• mady

Allergitråden!

Miralicia skrev 2009-06-10 09:19:37 följande:
    Man kan lika gärna bli förstoppad, även om det är vanligare med löst
    Vi har bara haft problem med att det varit lös och stunkit gam. Nu när vi fått bort ägg mjölk och fisk från lillans mat så har hon fått problem. Varannan vartredje kväll drar det igång hon vankar gråter och vill gå på pottan, vill ha blöja villl bajsa säger att det gör ont och hon GRÅTER. När det väl kommer är det först en plutte hård klutt sen smack som stinker ruttet...

Hon är två år, hela nätter kan bli förstörda innan det lyckas komma

Har börjat fundera vad sjutton det är nu har det varit så här länge och jag känner mig som en dålig mamma... man tror ju att det ska sluta.
  • mady

tjoho en tårta har det blivit men itne som tänkt. jag var iväg med min nacke och har fått jordens reaktion med fross och värk. Barnen har fått göra allt med direktiv från sängen.

Kolajockset blev inte tjockt. mmf blev gjort och överhällt direkt, på direkten hällde flickorna över alla sköns strössel i rosa. får väl se om allt faller av när mmf stelanar till, söt är den

Men fick jag inte lägga något över den nu?
    Knökfullt i kylen och den kan ju inte ställas ut i regnet.
    Kan jag ha den framme med lock över? Eller smälter den då med

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• mady

för oss fungerade gulatomater och hade tur när det begav sig att det fans gulktechup
    barnet i fråga gillade den men det såg ut som man hade på äppelmos på makarónerna

• mady

sprang på henne på stan. Har även pratat med H och det finns ingen journal från senaste besöket och ha sa att vi skulle ses som på måndag. H ska jaga på honom då och ringa mig för tid... Hur mår T?

Jag måsr skrutt, rektion efter kotknackaren. Kul när vi ska iväg på skolavslutning

• mady

Hur många liter mjölk har ni räknat att det går åt för era barn? Blir ju lite olika efter ålder så skriv gärna åldern.
    Svårt att räkna hur mycket som går åt till bakning och matlagning... Gör jag stuvade makaroner åt mina fyra så är det en liter samt en liten havregrädde bara som exempel.

Ska nog komplettera min överklagan.

• mady

En sak till gällande mjölk. Sitter här och läser hur de skrivit om mjölken och merkostnaden för mjölkfrikost. För två barn ökas schablonen med 1.5 gång!!!

jag har fått merkostnad för fyra barn - mjölk
    fördyradematkostnader enligt schablon 2139. De har sedan räknat 72 liter mjölk per barn och år. Hallå det är ju bara 1.3 liter per vecka och barn det blir ju bara 1,8 dl per dag. Mina barn dricker då minst ett glas på morgonen likaså till lunch, mellis och middag. Visst ibland annat men mjölk är vår huvudsakliga måltidsdryck.
    fil/yougurt ersättning har de räknat med 27.6 liter per år. Inte tal om yougurt till mellis varje dag eller frukost. Nä yougurt är lyxvara

Vad räknar de in i schablon kostnaden, någon som vet?

Detta är iofs bättre än jag tidigare fått för tidigare har jag bara fått schablonkostnaden

Tidigare ökade schblonen något då det var fler allergier än bara ägg, men inte nu.

• mady

Mama Law skrev 2009-06-11 09:03:10 följande:

Jag har fått 3023 kr i merkostnader beviljat för mjölkfri kost.Måste ringa min handläggare på fk idag då det inte står nåt om jag får ta vab el ej i grundsjukdomen på barnen i beslutet. Måste ju veta kan ju bli tok annars.
    hur har de räknat? Jag har fått 2139:- på fyra barn + kostnaden för mjölk
  • mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:30:24 följande:
    Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb Jag hoppas då verkligen det.A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.
    risken är tyvärr stor att det blir negativt besked. "Mattid" har de kapat totalt för oss, anses inte ta mer tid, lite för mertid vid handling har jag fått tidigare då man fått det dokumenterat, hur de tänkt denna gång har jag ingen aning om då inget finns dolkumenterat
    FK har ingen aning om hur lång tid det tar att planera, handla och leta/skapa recept vid allergier. Är nog oxå bara mjölk och gluten som ger merkostnader enligt dom. Har någon fått för annat?
    "Bara" medicin för allergier och astma medicin vid behov är nog inte tillräckligt för att komma upp i deras timmar. Tyvärr skriver jag från vad jag tror är den bistra verklighet. När man hör hur folk får avslag, vad mitt eget beslut på fyra barn blev och mamma laws beslut blev......
  • mady
    littlemum skrev 2009-06-11 10:23:21 följande:
    Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör
    Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner)
    Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi)
    Matkostnaderna skenar snabbt iväg...
    söka kan man alltid men som sagt de verkar gå in med såg, yxa, ja allt när det gäller ansökningar för astma och allergier. Merkostnaden skall uppgå till jag tror det är 7000 per år och det är väl bara mjölk och gluten som ger merkostnader. Är det bara medicinering kring pollen är det heller inte tillräckligt "långvarigt". Deras riktlinjer säger mist 7 timmar merjobb per vecka + godkänd merkostnad annars tror jag de räknar på 10 timmar.
  • mady

USCH jag låter som värsta neggodilen. Menar absolut inte att racka ner någonsmerjobb så jag hoppas ni inte tar det som så. jag vet verkligen vad ni gör och skulle jag vara handläggare skulle ni få ja! Nu är det tyvärr inte jag utan en bunt för mig idag idioter som inte alls förstår vad detta innebär.

Har en kompis med två barn med gluten, soja, mjölk och ägg samt pollen, de fick helt avslag Tror aldrig hon orkade överklaga

• mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:47:25 följande:
    Ja jag hoppas det blir ett possitivt besked. Vi lägger ned mkt tid på matlagningen bara för att ta ett ex. då alicia har sin specialkost. Bara för att glömma posten merkostnader som är skyhög.
    hoppas jag med.

Mertiden vid mat är enorm...
  • mady
    Dalkulla74 skrev 2009-06-11 16:47:53 följande:
    Min son på 4år får ett kalktillskott som heter Kalcidon som han gladeligen tuggar eller suger i sig. De smakar pepparmint och han tycker att de smakar tuggummi säger han .
    mm tablett skriker min dotter, ger henne så ska hon ge syskonen, sen kommer hon med lödder kring munnen och har stoppat i sig alla som godis, så dom får vi gömma nu. tyvärr gör det att jag ganska ofta glömmer
  • mady
    Slippy skrev 2009-06-14 15:41:52 följande:
    Nån som vet vad det är för skillnad på Aerius (eller hur det nu stavas) och tavegyl? Vi har Tavegyl till våran dotter, men jag har hört att man får mkt mindre biverkningar av Aerius. Lilltjejen är ju bara 10 mån och jag tror att Aerius är från 1 år, kanske är det därför vi inte fått den? Bör man kanske be att få byta sen när hon fyllt 1 år?
    tavegyl blir man väl trött av men inte aerius. Tavegyl gammalt och beprövat sedan hedenhös Tror nog man kan få aerius under året men inte säker. Fråga hur och varför läkaren valde tavegyl.
  • mady

mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:

Hej!Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad..En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.
    Min läkare ska skriva ut singualir åt mig trots att min astma fungerar bra utan det är min svåra allergiska problem som inte vill försvinna och tydligen har singulair även gett bra resultat på det. Hoppas det blir bättre!
  • mady

på vår försäkring sa de att de tyckte det var bättre att vänta med att skicka in beslutet tills vi fått nytt efter överklagan...

• mady

Livet=en parodi

Fy skrutt och prutt säger jag.

När stora tjejen äntligen börjar reagera på Xolair och må lite bättre då smällde en förkylning till på gossen så han hostade så han var blå i två nätter var tredje timme airomirx2, dubbel pulmi osv. I går gick vi ner på airomiren har bara behövt en gång extra i natt. Minstingen har oxå varit risig och behövt massa extra airomir, trots full behandling rinnner ögon och näsa helatiden, fåt diverse eksem igen. I natt fick hon oxå ont i örat

Kronan på verket är jag själv. Fick jättetufft med astman på jobbet i måndags sen har det inte velat släppa har dubblerat min pulmicort mängder av buventol. Nu har slemmet börjat se ut som mossa mysigt värre. Har ett tryck utan dess like testade peffa i morse, strålande 180, dubbeldos buventol 200 väntade en timme till lite drygt tog buventol igen. Jippie! Nu blåser jag 250. Helt anfådd... allergimottagningen har telefontid i eftermiddag. VC blir ju bara kaos. Lyckades få växeln att ringa igenom till en sköterksa som inte fattade något, skulle lämna en lapp till min läkare men säger oxå att han har ju mycket att göra och har fullt på sin telefontid i morgon. I morgon! Som om jag kan vänta

Måste väl ringa VC ändå.

• mady
    2små2stora skrev 2009-06-17 09:02:26 följande:
    Usch vilka dagar ni har. Det låter som om du skulle fått någon form av lunginflammation med tanke på hur slemmet ser ut.
    konstiga är att jag inte har feber eller känner mig sjuk
  • mady

har pratat med läkaren som dubblar pulmin ytterligare för mig samt en kur betapred. Blir jag inte bättre eller rent av sämre ska jag åka in akut. Vill inte det är midsommar och vi ska vara i skogen med husvagnen

• mady

är man väldigt känslig mot fisk kan man reagera på kyckling då de ofta föds upp på fiskmjöl.... prova köp majskyckling.

Svar på tråden Allergitråden!