• Kavat

Allergitråden!

Snutten skrev 2009-06-08 21:11:10 följande:
    mrs Eriksson: det är svårt att få igenom merkostnad oxå. Vi har inte fått det på vår dotter som är multiallergiker men som klarar sädesslagen. Så nu när jag gör en nyansökan söker jag inte ens på merkostnad eftersom vi ändå inte får igenom det.
    Fast vi fick igenom en viss del i merkostnader i form av skatteavdrag när vi fick 1/4 vb. Alltså de drog av det vi kom upp i merkostander på skatten. Så nog ska man skriva ner. Mjölk - ersättning fick vi om jag nu minns rätt runt 200 per månad åtminstonde. Löjlig summa egentligen i vårt fall, men bättre än inget. Ägg får man inget för eftersom det inte är fördyrande, inte heller soja. Men man kan ju få för andra saker, liksom man kan få ersättning för medicin/krämer upp till högkostnadsskyddet, om man nu har det. Inte mycket, men sammanlagt blir det ju några kronor.
    Detta förutsatt att man får vb. Annars måste man ju komma upp till en viss summa i merkostnad för att få för enbart det.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-08 21:37:35 följande:
    mjölk,smör mm anses inte vara så dyrt...så det fick jag avslag för. kom upp i 3600 i merkostnader...men gränsen ligger ju på över 7000kr. Fan vad less jag blir alltså.
    *letat* så här stod det i vårt. Vet minst en som fått mer för risdryck är dyrare än havre (kolla länken om vårdbidrag i ts)
    Merkostnader för mjölkproteinfri kost beaktas som vid föregående prövningstillfälle med 3026 kronor per år.

Sen får man om man är medlemmar i celiaki-förbundet och allergi och astma förbundet.

Men nu måste väl få på mertid! Svårt att komma upp i över 7000 på enbart mat, men mertid?
    Vad har du skrivit med och vad har du inte skrivit med? Läs länken i ts.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-09 18:40:26 följande:

det är nog förkylningsutlöst men hon stånkar och stönar och har lite indragningar, men det är full fart ändå så det blir till att hålla ett öga. Men iom att hon inte är grundmedicinerad så kan jag nästan säkert säga vart åt det lutar, men har verkligen inte tid. Hon kommer att få vara med mig hela dagen i morron så man har ett öga på henne.
    Å vad trist med mer jobb... Hoppas att det försvinner fort fort och inte kommer tillbaks.
  • Kavat

Oj, vad ni bakar och grejar. *lutar mig tillbaks och anlitar proffset till dotterns tårta*

Nä, skämt åsido. Börjar få lite panik.. Men bara lite. Det är varken lätt eller kul att göra tårta utan vete, ägg, mjölk, havre eller soja...
    Men vi får se hur jag gör, om jag hinner provbaka. Annars blir det min "marängtårta" som inte går att misslyckas. *hoppas*

Förra året gjorde jag jätte fina med Barbapapa, men så långt sträcker sig nog inte orken i år.

• Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-09 19:34:25 följande:
    Japp, både sp & mmf kan man använda som lock istället för marsipan. Perfekt allergivänligt (bara att välja rätt mm om man är känslig för vete i glukossirap). Sugarpaste som jag beskrev innan idag (eller det var nog i mjölkallergitråden jag skrev ner det receptet?) behöver man göra dagen innan man kavlar ut och täcker med den. MMF stelnar inte riktigt på samma sätt. Jag gjorde en härom helgen med chokladkolakräm på ett lager och hallon som jag mosat med lite socker på det andra, och sen hade jag smörkräm smaksatt med hallon som kladd runt om och ovanpå under locket i mmf. MMF: Ta två skålar (en måste tåla mikro) och smörj insidan tunt med kokosfett. Häll i 2 msk vatten i en av skålarna + 200g marshmallows (eller andra skumgodisar). Mikra på full effekt 30 sekunder, ta ut rör om, mikra 30 sek, rör om osv tills alla marshmallows har smält så att det är en slät smet. Sikta 400g florsocker i den andra skålen och gör en grop i mitten. Häll i den smälta mm-smeten i florsockret och arbeta ihop till en deg. Tillsätt ytterligare florsocker om det behövs, men hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila minst 1 timme innan användning. Håller sig minst 3 veckor om man förvarar i lufttät burk i rumstemperatur.
    Ja, tack, låter gott! En sån tar vi!
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-09 20:16:33 följande:
    Ja..fast enligt dem så fick jag inte räkna med mjölk mm överhuvudtaget. alltså inte ens mellanskillnaden....
    Varför?
    Och om du inte får varför skulle andra få.
    Jag tror att du har hamnat hos någon som inte vet. Om du skriver som Miralicia skriver så kan de ju egentligen inte säga nej. Det är ju de råden de själva går efter. *ska jag göra nästa gång*
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-10 12:21:16 följande:
    det finns en bild i mitt galleri men jag får inte in den här.
    Snygg!!!
  • Kavat
    cammily skrev 2009-06-10 12:53:02 följande:
    ni verkar ju kunna de mesta här, och jag börjar bli desperat då läkarna inte tar mig på allvar. min dotter är 21månader och har jämt lös avföring får ofta oförklarliga utslag och spy attacker. sedan vi slutade ge henne fisk har det blivit lite bättre men inte mycket vad kan det vara för allergi eller nått hon har??
    Har de gjort tester?

Vanligaste allergierna är mjölkprotein, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter.

Det är omöjligt att gissa såhär, menkan man få lite mer ledtrådar?
    Hur ser utslagen ut? Hur ofta uppkommer de? Försvinner de av sig själv?
    Hur ofta spyr hon? Alltid på morgonen, efter middag eller när som helst under dagen?
  • Kavat
    cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    Kavat skrev 2009-06-10 12:56:23 följande: när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel. utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Finns det något samband med kräkningarna och prickarna?

Nej, jag tycker nog att det låter lite för mycket symptom för att inte vara något alls...
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-10 13:04:00 följande:
    Skämt å sido, jag vill ju att Siri ska vara "normal" hemma iallafall och kunna äta allt och då får jag lägga ner tid på det.
    *nickar instämmande*
Svar på tråden Allergitråden!