb!

Jag håller med dig Karro, är också superstressad och läser och svarar bara sporadiskt, missar mkt..
  • RedTopaz
    Mirix skrev 2009-06-03 10:25:55 följande:
    helt ärligt nu; NÄR slutade ni BADA era bebisar efter de hade ätit...? HUR ska vi kunna äta med fast föda med Mira på hotellet? Hur jag än gör så blir hon så hemskt kladdig! Hon VILL ju vara med o äta med skeden o röra i maten o det rinner över i munnen o INGEN haklapp fungerar ju...!!! De allra flesta barn lär sig ju äta, det vet jag ju.. men hur??
    Bara att stå ut.. Jag hittade ett sorts förkläde med ärmar och ficka på, det hjälpte en hel del. Tror det finns på babyproffsen, har för mig att det är mumin på?

Min 3,5åring kladdar fortfarande otroligt mkt.. Måste byta kläder varje dag på honom och ibland två gånger. Fläckbehandling är kul också..
  • RedTopaz
    Marina skrev 2009-06-03 12:55:14 följande:
     Mirix angående kladd så hör det ju till MEN jag är hyperallergisk mot enbart kladd vid matbordet, jag har matat väldigt länge och Liam har ätit själv kladdfria rätter och nu äter han själv men jag har också sked och hjälper till, såhär gjorde jag även med André vilket har blivit att både Liam och André (förutom munnen) kladdar extremt lite, äter väldigt fint och Liam torkar sig på papper självmant hela tiden....Barn ska få kladda lite men tycker ändå att mat är mat och det ska ätas inte bara leka så vi begränsar kladdandet men har aldrig gjort det så det blivit negativt utan snarare gjort så Liam själv inte vill bli för kladdig...
    Jag har gjort precis som du Marina, men dessvärre skiter Leo i att han är kladdig iaf..  Men han har ALDRIG fått kladda utanför tallriken iaf, bara i den.

GRATTIS SANNA!!! HOPPAS DET DET INTE GICK FÖÖÖR FORT =)
  • Marina

Liam älskar också att kladda extremt mkt speciellt med vatten kan inte lämna dörren öppen till toaletten förräns han står och plaskar men han har ju som sagt inte fått kladda fritt så jag antar han lärt sig att man inte gör det vid maten men överallt annars för det gör han med allt förutom maten....Visst äter han med fingararna mm och kladd blir det men inte överallt..

Har dessutom en man som är extremt hård när det gäller bordsskick en sak där Jonnys mamma varit väldigt ordentlig med när hon uppfostrar man sitter fint och äter och väntar på varandra inga ambågar på bordet mm så Jonny tillåter inte vad som vid bordet men som sagt har inte visat det på ett hårt negativt sätt bara inte tillåtit att dom sitter och kladdar hur som säkert fel enligt många men jag/vi klarar helt enkelt inte av kladdet och tycker det ser så hemskt ut när barn äter på det viset....Sen får det vara hur fel som {#lang_emotions_laughing}

Sanna hann precis in på BB och 10 minuter senare föddes Anton så det gick undan...

Bt hoppas ni haft det bra i Norrköping och att du var till stor hjälp för vännen din!!! Måste varit skönt för henne att få lite sällskap..

Mamma till André, Liam och Isadora
Svar på tråden Järfällaföräldrar 5