• mady

Allergitråden!

USB skrev 2009-05-17 17:09:57 följande:
    Åh vilken tur att jag hittade den här tråden!Min dotter är har varit mer eller mindre förkyld sedan augusti. För ett par veckor sedan var vi till Barnmottagningen där de gjorde ett pricktest som visade att hon var allergisk mot hundar. Nu är det så att vi inte har några djur alls och vi träffar ingen som har djur heller så det förklarar inte hennes snuva. Hon fick clarityn och nasonex men sista veckan har plågorna blivit ännu värre. Medicinen har inte hjälpt ett endaste dugg. Hennes ögon kliar, är röda och nästan igensvullna och näsan är alldeles igentäppt. Dessutom har hon börjat bli hes med en konstig hosta. Idag såg jag att hon även fått eksem i böjvecken.Besvären med ögonen började i april så jag var nästan säker på att det var pollen av nåt slag som hon inte tål men det visade inget på pricktestet.Hur tillförlitliga är såna tester? Borde hon inte ha blivit bättre av den medicinen hon fått? Jag måste ringa till mottagningen imorgon igen för såhär kan hon inte ha det. Hon mår jättedåligt av det och nattsömnen blir störd för hon är så tät i näsan.Finns det akuttider på sjukhusen när det gäller allergi? Vi fick vänta 4 månader innan vi fick komma dit för två veckor sedan och vi behöver verkligen hjälpen nu!!Ungen är sig ju inte alls lik. Hon är så trött och lider otroligt mycket av sina besvären.Hoppas någon här inne vill svara!

har svarat dig i andra tråden
  • mady
    Kavat skrev 2009-05-17 19:14:34 följande:
    mady, har dålig koll på pollen, men halsont tycker jag vi har länge här efter förkylningar. Speciellt på morgon och kväll och när man har ansträngt sig och blivit andfådd. Tänkte på studsmattan.. Men det var bara en fundering här ifrån att just ansträngning gör ju det mesta värre, även om de i erat fall troligtvis även är pollen bakom.
    Komiska är att INGEN varit fökyld! Bara mina bihålor Men resterande i familjen har varit friska utom allergien då. Men fort de är ute kommer halsont???

Det är spännande hur det hela tiden kommer något Judith 9 år klädde av sig nu för ett bad och ilsket röda kliande utslag över hela ryggen där hud varit framme. ja, hon har legat på gräs
  • mady

Vi har haft turen att haft en fantastisk husa på dagis. Fungerat bra på skolan med men där kan barnen bli besvikna om andra till exempel får lasange så får dom spaggetti och köttfärsås...

fattar inte varför de inte kan laga samma mat, det är ju inge svårt. Min stora flicka tyckte jag skulle ha lektion för dom som lagar maten

• mady
    Blå Flygare skrev 2009-05-18 18:42:59 följande:
    Och det är till A-C vi ska nu. Fick tid den 29e, helt ok. Hade vi tagit vilken läk som hade jag fått tid denna vecka, men det hade bara blivit snurrigt och kännts fel. Jag räknar med att nästa besök med S till ös blir sista dit.----Vad kan jag smörja in A (2 mån) med? Miniderm föreslog ssk, men den gjorde S (o mig) torrare - av mineralolja kan jag tro. Så jag vill helst ta något annat!(Mildison tar jag på själva eksemet)
    vi har perioder kört med a-creme från hälsokost. olivolja har vi oxå haft i perider, väldigt kladdigt
  • mady
    trållmor skrev 2009-05-18 18:46:28 följande:
    Gäller det även om det är privat dagis?
    hur menar du med privat? Det ingår väl fortfarande mat osv samt att de säkert får någon form av "skolpeng".

Vi har barn på friskola och det fungerar precis som vanligt. Men hel privat vet jag inte.
  • mady
    trållmor skrev 2009-05-18 18:51:27 följande:
    Vårt dagis är ett personalkooperativ, dvs personalen äger dagiset och inte kommunen... Enligt föreståndaren så gällde inte samma regler för privata dagis som för kommunala, och i mina öron (fast jag kanske har mycket vax i dem ) så låter det väldigt konstigt... Jag tycker också att de borde stå för maten, och garantera att han får mjölkfri kost...
    det tror jag nog är ett kriterie för att deras verksamhet att de skall kunna trygga barns hälsa och säkerhet. Kolla med den tillsynsmyndighet dagis har, kanske är skolverket även för dagis
  • mady

Trist och främst när det gäller ens barn. Fråga läakren om ni kan få sjukintyg och ha vab under tiden ni får klart med vad det är och tills läkaren kan skriva intyg.

Vi har aldrig behövt lämna intyg från annat än oss själva dagis och skolor...

• mady

Bröderna Bus skrev 2009-05-19 13:04:24 följande:

Hej!Hoppar in här om jag får...Vi har fått "erbjudande" om att vaccinera vår stora son, 13 år. Jag känner mej väldigt tveksam, vad händer med immunförsvaret mm? Sonens pappa prövade det här när han var liten (länge sen visserligen...) och han blev jättesjuk, tvingades bryta. Vår son har ganska kraftig allergi och vad jag fårstår så är det inte säkert att behandlingen funkar...Jag ska naturligtvis läsa på & prata med experter innan vi tar något beslut men undrar ändå om nån härinne har erfarenheter?
    Sä här känner jag, är man tillräckligt sjuk så kan det vara det hoppet man har. Det kanske inte blir helt bra, man kanske får sluta men vad är valmöjligheten. Sen finns det andra som tycker annorlunda. Nu är han så stor och bör vara med i snacket för det ÄR jobbigt att hyposensas, tro mig jag vet
  • mady

jag har nog för mig att det tog upp mot en månad innan min var helt balanserad, eller tre veckor kanske. Du märker om det sakta men säkert blir bättre. I allergins värld kan man tyvärr inte ha bråttomt

• mady

ingen aning med så små mängder... har aldrig gett ersättning till så små. Hur mår skruttan nu? Så trist att behöva ha det så struligt och med ruttet bemötande från vården.

Hoppas hon snart mår mycket bättre så ni får må bra hela familjen.
    *styrke kram*

Svar på tråden Allergitråden!