• Kavat

Allergitråden!

Blå Flygare skrev 2009-05-16 13:18:08 följande:
    Det hade ju varit ett alt. Vet du om den smakar mycket medicin?
    Min dotter kallar den för godis och vill gärna ha när det kliar, så den är nog helt ok.
    Vi kanske kunde hinna med en date i veckan så kan ni få testa en?
  • Kavat

Blå Myran,
    Tipsar om Sempers glutenfria flingor, de smakar som Kellogs special K, men är dyra.
    B&P har även Quinoaflingor och Boveteflingor. De på Bovete gillar jag bäst. Äter även deras müsli med banan och kokos. Ofta blandar jag alla ovanstående och äter med mjölk, youghurt eller blåbässoppa.
    I ditt fall, funkar ju inte laktosfria mjölkprodukter, men det är helt ok med nypon eller blåbärssoppa! Blir ju lite mer mat. Bör även kunna ätas med risdryck, det tycker iaf lilleman är gott, men så är han ju uppvuxen på risdryck.

Annars så tycker jag att risgrynsgröt kokad "på riktigt" med risdryck och extra vaniljsocker är helt ok men saftsoppa till! Även om det görs för sällan här. Den kan ju stå länge i kylen också, så man behöver ju inte koka varje dag.

• Kavat

mady, har dålig koll på pollen, men halsont tycker jag vi har länge här efter förkylningar. Speciellt på morgon och kväll och när man har ansträngt sig och blivit andfådd. Tänkte på studsmattan.. Men det var bara en fundering här ifrån att just ansträngning gör ju det mesta värre, även om de i erat fall troligtvis även är pollen bakom.

• Kavat
    Glass skrev 2009-05-19 22:15:18 följande:
    Hej igen på er. Nu är jag här med en fråga igen Jag ska ju undvika mjölkprodukter nu när jag ammar min lilla. Vad kan man äta "ute"? Om jag går på fik eller en restaurang eller sånt så har jag ingen aning om vad som inte brukar innehålla mjölkprodukter. Kan ni ge mig lite tips så att jag kan äta något skoj i morgon då jag ska ut och fika med mammor och bebisar
    Delicato skulle jag också tipsa om. Espresso House brukar ha bra koll (har några alternativ), men se till så de inte tar den vanliga tången till dina grejer också.
    Annars så är det nog bara att fråga på stället. Vissa har tyvärr inget, andra har massor, så du kanske skulle ta med dig något ätbart i skötväskan ifall.

Jag tröttnade nämnligen efter ett tag och tog med mig Bragokex eller något annat. Har man då frågat om de har så kan de inte säga något när man äter det man har med sig.
  • Kavat
    Glass skrev 2009-05-19 22:31:36 följande:
    ok, tack! Finns det fler förslag, glass känns inte så lockande då de andra äter, liksom...
    Alltså delicato = bl.a chokladboll
  • Kavat
    LindaB78 skrev 2009-05-19 22:33:59 följande:
    Jag är så glad. Lillen 14 månader var hos läkaren idag och kollade sina allergier. Han blev diagnostiserad som mjölk- och äggallergiker när han var 6 månader. Och mjölkallergin verkar ha vuxit bort! Hurra! Han reagerar fortfarande på ägg, men den allergin känns inte lika jobbig som mjölken. (Han har eksem som symptom). Så nu blir det glass i sommar...
    Härligt, hoppas det går bra!
  • Kavat

Lite ot, men måste klaga lite.
    Att man aldrig kan hålla sig bra då. Hela förra veckan var vi sjuka, i måndags fick jag i alla fall gjort gastron! Äntligen avklarad. Blev sövd så jag minns ingenting. Rekomenderas om ni skulle behöva det.
    Sen försökte jag få tag i hudkliniken för att jag inte fått provsvar, tror ni inte att de har förstört? provet då. Så jag kommer aldrig att få något svar. Och gastron är ju försenad med 6 veckor, så den kommer väl heller inte visa något eftersom jag inte äter gluten längre.

Maken blev dålig igen, men är nu lite bättre i alla fall.
    Sen kraschade min rygg igår och är värre idag och vi har kalas flera dagar nu i helgen. Kul, kul... Bläääähhh...

Annars så är det bra här hemma.

Vi har gjort glass och glass och glass. Körde med säkert kort denna gång. Glasstårta. Vi får väl se hur det blir, men jag hoppas att det blir gott!

• Kavat

hönsmormors dotter skrev 2009-05-20 20:43:39 följande:

Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.
    Allt går över i bröstmjölken. Vin som vatten. Vinet går alltså över lika mycket som mjölken gör skulle jag tro. MEN alkoholen i vinet försvinner ju allt eftersom så om man dricker ett glas vin så tar det ju timmar innan det kommer ut i bröstmjölken och då finns det ju inte så mycket alkohol kvar.
    Så tål man inte vindruvor så kommer bebisen säkert reagera på om man dricker vin, liksom en mjölkallergisk bebis reagerar om man dricker mjölk.
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-05-20 22:41:13 följande:
    God kväll allihopa! Har precis läst färdigt ca 15 sidor som ni skrivit sedan sist!! Lider SÅÅÅÅ med Mama Law's Wiking och det här med FK, helt otroligt!!!! Har oxå en gång blivit helt felbehandlat av FK och då gjorde jag en klagomål till rätten men förlorade ändå. Efter det har jag ALDRIG litat på vad de säger utan vill ha ALLT på svart och vitt och namn på varje person jag pratar med. Lite OT men kan inte förstå hur de kan hålla på så där ni har ju väntat på pengarna jättelänge. Många kramar!!! Här har vi försökt byta från Neocate till Neocate Advance. Eller egentligen bara försökt blanda lite Adcance i den vanliga NC:n. Det gick åt h**vete lillen fick jätteont i magen, förstoppad, ledsen 24/7 etc. Så efter 5 dagar tog vi paus. Nu har han mått bättre igen och kunnat bajsa själv så dagen till ära gjorde ja lite NeocateRISvälling till honom ikväll!! Tänkte vara lite kaxig ;D Han har ju inga livsmedel i kosten, bara Neocate men han är SÅÅ hungrig på nätterna nu så jag tänkte testa lite ris. Hela 2 tsk blandade jag i Neocaten. Nätterna kan inte bli värre iaf och OM han skulle sova lite längre på natten vore det jätteskönt ;) Nästa tisdag skall vi träffa hans nya doktor. Känner mig lite pirrig i magen inför detta. Tycket att man skall utesluta lite mer grejer ang min son eftersom han i 13 månaders ålder bara kan äta NC och får så väldigt ont i tarmarna av allt annat. Vet ni förresten att den gamla vanliga Neocaten kommer att försvinna hösten 2009 och efter det finns bara Neocate LCP (och Advande+Active). Kanske viktigt info till någon som har lika känsliga barn som jag?? Jag själv är hemma sjukskriven pga ryggen skall ju opereras om två veckor! Lite läskigt tycker jag har aldrig opererat mig men det går nog bra. Skall bli så skönt slippa allt värk!! Håll tummarna för mig!
    Håller tummarna! Vad är det för fel på ryggen och vad ska göras?
    Hoppas att det går bra med lite ris till honom.
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-05-22 13:31:54 följande:
    Har i två kvällar gjort RISvälling på Neocate till lillen och än så länge ingen reaktion!!! Ifs är det bara 2tsk ris i vällingen men ändå. Aldrig tidigare har vi kommit så här långt!!! Kan knappt tro det är sant. Om det är åldern (13mån) eller Lomudal GI eller nånting annat bryr jag mig inte om men KANSKE vi äntligen hittar nåt till lillen???!!! Vore SÅÅÅ skönt!! Har redan börjat drömma om att kanske kunna köpa fruktpure på affären det mesta innehåller ju risstärkelse
    Hurra! Härligt! Jag hoppas verkligen det fortsätter så här.
Svar på tråden Allergitråden!