• Kavat

Allergitråden!

Miralicia skrev 2009-05-25 13:22:14 följande:
    Kavat skrev 2009-05-25 12:59:23 följande: Kaffet hoppar jag över men skulle gärna ta ett glas iskall saft eller så Jag sitter här i skokartongen just nu och ska snart ta mig ut en stund med M så hon får vara ute och leka en stund ... måste bara försöka hitta nånstans där man slipper ifrån de värsta ouppfostrade ungarna i ålder ca 3,5-10 år på gårdarna häromkring vars föräldrarna låter dem driva lite halvt vind för våg och då beter sig därefter Jag får helt klart ta och bjuda in mig ett par dagar hos dig nån gång i sommar om ni är hemma så får vi ta lite fika då
    Ja, det hade ju varit urkul! KOM och hälsa på!!!! Vi har plats (om jag städar lite i syrummet!)
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-25 20:38:13 följande:
    Nej vad jobbigt ni har det! Förstår inte varför det ska vara så svårt att få hjälp! Kramar Fika, så härligt det skulle vara. Har inte i närheten era problem, men skulle vara gott att inte känna sig som en utomjordning. Dessutom verkar ni vara så härliga tjejer! Pratat med läkaren idag, hon tycker vi ska höras i augusti och se hur allting går då. Fortsätta med laktulos, plocka bort ägg också (gjorde det efter första försöket). Ska börja ge vår pojke kalktillskott, kom fram till att han får för lite i sig. Har ni fått problem med att barnen inte vill prova nya saker eller att dem slutar äta mat de tidigare gillat? Vet att barn kan strula utan att det har med allergi att göra, men vet inte hur jag ska förhålla mig. Vår pojke vägrar massor nu, sedan en månad tillbaka. Frånsett gröt, mackor och frukt, äter han bara korv. Det inte att få i honom annat. Han skriker och blir hysterisk. Pasta och ris åt han fram tills i lördags, men nu är det slut med också. Bara han såg tallriken idag, började han skrika och kasta sig. Lugnade sig inte förrän jag tog bort det. Tjejkompis som var här, tycker att jag ska låta honom gå hungrig, men jag kan inte låta bli att tänka på allergier. Tänkte höra bara vad ni tycker, ni har mer erfarenhet
    Det är så lurigt det där. Min dotter t.ex storgrät när det var tårta, vägrade äta och slutade till och med äta pytt i panna och sen stekt potatis. Anledningen var att hon var allergisk mot ägg, vilket inte vi fattade. Vi gjorde ju egen pytt i panna och i den skar jag stekt ägg och sen förknippade hon det med stekt potatis. Så ja, de kan sluta äta det som de inte tål. Matvägran är ett väldigt vanligt symptom.
    Men, de behöver inte vara som med min dotters äggallergi, det kan vara tvärtom. Att de bara äter det de inte tål för de förstår inte alltid sambandet.

Min egna teori med lite slutsats från mina egna barns reaktioner och att lilleman fick ont i magen 3 timmar efter han åt havre/vete... Here we go.
    Säg att de äter välling till frukost. De äter bra och är nöjda. Sen går det ca 3 timmar och det är dags för lunch. Detta sammanfaller med att de får ont i magen av vällingen och vägrar därför äta något för de har ont. Sen äter de inte och får kanske ont i magen av det. Är de förstoppade så kan det göra att de inte vill äta. Ja, det finns nog tusen anledningar till att de inte äter. En del kan bero på allergi men sen går det i faser, upp och ner osv. Men när mina barn mår bra kan de äta dåligt en dag, eller två, tre på sin höjd, oftast bara några måltider. Sen äter de som hästar igen. Är det en längre matvägran så kan det ju vara något bakomliggande.
    Mitt enda tips är nog att inte truga eller tvinga. Mat ska vara spännande. Förr eller senare går det oftast över. Ge honom det han gillar ett tag och försök ibland med nytt. Sen kan man ju lura dem med att ge dem egna roliga bestick, en kul tallrik, gegga med maten, mixa maten så den blir slät? Bitar att ta själv, ja, vad som helst egentligen för att komma över tröskeln och få dem att äta igen.
    Eventuella ovanor får man ta bort när de äter igen.
  • Kavat

Mama Law, Lider med er. Man önskar ju att det skulle hända något nu, det är ofattbart lång tid ni fått vänta.

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-25 21:08:20 följande:
    K Kavat, ska prova dina tips. Känner mig lite nere efter samtalet idag, läkaren kommenterade att det var inte bra att vår pojke äter så ensidigt. Men inga råd eller tankar om varför. Det satte ju genast igång min hjärna på högvarv. Han vill inte ens röra maten, inte plocka eller något. Intresserar sig inte för vad jag har på tallriken, såvida det inte är korv... Kanske bara en mycket trotsig unge
    Har du testat kassler? Påminner ju om korv i konsistens. Speciellt om du kan koka den också så blir den mjukare.

Ett annat tips är att äta samtidigt som dem och även gärna med en massa andra barn. Vissa barn är tvärtom, men ofta vill de ju göra som de andra barnen. Så sitter det några och äter previd brukar de ju själva vilja ha. En fördel då är ju nästan om man känner dem och de äter samma mat. Kanske tom. tar lite picnic-stuk. Alltså plocka från samma tallrik osv. Ja, du fattar.
  • Kavat

Ja, det är väl inte helt ovanligt. Funkar banan?
    Wiking tål ju inte latex, så Mama Law har nog bättre koll.

Latexassocierade allergier

Allergi mot latex har associerats med reaktioner på vissa frukter. Latex finns bl a i handskar, ballonger, kondomer, viss kirurgisk utrustning som katetrar etc. Allergier kan drabba personer inom sjukvården, inom latexindustrin, arbetare som tappar gummiträd (Hevea brasiliensis) på mjölksaft (latex) samt barn med ryggmärgsbråck. En stor andel av dem som har latexallergi, upp till hälften, reagerar på bananer, avokado, ätlig kastanj och kiwi. Även andra frukter förknippas med latexallergi, men sambanden är inte helt säkra.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Kavat

Vi ska kanske bestämma ett datum redan nu? De som kan de kan?

Vilka dagar passar folk? Jobbar ni osv? Jag kan när som, i stort sett.

• Kavat
    Kavat skrev 2009-05-26 20:39:42 följande:
    Vi ska kanske bestämma ett datum redan nu? De som kan de kan? Vilka dagar passar folk? Jobbar ni osv? Jag kan när som, i stort sett.
    För fika på Belindas alltså!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-05-26 13:56:54 följande:
    Vi ska göra lapptest i juni i Kungsbacka. Ska bli "intressant" att se om det visar ngt. Vår läkare tror det, inga andra tester ger utslag. Som sagt jag fikar gärna i göteborg någon dag. Jag jobbar natt och är ledig en del på dagtid. Skulle vara kul att ses och utbyta lite erfarenheter.
    Hojta om ni är fika/leksugna!!!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-29 23:01:09 följande:
    Nä. Eller?? Trött... FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?) Blå Myran Snutten
    FIKA PÅ BELINDA 2/6 ca kl 14 (?)
    Blå Myran
    Snutten
    K Kavat

Men sa vi 14?
    För mig spelar det inte jätte stor roll, men skönare om lilleman sovit/sover och det gör han någonstans mellan 12-15

En tanke som slog mig om man har spring i benen (vilket mina har) och det är fint väder är att sätta oss i skuggan någonstans och köpa med oss fika från Belindas. Lekparken mellan Carlanderska (precis ovanför Belindas) och Avenyn finns ju en lekpark. Det är väl max 10 min gångväg från Belindas.
Svar på tråden Allergitråden!