• Kavat

Allergitråden!

2små2stora skrev 2009-06-02 17:43:00 följande:
    Här har jag missat massor ser jag. Har inte haft tide eller ork att hinna med då min skrutt varit ganska dålig med andningsbesvär av allt pollen som varit.
    Usch vad trist...
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-02 22:46:06 följande:
    Vad gulliga ni är som svarar! Jag har smörjt med allt ni kan tänka er att man kan bli rekommenderad. Även 'naturliga' salvor och krämer så jag funderar också på om det är något på insidan som inte stämmer istället. Ska till Apoteket imorgon...
    Låter helt klart mer troligt att det är något hon får i sig.

Vanligaste allergierna är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter (jordnöt), men eksem kan man ju få av citrus, äpple, jordgubbar och mycket annat också utan att man får några andra allergiska symptom.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-03 10:13:48 följande:
    Jag tror inte det finns nått ställe där man gör patch test på fisk? Iaf så gör inte NÄL det. Vi har blivit remitterade till Kungsbacka för att göra patch- test på iallafall kvalster,men vi ville även ta ägg och fisk...
    Näl testar inte heller ägg, men det gör de i Kungbacka.
  • Kavat
    Tabby skrev 2009-06-02 22:23:07 följande:
    Idag var lillen hos läkare och vi tog blodprov. Så nu får vi vänta 2 v på svar. Hoppas att något visar på blodprovet bara (då det inte är hlet tillförlitligt). Är säker på att det är allergi då eksemen dök upp i vinter helt plötligt och de är på samma ställen som när systern hade eksem. Har någon gjort patch-test på sina barn när pricktest och blodprov inte visat något? Har ni fått tjata till er det, då det itne verkar så vanligt?
    Jag krävde det. Läkaren tyckte ju min son var fullt frisk och trodde inte på mig när jag sa att jag trodde det var vete och havre.. Så jag behövde bevis för att få hjälp.
    Egentligen så ska man ju kunna sätta diagnos på utelslutning och provocering, men det förutsätter ju att läkaren litar på en och man kan göra provocering.
    Sen tyckte jag det var oerhört skönt att få bevis - vilket fick många tvivlare att inse fakta.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande:

Inget i brevlådan i dag heller.....
    Nej!

Men när skickade du in ansökan? Hur många månader har de haft på sig nu?

Jag skickade ju långt efter dig och fick beslut för 2 månader sedan...
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-03 12:19:17 följande:
    Konstigt. Skickar dom inte med A post heller ?
    Nej, här skickade de med B-post...
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:19:00 följande:

De skulle ha tagit beslut i fredags enligt enhetschefen och beslutet skulle va på väg hem till mig sa hon, men tydligen inte då. Och min handläggare svarar inte heller på telefonen. Skickade in ansökan i oktober.
    Bara ca 7 månader då...
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-03 12:47:25 följande:

Jag ringde kundcenter på fk och fick reda på att vi blivit beviljade Vb 50% och merkostnader på 36% så det blir till att överklaga. Bara att invänta beslut och skicka till trygghansa också.
    Hm, ja, då är de konsekventa. Men att det skulle ta så lång tid. Löjligt!
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-04 10:19:03 följande:
    Köpte EyeQ Chews igår men de var ju inga goda tuggisar för barn precis! Väldigt besviken blev jag, fanns inga små förpackningar heller så nu är jag 415 kr fattigare och vet inte om jag kommer att få i henne dem öht
    Chews? Är det smak på de?
    Har hört att det finns jordgubbssmak, men dottern tål inte jordgubb så här går de ju bort tyvärr...
  • Kavat
    Allrona skrev 2009-06-04 15:03:01 följande:
    Hur snabbt går det man äter ut i bröstmjölken? Jag åt färdiga ribbs från affären för en liten stund sedan. Ammade dottern ca 10 min efter att jag ätit färdigt och nu 30 min senare är hon eksemig i ansiktet. Jag har misstänkt att det kan vara sojaprotein hon är allergisk mot men går det ut så snabbt i bröstmjölken?
    Oooo, svårt... Jag vet att lilleman fick i sig det jag åt till middag till nattamningen. Dvs 2-3 timmar efter intag. Sen tog det 2-3 timmar innan han reagerade också..

Men tvivlar på att det kan gå så fort. Men har en annan fundering. Tog du i ribbsen med händerna och sen i henne utan att tvätta dig?
Svar på tråden Allergitråden!