• Kavat

Allergitråden!

Prince or Princess skrev 2009-06-18 21:43:26 följande:

Jag läste på de förpackningarna med Pepti vi precis fick att de INTE innehåller sojaolja, så det verkar va olika!? kanske har tagit bort det om många reagerat?
    Ja, men det var ju bra! Då har jag gammal info! Tack!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-19 07:24:17 följande:
    Nu har jag funderat en hel del på det här med sveas allergi/överkänslighet. Enligt testerna visar det ju att Svea inte har någon allergi. blodprov. Men hon reagerar ju dock ändå när hon äter vissa saker. Är det då en överkänslighet? Alltså som läkaren sa att antihistaminerna åker direkt genom huden istället för genom blodet. Alltså kan hennes reaktioner aldrig bli en livshotande reaktion, tex genom att sätta sig på andningen. Som det då kan göra vid en allergi. Men vid en överkänslighet bör man ändå utesluta dessa ämnen, men att man då kan testa då och då och se om hon klarar av det senare? Svea har ju nu fått en salva/kräm som funkar jätte bra. Efter ett par dagar med intensivt smörjande så är alla prickar o eksem borta. Är jag rätt ute?
    Kan väl säga så här att visa läkare tycker en sak andra en annan sak. Om man bara skulle gå på prick och rast så hade sonen bara haft äggallergi. Men det visade sig på patchtest/lapptest att han även har havreallergi. Och vete reagerar han på med kontakt. Så nog är han allergisk mot mer.
    Men vissa läkare kallar det då överkänslighet, andra allergi. Saken är den att det händer på olika ställen i kroppen. Sonen har sk. sena reaktioner som ofta blir reaktioner som eksem, magont, kräkningar osv.

Man ska inte ge barn det som de mår dåligt av oavsett vad läkarna kallar det.
    Kan de äta något till en viss gräns och man vet att det t.ex funkar med en ärta men inte 10 så ska man väl egentligen försöka hålla en ärta och inte ge mer. Men det är dumt att ta bort det i onödan. Sen har ju olika läkare olika syn där med. Ofta är det supersvårt att hitta den gränsen med små barn, för är de friska funkar det men så fort det är sjuka funkar det inte och då får man kanske helt ta bort för att det ska blir bra.. Så det är en liten balansgång.

Eftersom mina barn reagerar på så mycket saker och varit välldigt dåliga (blod i bajset osv) så har vi fått råden att ta bort helt.

Ofta försvinner eksem om man smörjer, men kommer de tillbaks när man slutar smörja så får de förmodligen fortfarande i sig det de inte tål.

Fråga om det var något mer som var oklart, eller om det blev för svamligt.
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-22 13:33:19 följande:
    Mama law: TH är gansa snabba av sig. Skönt med lite extra pengar och en ny tvättmaskin! I eftermiddag ska vi och klistra Siri full med ett lapptest. Ska bli itnressant att se vad det visar.
    Snabba...? Här tog det över 2 månader första vändan...
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-22 12:04:14 följande:

Vilken skillnad, behöver inte vänta på beslut på trygghansa här inte. Det har tagit precis två veckor och idag fick jag beslut på mailen från dom och innan veckan är slut så har jag pengarna på kontot... Så glad jag blev nu kan jag slå en signal så får vi vår nya tvättis och vi kan njuta ordentligt på semestern nästa vecka! Idag är en bra dag med sol och snabba beslut!
    Men guu, vad härligt för er! Grattis!
  • Kavat

Påminner om universeum idag, om det var någon mer som var sugen att hänga på!

• Kavat

Mrs Martini skrev 2009-06-24 21:50:07 följande:

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner... Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka. Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av! I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag... Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken... Men vad ska man göra då?
    Skriva matdagbok också är mitt stora tips. Du kanske behöver skriva ett tag för att hitta något samband. Eller ha totalkoll på när det börjar och direkt skriva upp minsta lilla sak inklusive kryddor som du ätit senaste timmarna.
    Nässelutslag brukar ju ske relativt snabbt efter intag. Men man kan ju även få det av shampoo och annat.
  • Kavat
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein. Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!! Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?! Förlåt att inlägget är lite OT
    Jag hade blivit nojjigare. Men å andra sidan har du mer koll nu så jag tror att du upptäcker det snabbare.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-06-25 22:21:03 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande: Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar.
    Har inte gjort på mina heller trots att båda haft diarréer och blodiga avföringar... Så jag tror inte det är så vanligt att det kollas?
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-25 16:01:22 följande:
    Jag tyckte oxå att min dotter hade "för lite" utslag under lapparna för att det skulle räknas. Men sköterskan som läste av testet tyckte att det var jättetydliga reaktioner.. Så det kan ju vara likadant för er! Jag hade räknat med att det skulle vara illrött för att räknas och inte bara några prickar..
    Snutten,

Håller med saffe.
    Hur såg det ut under den tomma "koppen"?
    Om det var som hos min son så var det den enda koppen som var helt normal hud 24 timmar efter att vi tog av dem. Resten var mer eller mindre bubbliga och sträva, men det gick ner fort. Havre och ägg var vattenfyllda blåsor och rött. Men det var bara havre och ägg som de sa var en tydlig reaktion. Vete tyckte de reaktionen hade skett brevid, men jag hade ju fotat så jag vet att de satte koppen där vete-reaktionen var. Oavsett så reagerar han ju på kontakt med vete, så där är ingen tvekan.
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-27 22:18:12 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande: Usch vad trött jag blir... Det finns ju snart inget att ge för barn med många allergier... Så det gäller all risdryck? Stod ju inget specifikt märke... Jag som precis har kommit upp i rätt mängd kalcium tack vare risdrycken BLÄÄÄ!!!!
    *Läser ikapp*
    Måste dock ifrågasätta lite. Danska kvinnor äter diverse ostar när de är gravida utan risk. Franska kvinnor får dricka vin osv.
    Då bör ju faktiskt även Sverige gå ut med en varning om det är så farligt?
    Hoppas verkligen inte det är så farligt...

Å andra sidan fick man ju cancer av morötter för några år sedan och ja, hur man än äter så är det svårt att hålla sig från gifter. Bananer och potatis är ju det som är mest besprutat. Äter ni alltid ekologiskt? Bananer köper vi inget annat, men äter man ute/borta så tar man ju vad det finns.
    Är halvbra på danska, men varför är det arsenik i risdryck? Det framgick väl inte? Vad kommer det ifrån? Är det inte samma med vanlig ris då? Och annat som odlas på liknande sätt? *ifrågasätter*
  • Kavat
    JPL skrev 2009-06-29 20:17:48 följande:
    Nu är det inte så mycket kvar som mina barn kan äta - känns det som iaf. Hur är fläder, är det varning på det eller kan man ge det iaf lite halvtryggt?
    En av de få saker som båda mina tål. Ikeas ekologiska fläderjucie i tetra är smidigt.
  • Kavat
    Lillasnigel07 skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
    Den med två små delar är inte Pastejkökets.
    Men det känns säkrare att köra Scans än den om man har mjölkallergi eftersom nästan alla scans är mjölkfria och Pastejkökets bara skrivit laktosfri... Misstänker att den körs i samma maskiner som mjölk, men inte säker. För hade den körts separat borde de ju fått märka mjölkfri...?
  • Kavat
    Videli skrev 2009-06-29 21:56:06 följande:
    Någon som har koll på allergi mot kanel. Min som bli alldeles röd runt munnen när han äter gröt, först trodde vi det var havregrynen. Men nu tror jag det är kanelen. Någon som har erfarehet från detta?
    Kanel är rättså vanligt att man reagerar på, eller tja, inte helt ovanligt då det är så starkt. Men om jag minns rätt brukar de kalla det överkänslighet, dvs sällan allergi.

Är ni minsta osäkra på vilket det är, så kan ni testa med rena havregryn och kanel mot huden på underarmen på olika ställen och se om det blir någon reaktion där.
Svar på tråden Allergitråden!