• mady

Allergitråden!

Jag har blivit prickad i tisdags så jag började med tabletterna igen då men det var redan kört Min arm som de stack mig för RAST ser tokilla ut, snacka om blålila. Ser någon mig tror de säkert att min man vridit om armen på mig

kortisonen hoppas jag få de hela att vända med för att slippa antibiotika, har ätit allt för många kurer i mina dagar, är självlysnade snart tror jag.

Det är så tydligt att det är jobbet som drar ner mig. Gäller bara att få de lärda att förstå.

har haft problem till och från, började med hyposens mot katt innan studierna. Höll på över ett år men kom bara halvägs, gav upp det fungerade inte

Mådde bra största delen av studierna. Började jobba januari 05 och fick omgående problem men jag tolkade det då som graviditetsrelaterat. Mådde super när jag gixk hemma. Blev gravid, började jobba problem kom igen, tog även det som svullna hinnor pga grav. gick hemma mådde bra. jobbade två veckor en jul blev så sjuk att det slutade med inläggning och operation. Fortsatte vara hemma inga problem. Började jobb i höstas och efter två veckor var jag sjuk Sen har det fortsatt, har klarat mig de veckor jag varit hemma med dottern men blir kass. efter en timma på jobbet harklar jag mig och blir tät i näsan vad sjutton ska jag ta mig till?

Tänk alla sjukskrivningsdagar jag har på grund av mina bihålor och allt kommer från att jag blir sjuk på jobbet.

Det är nog nu, det räcker med allt strul...

• mady

Angående medicin högre upp så kan jag skriva hur vår familj ser ut.

Dottern på 11 år

Morgon: Oxis, Asmanex x2, aerius, inhalation med koksalt i aiolosen och andningsgymnastik
    smörjning ska hinnas men det är inte alltid det går och det märks

lunch eller efter skolan: inhalation i aiolosen, andningsgymnastik

Kväll: Smörjning, Oxis, singulair, inhalation med aiolosen andningsgympa.

utöver det en spruta med tillväxthormon varje kväll och buventol, ögondroppar och nässpray vid behov, sen får hon Xolair på sjukhus. hon sover under en airshower.

Son 4 år

Morgon: aerius, ögondroppar, nässpray, pulmicort och airomir, smörjning
    Kväll: Som ovan
    Mer ögondroppar, nässpray och airomir vid behov.

Dotter 2 år

Som sonen med + singulair

Alla barnen smörjes extra vid behov när eksemen bryter ut. Är rädd att lillskruttan ska bli som stora tjejen, de är skrämmande lika med huden, den konstant rinnande näsan och ögonen Det jag vet är att läakrna aldrig kommer släppa henne lika långt innan de fattar...

Sen har vi två till som i dagsläget bara behandlas med allt under pollen. Hon på 13 växte allt bort på kring 6 årsåldern och läkaren sa då att vi får se vad som händer i tonåren. Nu är vi här och ansträngningsastma har kommit samt ögon näsa och hals problem vid pollen. Så tiden får utvisa vad som händer. Bara att konstatera att vi har taskiga gener

• mady

Tack! Det skulle liksom räcka med ett...

• mady

Mama Law skrev 2009-05-15 21:17:57 följande:

Idag ringde sköterskan på barnmottagningen i mora mig.... Dom hade ringt dit från fk igår för att höra om det vi använder och lindar Wikings händer och dermasilk kläder med inte finns att få på hjälpmedelskort.... nu håller dom iaf på med vårt ärende men frågan är när vi får beslut.... just nu känner jag att jag hellre får ett helt vb utan merkostnader än 3/4vb med merkostnader!
    men visst finns det en del dermasilk att få på anvisning numer? Men helt klart helt utan än 3/4 med. Jag måste bara få igenom asmanex som merkostnad. Fy f-n det är ju nästan 600:- i månaden en j-la massa pengar

Men det beslut de skulle fatta denna vecka verkar ju inte troligt.
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-15 21:32:07 följande:

Dermasilk kläderna finns inte på anvisning men det finns tublindor eller va man ska kalla det som finns på anvisning. Vi använder speciella lindor som är självhäftande eftersom wiking inte tål kirurgtejp och det är väl det om vi kan få det på hjälpmedelkort i stället för merkostnader hos fk. Nä det blev nog inget beslut denna vecka hoppas på nästa då fast maj hinner nog gå innan det blir nåt suck. Vi får väl se men behöver de kronor vi kan få nu.Hoppas verkligen att du får igenom asmanexen som mer kostnad, det är inte mer än rätt tycker jag. Har du fått nån bekräftelse på din överklagan om dom har fått in den? 
    Inte ett ord, har tänkt att ringa. det kan ju vara så att allt är klart men de ville bara dubbelkolla att det verkligen är så att han behöver dom och att han inte kan få de föreskrivna... HOPPAS

Just nu är jag trött och slut på allt. Min vecka utan tablett har gjort mig sjuk, som vanligt... När ska dom förstår att det är min allergi som drar igång varenda bihåle inflammation jag får Ska upp på jouren i morgon har ätit 80mg, 60, 60 och 40 prednisolon nu, är något bättre, men inte tillräckligt, vägrar få sjukdagar igen.
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-16 09:30:00 följande:

Usch och fy hur du har det just nu. När tom jag kan räkna ut hur din allergi kan ge bihåleinflammation så borde ju en doktor kunna tänka så långt. Förstår ändå din sits för så fort jag blir förkyld så får jag bihåleinflammation och måste från minsta lilla tecken på förkylning börja använda kortison nässpray. Hoppas iaf att du får hjälp idag!!! BAMSE KRAM TILL DIG!
    tack för kramen
    Sitter här med sprängande värk dubbelsidigt, ögona är kanllröda och armen lila, ser ut som en misshandlad kvinna. Jag börjar få med läkarna på tåget. Min allergiläkare är tyvärr pensionär men jobbar deltid, måste få dikussion om behandling. men när man aldrig klagar så fattar folk inte hur dålig man är... Undra om Xolair kan hjälpa mig även fast astman inte är det svåraste på mig men reaktionerna är ju Ige betingade. Jag var så dålig att jag var inlagd i slutet av oktober, fick inte börja jobba förrän jag fått op. Blev i början av dec så en och en halv månad drygt var jag hemma. Blev kass igen i januari, inlagd, höll mig frisk i februari när jag var hemma helt med J. Ny op för mig 1/4 klarat mig bra men har ju vabbat med W och V vattkoppor, körtelfeber så nu har jag jobbat förra veckan 50% denna 75% så är det kört igen

Usch vad jag klagar men orken bara finns inte. Har precis fixat för att stora J ska ha dansuppvisning, matsäck kläder osv. Lilla J är på Pianohelg med konsert i em, tre kalas på det under helgen. Bara skiten vänder för vi ska till småland på onsdag, behöver verkligen få göra något KUL.
  • mady

Nu mina kära "vänner" så har jag en fråga och hoppas ni är kloka och kan svara.

Förra året debuterade min lillskrutta då nyss 1 år fyllda med pollenallergis. Hon reagerade sent vilket jag tog som att tid behövdes innan bägaren svämmade över, med sent menar jag sent på våren. Nu satt jag och kollade vilka pollen det var då och det var ju tall och gran samt ek. Nu bor vi där det knappt finns ek. Så det gula från barrträden är kvar. Sen läser jag att dessa pollen inte är allergena. Stämmer det? Hon såg ut som skit helt enkelt och vi fick hålla henne inne. ANsiktet svällde upp, ögonen murades igen och tårarna forsade, näsan var som en kran....

Det var verkligen så intensivt under den "gula" perioden från dessa träd. Ska bli spännande att se vad som sker i år. I år har hon även reagerat mot björk och har nu gått på medicinering länge.

Vad kan och vet ni?

• mady

Glömde en till konstig fråga om reaktioner!!!

Halsont. Mina barn reagerar nu alla på pollen. Den äldsta är det första gången på "riktigt" (13år) Min två (9år) har haft lite astma och snorat i många år. Men på dessa två i år har de fått ont i halsen, har funderat på förkylningar mm. Men det är bra på morgonen osv ända tills de kommer ut. I går kväll kom 9 åringen in hade svårt att andas fick ta buventol och så klagade hon på att halsen gjorde SÅ ont, hon hade då legat på nyklippt gräs som hon aldrig reagerat på tidigare. I morse var allt bra frågade om halsen ingenting. Går ut och lekar och kommer in efter att ha hoppat studsmatta några minuter, super tät och halsen gö ont.

Tonåringen klagar också på halsen fort hon är ute.

Min tanke är förståss om det kan vara en allergisk reaktion+ Typ slemhinnor som svälle men i halsen istället för näsan och ögon?

• mady

AmoreElin: Nu känner jag dig inte och kommer inte ihåg alla vändor. Men försök ta det lugnt, lita på det DU och NI som föräldrar känner. Är er tanke att det ÄR mjölken ta bort den då och ta det lugnt, det tar tid innan kroppen får vila och återhämta sig. Sen är det ju så att små barn får massor av olika infektioner som kan te sig på alla möjliga och omöjliga vis. Dessa kan komma och störa i testandet så man vare sig vet ut eller in. Men även om hon tål mjölk så kan ingen säga emot att komjölk är för kossorna som har en annan mage Den är mycket svårsmält och många har utan allergier svårt att klara ren mjölk. Hattar man fram och tillbaka, tar bort än det ena än det andra så går man vilse. Hoppas du fattar vad jag försöker få fram.

Ta det lugnt, en sak i taget och låt det ta tid. barn ÄR knöliga varelser och snorar och skriker om vartannat och man blir inte klok på det hela. Följ er instinkt och lita på det ni känner och försök att inte stressa upp er för är det något barn KAN så är det att läsa av oss föräldrar och är vi stressade och oroliga så ärdet precis vad bäbisen blir.

Kram på er

• mady

provat att koka eget på majs? den har mina barn gillat... den är fri både från sädeslag och mjölk

Svar på tråden Allergitråden!