• Slippy

Allergitråden!

Nån som vet om lapptest alltid är 100% säkert eller är det lika osäkert som pricktest?

• Slippy
    Kavat skrev 2009-04-19 11:00:23 följande:
    Inget test är hudra, det beror ju delvis på vilken sorts reaktion som skrer i kroppen, vilket test det visar på. Det verkar dock vanligare att lapptest visar på eksem och magproblem, som är sena reaktioner än övriga test. Speciellt sädesslag brukar det visa på.Men man får ju ingen siffra utan det är en beömning. På sonen var alla "lappar" mer eller mindre röda och det syntes reaktion, men läkaren bedömde ju bara allergi på två av dem som var solklara. Resten fick vi prova oss fram med. Men man kan ju helt klart få en fingerhänvisning om vad som kan vara fel.
    Så eksem får man oftast vid sena reaktioner? Min lilla tjej har mest reagerat med rödflammiga fläckar på mage och bröst tidigare (ser ut som nässeluslag men är inte upphöjda så jag vet inte om det har varit det?), men nu har hon haft en hel del eksem senaste två dagarna. Hon har ätit både sej och lax idag och igår, men det har hon inte reagerat på tidigare när vi provat. Den allergin kanske har kommit nu då? Blir inte klok på det här. Känns som att jag aldrig kan komma fram till vad hon kan äta och inte. Har ju varit så försiktig och hon hade ju blivit så bra i hyn. Hon va helt bra i över 2 veckor och under dom veckorna fick hon både gröt och välling fårn Ena Go så gluten kan jag iaf utesluta...alltid nåt =/ (banan, potatis, kött, och morot har också gått bra).
  • Slippy

Till er som köper färdig barnmat till era små:

Jag har mest lagat mat själv till min dotter, men nu har det blivit rätt så mkt barnmatsburkar ett tag pga. olika anledningar. Mailade till HIPP och frågade ang. "spår av" i deras barnmat eftersom jag blivit så upprörd efter Nestlés slarv i innehållsförteckningarna. Jag frågade om dom kunde garantera att det inte finns spår av ägg i deras barnmatsburkar med pasta och fick det här svaret:

Hej Ida!

Fick ett svar på frågan på en gång och dessvärre kan vi inte garantera att pastan inte innehåller spår av ägg.

Tråkigt, men ändå kanske ett svar på frågan om varför din dotter reagerar på pastarätterna.

Med vänliga hälsningar

Minna Pakola

Ville bara skriva det som en liten varning till er med känsliga barn. Är nog bäst att alltid laga eget ändå. Då vet man vad dom får i sig! Detta gäller ju säkert inte bara ägg utan även mjölk m.m.

• Slippy
    Amulett skrev 2009-04-20 17:44:45 följande:
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
    Jag trodde också att det va så, men tydligen inte. Man vågar ju inte köpa nånting längre!
  • Slippy
    Snutten skrev 2009-04-20 19:01:45 följande:
    Nu har vi börjat mjölkprovocering här hemma. Jag har bakat de mjölk och äggfria muffinsarna med mjölk och riktigt smör. Så nu väntar vi på vad som händer. Ännu verkar det lugnt men Siri har mest haft långsamma reaktioner så vi får väl se. Tänk om allergin försvunnit!!! Det hade vairt så skönt att kunna stryka en från listan.
    Håller tummarna för er!
  • Slippy

Fick svar från Nestlé idag (ang. spår av ägg och mjölk i deras makaronigryta och risgröt). Ett trevligt mail, men jag känner fortfarande att dom nonchalerar det här med "spår av". Enligt min mening ska alla felmärkta förpackningar som nått butik återkallas. Och hur vanligt är det att man läster innehållsförteckningen på ett annat språk även om det är likt svenskan? Så här skrev dom:

Hej och tack för ditt mail!

Vi beklagar att du upplever att du inte kan lita på våra produkter men vi ser det positivt att du kontaktar oss i de här frågorna och ger oss möjlighet att förklara.

För Risgröt Morot är detta åtgärdat. Det var mycket olyckligt att texten med information om att det skulle kunna finnas spår av mjölk i produkten inte kom med på svenska i den första tryckningen av förpackningsmaterialet. När det upptäcktes åtgärdade vi genom att sätta en etikett med svensk text på alla grötförpackningar som redan hade tillverkats och fanns i vårt lager och vi har ändrat förpackningen för den framtida produktionen. Anledningen till att vi inte kallade tillbaka förpackningar som kunde finnas i butik, är dels att texten om spår av mjölk finns på dem på ett språk med ord som inte skiljer sig mycket från svenska och därför kan förstås. Både din och andra konsumenters kontakter med oss har bekräftat att texten har noterats trots att språket avviker något. Det andra skälet är att risken för förekomst av mjölk ens i mycket små mängder är extremt liten eftersom produktionslinjen rengörs väl innan dessa grötar tillverkas.

För pastarätten är det en annan situation. Om pastan som används kommer från en tillverkare som inte producerar äggpasta i samma lokaler, finns det ingen risk för spår av ägg. Här handlar det alltså om byte av leverantör vilket ger skillnaden i märkning .

Med vänlig hälsning
    Nestlé Sverige Barnmatsforum

Box 7173
    250 07 HELSINGBORG
    Tele 020-29 92 00
    e-mail: barnmatsforum@se.nestle.com

• Slippy

Mama Law skrev 2009-04-24 18:00:42 följande:

Så här ser wikings vänster hand ut nu, trots smörjning och medicinering.... han är inte heller fin i ansiktet och höger handen är inte bra dock inte lika illa som denna.
    Har du hört talas om silke mot eksem? Jag läste lite om det på nätet förut och det verkar som att det i kombination med kortisonsalva har fungerat jättebra för många. Finns både salva och speciella silke-kläder. Kommer inte ihåg vilken sida det va jag läste på, men om du googlar så får du rätt mkt info. Kanske är nån här i tråden som har erfarenheter av det? Jag har ju som sagt bara läst om det.
  • Slippy

Mama Law skrev 2009-04-24 20:25:12 följande:

Japp har testat det, tyvärr är wikings klåda så extrem att han i sömnen tar av sig både vantar och byxor även fast vi lindar de och kliar. Enda som hjälper just nu är betapred och sista tabletterna gick i kväll och receptet är slut och doktorn ringer inte förens på måndag!
    Va synd att det inte funkade för er. Frustrerande när man inte kan hjälpa dom små. Dåligt atat dom inte kunde skicka ett recept så ni får tabletter i tid. Man ska ju inte behöva bli utan! Hoppas det går bra för er i helgen.
  • Slippy

Va nån som skrev i mjölk-bebistråden att ena go:s välling skulle komma v.21. Håller tummarna för det för vi har bara ett paket kvar nu. Annars får det bli nutra med ena go:s grötpulver. Har aldrig gett nutra som ersättning/välling förut så jag hoppas hon vill ha det om det blir aktuellt.

• Slippy
    Amulett skrev 2009-05-04 19:58:00 följande:
    Kanske är lite riskabelt att chansa med den lilla välling som är kvar. Men det kanske går att testa en snabbintroduktion till Nutra genom att blanda in lite i vällingen så att hon vänjer sig vid smaken? Nutran är ju inte direkt god ...
    Har ju berikat hennes gröt med nutra flera gånger och det har gått bra iaf, så hon är inte helt ovan med smaken. Men det kanske blir svårare när man gör välling på den. Ska nog prova att smyga in det. Har ju ett helt paket iaf.
Svar på tråden Allergitråden!