Snutten skrev 2009-04-14 06:31:50 följande:
Angående luftburen allergi tror jag att man mest reagerar med luftrören. Men jag kan anturligtvis ha fel. Däremot så är det ju inte orimligt att barnet kan reagera på tex ägg med utslag om man har tagit i ägg och sedan tar på barnet.
RaketMorsan skrev 2009-04-13 20:41:28 följande:
Hej! Tänkte höra hur reaktioner på ägg kan se ut. Jag börjar misstänka att vår dotter på snart 1½år är allergisk/känslig mot ägg.Det började med att hon fick pannkaka en dag och någon timme senare började hon klia sig på bröstet. Hon fick ett fin prickigt utslag på hela
kroppen.Nu under påsken har hon fått utslaget (böjveckseksem också) nästan varje dag och kliat. Hon har dock inte ätit ägg. Men det har funnits ägg vid matbordet.Vid dagens middag fick hon utslag i ansiktet så fort äggen kom in i samma rum som henne. Hon kliade som en galning men direkt efter att middagen var bort stökad försvann utslagen i ansiktet. Men små prickarna på kroppen är kvar.Kan det försvinna så fort? (bara äggen lämnar rummet) eller var det något annat..Kanske ska tillägga att hon är allergisk mot mjölk, men reagerar inte med utslag där utan magont. Vi har även katt. Men nånstans känns det som att vi kommit fram till att det måste vara äggen. ?
En kompis son är allergisk mot ägg. Han reagerar även på luftburet och då kliar det i ansiktet och han får röda fläckar. Så det förekommer iaf, sen vet jag inte hur vanligt det är.
Även min dotter är allergisk mot ägg, men troligtvis (förhoppningsvis) inte luftburet. Får hon i sig ägg så blir hon rödflammig, oftast på mage, bröst och rygg. Hon kan även bli väldigt torr så att hon flagnar.