• Slippy

Allergitråden!

Kavat skrev 2009-04-02 09:46:32 följande:
    Det finns några stycken Locobase. www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products...Men lite erfarenheter av 2 av dem.Locobase LPL innehåller mjölksyra och jag tror det är den som svider lite, för svider lite gör LPL. Den kan man få utskrivet på recept.Locobase Repair är så bra och svider inte, men det går inte att få på recept men har ansöker man om vb så är det nytt från i år att man kan få utgivter betalda om läkaren rekomenderar salvan på läkarintyget.
    När kan man söka om det då? Gäller det alla allergiska barn även om dom inte är multiallergiker? Det är iaf Locobase LPL vi har fått utskrivet, men inte vågat prova. Vi har kört med miniderm nu istället.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-04-05 14:05:58 följande:
    Nä, jag tycker inte att Locobase repair svider. Skillnanden har jag däremot inte koll på har aldrig testat den vanliga locobasen.
    Lilltjejen har varit jättefin i drygt en vecka nu...har aldrig hänt förut (förutom när vi smörjt med kortison)! Så vi kan nog köra vidare med miniderm så länge det ser bra ut eftersom vi har den på recept. Men bra att veta att repair finns om vi skulle behöva prova nåt annat längre fram. Känns så skönt att hon är bra nu iaf! Hon har ju bara fått potatis och kött och dyl. ett tag nu så nu har vi precis börjat om med att introducera nya saker. Kör 3 dagar med varje nytt livsmedel så nu borde vi ju veta vad det är om hon reagerar på nåt.
  • Slippy
    Jasusu skrev 2009-04-05 21:58:06 följande:
    Vilket mjölkfria smör använder ni?carlshamn eller milda?
    Vi använder milda både på smörgås och i bakning. Jag tycker att det är godare än bregott och dom andra man har på smörgåsen, min sambo däremot vtyckte inte alls om det på smörgås, men i mat och bakning märker ingen nån skillnad. Charlshamns har vi inte provat.
  • Slippy
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-06 08:57:18 följande:
    Ja det är nog inte helt omöjligt att det kan vara pollen. Jag är själv allergisk emot pollen och reagerar starkare för varje år Nu är jag jätte snorig & täppt hela dagarna & näsan kliar så man blir tokig.Be att få göra pricktest för att kolla om det är pollen han reagerar på.
    Vet du om det är vanligt att dom reagerar på pollen när dom är så små? Jag har inte märkt nåt på min lilla tjej än, men eftersom både jag och hennes pappa är pollenallergiker så skulle man ju inte bli förvånad om hon också är det. Hon har ju tyvärr ärvt en massa födoämnesallergier av mig redan =( Dom säger ju ofta att man vanligtvis inte reagerar på pälsdjur förrän man är lite äldre så jag funderade på om det är så med pollen också, har du nån aning? Eller är det nån annan som vet?
  • Slippy
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-06 09:57:04 följande:
    Jadu, jag vet faktiskt inte hur pass vanligt det är. Min dotter har då än så länge inte visat att hon ska reagera på pollen. Jag hoppas att hon får slippa då hon har så otroligt många andra allergier.Men finns misstanke så be dem göra ett pricktest.
    Misstänker väl inte direkt. Hon har ju inte visat några symptom alls än så länge. Va väl mest för att jag och hennes pappa är allergiska båda två som jag funderade lite, men vi blev båda allergiska mot pollen när vi va lite äldre. Får väl se hur det blir längre fram i vår och sommar. Misstänker vi nåt så får vi väl ringa och be dom testa då.
  • Slippy

Ser att det skrivits lite om utslag som försvinner snabbt här ovanför. Vi har ju börjat om med att introducera olika livsmedel till lilltjejen eftersom hon aldrig blev bra och det va svårt att veta vad som orsakade alla prickar. Testade kyckling igår och tyckte att hon hade blivit lite ( inte speciellt mkt alls) rödflammig på magen efter ca en timme, men efter ytterligare nån timme va det helt borta igen. Va tror ni om det? Reagerade hon på kycklingen? Idag är hon också jättefin i hyn. Tänkte ge henne kyckling idag igen så får vi se om det blir lika då. Va ju ytterst lite så det känns inte som att det va nån reaktion, men det kanske kan räcka med lite rödflammigt för att det ska vara en reaktion på kycklingen?

• Slippy
    Miralicia skrev 2009-04-13 10:15:35 följande:
    Det är svårt att säga sådär bara på ett tillfälle, så jag tycker att ni bör testa med kyckling vid fler tillfällen innan ni drar någon slutsats av det.Vad är det som hon är bekräftat allergisk mot?Och appropå kyckling är ett tips att ni använder er av majskyckling när ni nu ska introducera kyckling, vanlig kyckling är oftast uppfödd på foder som brukar kunna innehålla såväl spannmål, soja, fiskmjöl och ägg och som kan finnas rester av i själva köttet som man kan reagera på om man är extremt känslig för de sakerna. Majskyckling är ett snällare alternativ ur den synvinkeln.
    Hon har fått kyckling till lunch idag också och det blev ungefär samma reaktion som igår, men det har blivit barnmatsburk båda gångerna. Hon får i stort sett alltid hemlagat annars, men man har ju blivit lite försiktig pga. det här med glaset som hittats i kyckling. Har dock kollat så burkarna bara innehåller sånt vi redan vet att hon tål. Men det där med vad kycklingarna är uppfödda på tänkte jag aldrig på. Lilltjejen är ju allergisk mot ägg så det skulle ju kunna va det. Förutom det så är det bara mjölk vi vet att hon inte tål. Vet inte riktigt hur känslig hon är mot ägg. Hon har 3+ på mjölk på pricktest och ägg testade vi med blodprov och doktorn sa då bara att hon hade lite högre på ägg än på mjölk. Verkar inte som att on reagerar på luftburet iaf...om det inte är det som gjort henne flammig nu då =/ Hon har varit helt bra i ca 3 veckor fram tills nu (brukar bara reagera med eksem och bli rödflammig och torr) och då har hon fått prova fisk, vete, havre, ärtor, bönor, tomat, banan och äpple utan reaktion på nåt av det. Tror att vi tar bort kyckling ett tag till så kan vi prova med majskyckling lite längre fram. Då kan vi ju också vara helt säkra på att det inte berodde på att hon reagerade på luftburet ägg nu när vi varit borta i påsk (det kom i så fall 2 dagar efter, vet inte om det kan göra det när man reagerar på luftburet?).
  • Slippy
    Snutten skrev 2009-04-14 06:31:50 följande:
    Angående luftburen allergi tror jag att man mest reagerar med luftrören. Men jag kan anturligtvis ha fel. Däremot så är det ju inte orimligt att barnet kan reagera på tex ägg med utslag om man har tagit i ägg och sedan tar på barnet.
    RaketMorsan skrev 2009-04-13 20:41:28 följande:
    Hej! Tänkte höra hur reaktioner på ägg kan se ut. Jag börjar misstänka att vår dotter på snart 1½år är allergisk/känslig mot ägg.Det började med att hon fick pannkaka en dag och någon timme senare började hon klia sig på bröstet. Hon fick ett fin prickigt utslag på hela kroppen.Nu under påsken har hon fått utslaget (böjveckseksem också) nästan varje dag och kliat. Hon har dock inte ätit ägg. Men det har funnits ägg vid matbordet.Vid dagens middag fick hon utslag i ansiktet så fort äggen kom in i samma rum som henne. Hon kliade som en galning men direkt efter att middagen var bort stökad försvann utslagen i ansiktet. Men små prickarna på kroppen är kvar.Kan det försvinna så fort? (bara äggen lämnar rummet) eller var det något annat..Kanske ska tillägga att hon är allergisk mot mjölk, men reagerar inte med utslag där utan magont. Vi har även katt. Men nånstans känns det som att vi kommit fram till att det måste vara äggen. ?
    En kompis son är allergisk mot ägg. Han reagerar även på luftburet och då kliar det i ansiktet och han får röda fläckar. Så det förekommer iaf, sen vet jag inte hur vanligt det är.

Även min dotter är allergisk mot ägg, men troligtvis (förhoppningsvis) inte luftburet. Får hon i sig ägg så blir hon rödflammig, oftast på mage, bröst och rygg. Hon kan även bli väldigt torr så att hon flagnar.
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-04-14 15:31:34 följande:
    Vaddå att de inte kollat tillräckligt på vetestärkelse? Förstår inte riktigt. För visst äter hon vete nu? När ni testade utan vete vad fick hon då som kan ha innehållit vetestärkelse.Det som jag hittar ju vetestärkelse i är de flesta saker märkta "glutenfritt". Dock vanligare i mjuka bröd, bullar, kakor än t.ex müsli.Är det märkt "naturligt glutenfritt så ska det inte vara någon inblandning av vete, korn, råg, vetestärkelse.MEN nu har håller de ju även på att ändra så att gränserna är högre och man måste alltid läsa innehållsförteckningen.Här funkar inte vetestärkelse, inte heller glukossirap, stärkelsesirap, glukos eller stärkelse, hm, ja, de är väl de vanligaste som "göms", om det inte står att det är enbart potatis eller majs inom parentes. I de flesta fall kan de inte tala om vad det är i, om det inte anges och de säger att det inte finns vete kvar. Men sonen reagerar och nu gör ju även jag det. Bra att kunna testa på sig själv. Ovanstående står alltså oftast inget om vete på förpackningen och i praktiken så är de glutenfria och får säljas som det, men det funkar mindre bra för en veteallergiker (beroende på känslighet). De saker som jag har hittat ovanstående är t.ex marmelad, godis, saft, läsk, skinka, kassler mm så det finns alltså lite varstans.
    Ni som har så många allergier i familjen, hur har ni kommit fram till alla allergier? Kan man göra pricktest/ta blodprov på stärkelse och glukos och allt vad det är eller har ni fått lista ut det själva? Kan inte va lätt. Du är verkligen duktig!
  • Slippy
    Duckan74 skrev 2009-04-15 13:57:07 följande:
    Får jag ställa en fråga här? Föds man allergisk mot tex pälsdjur eller växer det fram? Om det finns svår pälsallergi i närmaste familjen, ska man då skydda sin bebis från pälsdjur?
    Våran bvc-sköterska sa att vi bör vara lite försiktiga med att träffa pälsdjur och hon avrådde oss från att ha det hemma. Anledningen var för att både jag och dotterns pappa är pälsdjursallergiker och dottern har födoämnesallergier. Sen hur det är med det där verkar det ju finnas olika åsikter om. Vet att jag läst lite om det förut och vissa anser att man bör utsättas för djuren för att bli van och på så vis inte allergisk, men vi har iaf hållt oss borta från djur. Har hänt att vi varit hos nån som har djur och hälsat på så vi har ju inte stängt in oss helt, men lite försiktiga är vi.
Svar på tråden Allergitråden!