• Kavat

Allergitråden!

LabLover skrev 2009-05-31 20:33:02 följande:
    Hej i tråden! Gjorde precis en sökning på Omega 3 och er tråd dök upp. Kan orimligtvis läsa 130 sidor för att få veta vad ni anser om det och ffa sambandet med atopiskt eksem. Någon vänlig själ som har lust att dela med sig? Har en 4-åring där inga krämer fungerar
    Sådärja..
    Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta.

Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-06-01 22:22:55 följande:
    Sådärja.. Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta. Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
    Alternativt äta t.ex eyeq med omega3 i.
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-01 22:28:32 följande:
    Tack! Dottern gillar bara makrill av de fiskar som nämns och då bara i tomatsås Jag hade själv atopiskt eksem som barn men inte i den utsträckningen som dottern har. Jag kanske måste läsa på lite om födoämnesallergi och testa lite själv? På BVC säger de bara att det är atopiskt eksem
    Till mig sa de också att barnen hade atopiskt eksem...
    Lilleman är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre (sädesslag)...
    Dottern är allergisk mot mjölk, ägg soja, sorbitol. Hon reagerar även på rött färgämne E120. Päron, äpple får hon ont i magen av och får knottror på huden. Torr och knottror får hon även av citrus.
    Håller vi barnen utan detta så slipper vi många smörjningar. Lilleman smörjs dagligen i främst ansikte och händer, eftersom han reagerar på kontakt med sädesslagen. Missar vi en smörjning så ser han ut därefter...
    Men i övrig märker vi en jätte skillnad hur de är och periodvis har vi inte smörjt dottern alls.

Så om jag var du hade jag vänt mig till en allergi/barnmottagning och bett att få göra allergitest. Tyvärr så visar det bara till 60% och då måste man utesluta provocera. MEN det kan ju vara skönt att få kollat kvalster och de vanliga födoämnena (mjölk, ägg, soja, vete, nötter, torsk tror jag ingår i den panelen).

Vanligaste allergin är annars mjölk.

För att göra en "regelrätt" uteslutning - provocering så behöver man ta bort all mjölkprotein ur kosten i minst en månad (alltså margarin att steka i, youghurt, ost, ja allt, kolla trådstarten där det finns länkar till mjölktrådar.) och sedan provocerar man. Men är det fler allergier som mjölk och ägg och man bara tar bort det ena så hjälper det ju bara halvt.. Så det är lurigt.
    Är det bara eksem så tar det ju tid också för kroppen att läka. Ibland behöver man ett par månader innan man ser skillnad eftersom det tar några veckor för kroppen att göra sig av med ämnena och sen läka.

Jag har hört på flera ställen att EyeQ är bättre sammansatt och de ska ha tuggtabletter med jordgubb för barn bl.a

Vi har inte testat på barnen än pga de reagerade mot just jordgubb förra året och lilleman mot fisk, så avvaktar lite just nu. Köpte nyligen till mig själv och det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
  • Kavat

LabLover,

ett tillägg, tyvärr anser ofta läkarna att barnen har atopiskt eksem och när det inte är tillräckligt allvarligt och de inte har andra symptom eller att de inte visar på tester så säger de att man ska smörja bort det.
    Men ofta ligger problemet i maten.

Sen så funderar jag på om du testat smörja med hydrokortison, eller vad du har för salvor?
    Ibland behöver man ju smörja bort det med kortison, men det bör ju inte komma tillbaks när man trappar ner.

• Kavat

Hoppsan07,
    du har inte tid att hänga med på fika idag?
    Se tidigare inlägg...

• Kavat

Finns det andra sugna så är ni mer än välkomna. 13.00 på Belindas i Gbg idag och sen går vi vidare till Näckrosdammen.

• Kavat

Härligt, tack för idag tjejer!
    Himlans trevligt att känna sig normal i sammanhanget!

• Kavat

Vi får göra om detKanske kan tajma in en träff i sommar när Miralicia kommer ner och hälsar på mig, troligtvis veckan efter midsommar!? snart! Så kanske ni som ville med och inte kunde denna gång kan nästa!

• Kavat
    Amulett skrev 2009-06-02 20:04:20 följande:
    Kavat skrev 2009-06-02 17:36:07 följande: Veckan efter midsommar låter underbart. Jag hänger gärna på, om vi inte dras med öroninflammation eller nåt annat elände igen då förstås ...
    Nä, det får vi hoppas är borta då! Fast insåg just att det är måååånga veckor kvar, så det blir kanske innan dess också.
    Himlans trevlig att tjöta av sig med människor som vet vad man pratar om.
Svar på tråden Allergitråden!