-
Dagis är skyldiga att förse alla barn med mat. Av hygiemskäl får man inte ta med mat till köket (men till avd är ok här)trållmor skrev 2009-05-18 18:29:20 följande:Hur har ni fått göra med maten på dagis, alltså har de köpt in maten eller har ni fått köpa själva och ta med till dagis? Har ni kommunalt eller privat (om sånt spelar någon roll)?
-
Här vill dagis ha intyg även under utredning - för att inga misstag ska ske enl dem. Låter konstigt i mina öron men läk ställer upp på det så jag bråkar inte.trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
-
Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr*
Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse medVar på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.
-
Tyvärr är det ofta det.Glass skrev 2009-05-19 22:39:14 följande:Är det så otroligt känsligt att de inte ens kan använda samma tång? Jag tror att jag kan ha tagit i ost utan att ha tvättat händerna efteråt, innan jag åt mina mackor...
Muffins är ofta utan mjölk ute på fik.
Eksem behöver inte bero på en allergi. Tyvärr, lättare att bara ta bort en sak ur kosten o allt blir bra. Fast det är ju bra att utesluta alleergi innan man ger upp o bara smörjer. -
hönsmormors dotter skrev 2009-05-20 20:43:39 följande:
Hej, Är det någon som kan förklara det här för mig: Min son är mjölkallergisk och jag ammar fortfarande. Varför är det så jättejättekänsligt vad jag äter? Kan det verkligen påverka honom om jag äter en ostmacka på morgonen och ammar på kvällen? Jag menar, med tanke på att man nu för tiden till och med får dricka ett par glas vin när man ammar, enligt den nya forskningen. Vad jag har förstått av logiken angående alkohol så menar de att så länge man är gravid så gäller nolltolerans eftersom alkoholhalten i mammans blod går direkt över till barnet, medan den blir så mycket utspädd i modersmjölken att den i stort sett försvinner. Borde inte det samma gälla mjölk? När jag var gravid drack jag massvis med mjölk eftersom jag trodde att det var nyttigt. Men sonen var väl redan allergisk innan han föddes och måste ju ha fått i sig det då. Men nu när jag ammar måste jag undvika varje droppe! Är det någon skillnad på hur alkohol och mjölk tas upp i modersmjölken??? Obs! Vill tillägga att jag varken tänker dricka vin eller mjölk så länge jag ammar, men jag blir bara inte klok på hur det hänger ihop.Alkohol får i b-mjölken samma koncentration som i blodet, så halten är så låg att den inte påverkar barnet nämvärt så länge man dricker måttligt. Liiite alkohol tål de.
Vid allergi är det proteiner man reagerar på, och man reagerar redan på ytte-pytte-mängder. Det är mycket protein i b-mjölk, och den kommer från det man äter. Vet inte hur proteiner passerar över till barnet i magen, men eftersom barnet saknar immunförsvar i magen kan det ju inte utveckla allergi där heller. -
Kavat har recept på en marängtårta som verkar smarrig. Bananmuffinsen är också goda. Och kakorna med muscavado-socker. Och mina bovetekakor (sid 3 i bloggen). Bondkakorna är också bra, Sofie älskar dem.Jasusu skrev 2009-05-23 12:28:58 följande:De var jätte fina,men de måste vara vetefria tyvärr.
-
Här har magen blivit kass igen som av sädesslag. Vi ger henne ju lite av det på läk inrådan. Antar pga pollensäsong. Så nu föröker jag få maken att ta bort sädesslag, och han försöker få mig att provocera mjölk *suck*
Ska till läk på fredag för sonen, får väl konsultera henne om dottern om hon går med på det. Vi går dit i vanliga fall fast går tillfälligt till allergimottagning med dottern.
Nu har jag börjat smörja blöjområdet på sonen med kortison. Försökt med rumpsalvor och med olja, och har det inte blivit sämre så har det i alla fall bara blivit tillfälliga förbättringar. Hade det varit någon annanstans på kroppen hade jag tagit kortison för länge sen, fast av någon anedning känns det helt fel i blöjområdet, där "ska" man ju ta bephanten, inotyol osv. Men nu efter bara 1 dos ser det mycket bättre utKan det ändå vara svamp?? Jag tror inte det är det, men får höra flera som säger att om inte bephanten eller inotyol hjälper är det svamp
-
Kavat: Libero funkar inget viare på A. S tålde den inte alls. Kör mest tyg, och det är lite bättre än lidl... Funderar på tvättmedelsbyte för att se om det hjälper. Rött, torrt o blåsor över snoppen (ibl. på) och på låren. I ljumsken rött o hudavskav, fuktigt. Så i ljumsken kör jag med inotyol o det hjälper lite. Men där det är torrt blir det värre av den o bephanten o miniderm. Så där tog jag kortison, inte i ljumsken!
S har också fått skorv nu.
got to go... -
Fikar gärna.
Belindas har bara "utan allt", naturligt glutenfritt - så det måste ju även vara utan havre! Tror jag frågade, men blir lite osäker... -
Fast deras tel är avstängd! Vi som ska beställa därifrån till helgen
Vad gör man nu??