• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Mirix

Vet allt för väl hur det e med sömn som man inte får när man har chansen! Massa kramar tjejer. O anna sena kvällar e värst! Jag vet inte hur det e med 2 barn men avskyr när F slutar så sent. Jag behöver vuxentid MED en vuxen.. När somnar Ronja nu?

Mira har väldigt många uppvak, både dag som natt, oftast klarar hon det själv mn vi undrar ju varför hon vaknar o frågar.. Blir kanske bättre när hon e frisk.

I natt höll jag på att avbryta kuren, gjorde så ont i mig när hon vaknade o INTE kom till ro. Funderade dock varje gång på lternativen.- Varken hon eller vi skulle må bättre av att hon låg mellan oss (på rygg då dessutom) och hon behövde ju sömnen, inte sitta med nån av oss i soffan. Så som kompremiss gick jag in 2ggr när hon somnat och skulle lägga ett litet örngott där hon dregglat, då hade liten hasat ner så mkt (e ju en backe i sängen) mn inget dreggel. Båda gångerna lyfte jag bara upp henne.

Vi forsätter kuren, sova är det hon behöver allra mest nu, och lugn o ro. Vi får sitta mkt i soffan idag o mysa o ÄTA, ska proppsa på att hon ska äta mkt ersättning idag istället för mat. Dt kan ju vara så att hon har lite ont i halsen av allt hostande.

Kram alla för hjälp o pepp o stöd. Guld värt/m

• Mirix

Marina vid 5 vckor så utvecklas magsmältningen om jag inte minns fel, så det e inet konstigt om bebis har ont. Vi var ju inne 2ggr på akuten under den perioden.. en kväll skrek hon 9h isträck, så hemskt. Hjälpte säkert inte att vi var oroliga heller. Har hon mkt gaser?

• Disan

mirix: BRA att du inte gav upp!! Som du säger, ni alla tre kommer att må så mycket bättre när Mira sover bra om nätterna. Framför allt hon, det är jag säker på. Så klart att man blir gladare och trevligare om man sover sött, det vet väl alla

Ronja nattas vid sju eller strax därefter. Somnar på allt mellan en kvart till en halvtimme. Riktigt övertrötta kvällar kan det ta fyrtio min... Men idag när vi skall till bvc med Maya skall jag be om lite tips och råd om nattning av stora tjejen. Funderar på den metoden Marina körde med Liam. Verkar ju bra, även om det för vår del kommer att bli ett helvete de första veckorna... De gånger vi lämnat hennes rum (t ex då irritationen blivit för stor över att hon bara bråkar och inte vill somna ) så tycker hon att det är jätteroligt och vill leka. Hon springer då upp ur sängen och jagar en, sedan ned i sängen igen och så håller hon på. Asgarvar hela tiden. Så att man blir ännu mera arg!

-Oj, vilken bra förälder jag är...

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Mirix

ANNA det e väl inte kosntigt att bli frustrerad. Det e hemsk när man e trött, barnet flinar, förstår inte och tålamodet tryter. Man känner sig en aningen maktlös och det e ju där ilskan ligger.
    Anna Wahlgren rekomenderar spjällsäng upptill 3-4års ålder, just pga av rymmningsperspektiv. Har ni funderat på tvångströja?

• flingansnö

Godmorgon! Vilka nätter ni har! Stackare! Lider verkligen med er när ni inte får sova. Är dock grymt imponerad av er också! Shit vad ni klarar er bra!

Min morgon var hmmm hektisk.... men nu är jag på jobbet, med Amy Winehouse i hörlurarna och ska försöka jobba lite... Ska nog skriva lite i bloggen först bara.... jag ska bara, jag ska bara, sa Alfons Åberg....

Hoppas ni får en bra dag idag allihopa!

Kram

• Mirix

Jag e förresten jätte tacksam att ingen här dömmer oss för att vi kör SHN-kuren. Foinns många som e motstånmdare. De flesta av dem verkar oxå vara såna som accepterar att deras barn sover dåligt fram tills de e 1,5år typ. Jag måste tyvärr säga att jag helt enkelt inte klarar av det. jag mår redan så dåligt av sömnbristen. Vi började leta sömnhjälp efter nån vecka.. vi e INTE skapta för att ha sån hackig sömn o brist..

• flingansnö

Mirix: Vi är inte en dömande grupp!! Här är vi tillåtande!! Här får man stöttning i de val man gör inte fördömanden!!

• flingansnö

och dessutom så har ni ju en ergonomis sele så det borde kompensera lite

• Disan

mirix: Jo, har t o m funderat på att spika fast henne i sängen. Vi är fullt medvetna om att vi öppnade upp spjälisen för tidigt. Det var då problemen började. Innan det lade vi henne på kvällen och så somnade hon själv inom ngr minuter. Ibland skrek hon lite, men ingenting farligt. När vi öppnade upp skiten sprang hon hej vilt fram och tillbaka, men vi trodde att det skulle bli bättre med tiden, men nej. Vi fastnade helt enkelt bredvid sängen ist tills hon somnat, annars blev det ingen sömn alls... (Ronja var tio mån när vi öppnade upp sängen) Skall inte göra om samma misstag med Maya!!

Jag dömer ingen för hur de vill göra med sömnmetoder, eftersom jag själv inte har ngt emot att plåga mina små

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
Svar på tråden Järfällaföräldrar 5