• mady

Allergitråden!

hade faktiskt gjort det. Vi har lärt oss att prickar/rodnad runt munnen osv bara är en överkänslighet och man behöver inte hålla bort dessa saker om det inte medför obehag. Hellre lite (mycket) rött och de får i sig en frukt. Det låter som en repris på en av mina. Vill du ha en frukt? Va, bra du får en banan....

• mady
    Tabby skrev 2009-05-31 21:26:37 följande:
    Måste fråga... vet någon om fiskallergi växer bort på barn?
    Har gjort det på tre av mina fem och lever på hoppet att det ska göra det på mina två små oxå.
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-31 20:27:22 följande:

Här har vi kunnat konstatera i helgen att wiking inte klarar sol heller...... nässelutslag av värsta sort på de ställen där solen kommer åt. Idag något bättre efter att vi smorde honom i morse men han fick utslag iaf. Det är tur vi ska till doktorn på torsdag, ska ta upp det med honom då och va man ev. kan få på recept för det. Eller om det är som derma silk kläderna att man får bekosta allt själv..... har ju verkligen inte råd med det.
    Vad f-n ska man säga tusen benknäckar kramar till dig/er från oss. Vi har faktiskt haft en bra helg. Wilmer har iofs några nätter nu fått anfall så han blivit blå om läppar och runt om men vi har fått bukt med airomir, dubblat upp pulmin igen som vi just doserat ner... J har vilket jag hoppas i grevenstid fått reaktion på Xolair. Hon har haft ett liv denna vecka klarat av ett kalas och en friluftsdag. Peffat bätre än på lääääääääänge och inte alls behövt mycket buventol. SÅ hoppas.... och hoppas verkligen att Wiking oxå kan få behandling och bli hjälpt av Xolair.
    kram på er
  • mady

Mama Law skrev 2009-06-01 17:06:06 följande:

Har fått veta idag att i fredags togs det beslut i mitt VB ärende hur mycket vi får fick jag inte veta utan det får jag reda på när beslutet dimper ner i brevlådan vilket borde bli i morron eller på onsdag.... ÄNTLIGEN
    HURRA det var inte en dag förtidigt. Håller tummarna att ni inte ska behlva strula med överklagan. Ska ringa och höra hur lång tid det kan tänkas ta...
  • mady

Mama Law! De borde verkligen men å andra sidab trödde jag med mina fyra barn att jag skulle få ett helt och fick 1/2.

• mady

tyvärr tror jag de sätter VB efter diagnos och inte behov Kan kort redogöra för vårat, en del av er har nog redan läst men
    *11 snart 12 åring som smörjes minst två gånger per dag, som tillsammans med vanlig medicinering tar 30min, gång. Vi måste alltid föra peff som läkaren vill ha redovisat för att följa vad som händer. Aiolos 3 gånger per dag vilket tar 30 minuter när hon mår bra men ibland drar det iväg långt över 60 minuter + vård av maskinen, rengöring, blandning av medicin, pepmask + andningsövningar 3 gåner per dag 15-20 minuter per gång, hon tar tillväxthormon en sputa varje kväll som tar fem minuter till 30 minuter med alla procedurer kring det. Vaknätter, kontakt med berörda personer typ skola, allergisköterska, konsulent mm ej läkarkontakter då jag verkligen inte vill mista rätten till vab. Vi måste skjutsa henne vart hon än ska klarar inte av cykel och får absolut INTE åka buss, matlagning, handling + lite annat tänk då att hon snart är 12 år!
    * 9 åring som har behov av annan mat, smörjning och beovsmedicinering
    * snart fyraåring med smörjning och medicinering mist 2 gånger per dag 30 min/gång i snitt. Tillägsmedicinering kring pollen med nässpray, ögondroppar etc bli i alla fall 30 minuter till per dag i sämre tider, under vintern flera gånger smörjning, vaknätter, mat etc
    * 2 åring med samma som ovan men värre, konstanta ögon och näsproblem. går på allergidagis som ligger en mil omväg per resa så dvs 2 mil per dag mot 300 meter

Massa extra tvätt då vi MÅSTE ha strikt sluss hemma, matlagning, handling mm mm mm

Vi fick 1/2. Läs också om mama law. Vad kan man göra för att få folka att förstå????

gällande matlagning och bakning när man ska bort tog jag inte med det denna gång då de sagt att de itne tar hänsyn till det då det ingår i vanliga matlagningen apoteket är en höjdare som jag glömt ta upp men det är verkligen mertid med tanke på att man ofta måste beställa mediciner, åka dit, köa, beställa för att göra en repis två dagar efter för att hämta sakerna...

• mady

Mama Law skrev 2009-06-08 10:17:04 följande:

Vid en överklagan skickar man in alla läkarintyg mm igen då eller?
    Allt finns ju redan på FK så det enda du behöver skicka är din överklagan o´ch om du vill komplettera med något.
  • mady
    Jasusu skrev 2009-06-08 17:18:33 följande:
    För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr..Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden??No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer!Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.
    trist! Vad har ni för problematik, ålder på barn, ett eller flera?

Som jag tidigare skrivit så verkar det som de sätter på diagnos och inte behov... Överklaga. Man har två månader på sig men handläggningstiden där är lång,´skulle gå snabbare om de körde vidare till länsträtten direkt. Men nu går överklagan till en egen liten enhet som gör om proceduren och de har ca 12 veckors handläggningstid, man får ett nytt beslut och är man fortfarande inte nöjd går det till länsrätten. Omständigt värre och 12 veckor semestrar kommer jag då är väl 16-18 veckor mer realistiskt.
  • mady
    Kokosmjölk, strösocker, sirap & mjölkfri choklad.Har inte exakta proportioner i huvudet, men på ett ungefär.Kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, 1 dl strösocker, 1 dl sirap - lät koka på svag värme 10 min. delade knappt 150g ljus mjölkfri choklad (bör funka med vanlig mörk mf också med då tar nog chokladsmaken över lite mera) i bitar och rörde ner tills det smält, spädde med ca 1-1½ dl kokosmjölk till tror jag det var. Fick svalna och sen stelna till i kylskåpet till nästa dag då jag vispade och sen tillsatte mer kokosmjölk (1-2 dl tror jag) samtidigt som jag vispade med elvispen tills det blev en lagom krämig konsistens och sen bredde på ett lager mellan tårtbottnarna.
    mmmmmmmmmm det ska provas, kanske till skolavslutningen
  • mady

Nobless: Begär ut hela utredningen så du kan få vägledning i hur de tänkt, om de tänkt Då kan du få lite mer på benen vad du ska trycka på i en eventuell överklagan.

Svar på tråden Allergitråden!