• mady

Allergitråden!

Helle76 skrev 2009-05-03 20:41:25 följande:
    Vilka har skrivit ut era intyg?
    Det är behandlande läkare som skall skriva intyget, så den läkaren du har hand om ditt barn är den som skal skriva intyget.

Mama Law: Ring verkligen och se till att få telefonnumret men prata även med den andra handläggaren för hon kan nog ge en del svar...

JPL: Vilken problematik har ni fått VB för?

Hur är det med äggfri kost, brukar inte det räknas upp en schablonkostnad på det?
    Om så har de missat det även på min...
  • mady

Glömde en sak...
    Nu är min överklagan på nästan 12 sidor postat! Snälla håll en tumme eller två. hoppas att de omprövar sitt beslut så det slipper gå via länsrätten. Dom kommer garanterat att tycka jag är en rättshaverist Misstänker att de kommer knorra en hel del.

• mady
    swingit skrev 2009-05-03 23:02:24 följande:
    Hej! Nu kastar jag bara in en fråga här utan att ha läst hela tråden! Ser att ni skriver om vårdbidrag. Hur fungerar det? Jag är mamma till en 9-åring med mycket svår pollenallergi. Det kostar mig tusentals kronor i medicinering och läkarbesök varje vår, för att inte tala om all tid som jag inte kan arbeta. Jag har bara korta projektanställningar, så att "vabba" är det inte tal om för min del. Kan jag inte jobba så får jag inga pengar helt enkelt. Någon med liknande erfarenhet som vet hur det fungerar?
    Har pojken "bara" pollenallergi kan det nog bli svårt att få igenom VB. Det står i deras riktlinjer att minst 7h/v + merkostnader som minimum och har ni då bara uttalad problematik under pollenperioden tror jag tyvärr inte ni kan bli beviljade. 1800:- är ju max medicinen kostar på högkostnad och det är det man max blir beviljad i merkostnad(få undantag). Även vid projektanställningar har du rätt att ta vård av barn, har du SGI så får du ta vab om du skulle jobbat eller istället för att stämpla osv.

Kanske inte det du ville höra... Men om pojken har så svår pollenallergi, har det aldrig talats om hyposensbehandling på honom?
  • mady

Man kan ju oxå lägga till detta från FK
    //Du kan få vårdbidrag om du vårdar ett sjukt barn eller ett barn med funktionsnedsättning. Barnet måste behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom//

Så bara även fast det långt ifrån är bara kan man nog inte få för, se ovan. Det måste vara en varaktighet om minst 6 månader

Uppfyller man inte de grundläggande villkoren tycker jag faktiskt inte man ska söka med tanke på hur handläggningstiderna ser ut. Uppfyller man dom men ligger på gränsen till mertidens omfattning ja, då är det annat.

Detta ser jag ur myndighetsperspektivet, jag vet hur irriterande mycket tid ansökningar tar som över huvudtaget inte öär berättigade men likväl måste man göra utredning, dokumentara osv....

• mady

Be att få mindre förpackning, behöver väl inte hämta ut en på 100. Men du har nog haft otur, mina sista gick jag hämtade går ut 2010.

• mady

Nästa gång du hämtar ut, be apoteket kolla för ett år bör det i alla fall vara. En sak om man använder dagligen då tar de ju fort slut.

• mady

Mama Law skrev 2009-05-05 12:20:05 följande:

Nu har jag pratat med enhetschefen igen.... jag blir f*n tokig snart.... helt plötsligt ska jag få ett förslag hem, vilket de förut sagt inte längre skickades det skulle bara justeras lite först och sen skulle det skickas under veckan ... då hade jag chans att lämna synpunkter om jag tyckte att det inte stämde osv..... sen skulle det bli ett beslut under MAJ. Lär ju va inställd på att det blir 1/4 dels igen lät ju inte positivt iaf.
    Bra att du ska få ett förslag, lättare att lämna synpunkter än att överklaga Har din handläggare huvudet sånär på skaft måste du få ett helt. Bara Wiking borde väl berättiga till det, fast å andra sidan borde min stora tös oxå det kan jag tycka, i alla fall 3/4. Eller?

Kunde hon inte säga vilket förslag de hade?
  • mady

jag försökte få dom att skicka "journaler" via mejl men de kom med vanlig post, dock a-post. Men fattar inte varför, de skriver inte ens under sina beslut.

På ett vis vill jag att min överklagan går till länsrätten så de får se vilka extremt undermåliga utredningar de gör. Dom är SÅ noga med att utredningen fram till beslutet är väl dokumenterat!!! Nackdelen är att det kan ta tid. å andra sidan har vi fått tillbaka överklagn från läsnrätten ganska fort nu på sistone

• mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-06 10:28:54 följande:
    Jag skulle utan tvekan har anmält.
    Men finns det något att anmäla? Det ÄR för jävligt men jag tror inte det finns regler om hur lång tid det får ta. Tyvärr! Kan ha fel, så rätta mig.

Däremot mama law så en lång och fin överklagan om det blir att behövas och där skall du absolut lyfta fram ärendets gång, otilgängligheten osv... det är bra om länsrätten kan ge dom lite på foten.
  • mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-06 16:07:19 följande:
    Klart som tusan det finns saker i hanteringen av ärendet att anmärka på. Hela hanteringen av ärendet tycker jag har varit under all kritik.
    Jo det finns hur mycket som helst att klaga på men en anmälan är ju något juridiskt och där vet jag inte om dessa brister med försenad handläggning osv är tillräcklig grund. Men helt klart en skrivelse med klagomål...
Svar på tråden Allergitråden!