• Iansmamma07

Blodgrupp!?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men hoppas på jag kan få några bra svar här.

Har funderingar över om man får redan på tex ens barns blodgrupp när dom föds? Jag hittar inga papper eller har något minne av att någon bm sagt nått om våran sons blodgrupp.
    Och själv hade jag inte en aning om vad jag själv hade för blodgrupp innan man fick ta blodprov på Mvc.
    Min sambo har heller ingen aning om vad han har ,inte hans mamma heller.

Det borde ju stå i någon journal någonstans ,eller?

Kan man ringa till sjukhuset/vårdcentralen & fråga?

Bara en fundering ,hoppas någon har ett bra svar på det! (:

• Svar på tråden Blodgrupp!?
  • tingi

jag har svårt att tro att blodgruppen är något som registreras. så om det inte finns någon anledning att kolla så gör man det nog inte heller.
    om man vet att man har testat sig för vilken blodgrupp man har bör det ju stå i någon journal. om man vill testa sig så borde det gå att göra på vårdcentralen.
    fast jag vet inte, jag gissar bara..

annars så kollas det ju alltid upp innan man genomgår en blodtransfusion tex.

• Iansmamma07
    tingi skrev 2009-03-30 17:23:24 följande:
    jag har svårt att tro att blodgruppen är något som registreras. så om det inte finns någon anledning att kolla så gör man det nog inte heller. om man vet att man har testat sig för vilken blodgrupp man har bör det ju stå i någon journal. om man vill testa sig så borde det gå att göra på vårdcentralen.fast jag vet inte, jag gissar bara..annars så kollas det ju alltid upp innan man genomgår en blodtransfusion tex.
    Okok på de viset..

Det kanske stämmer då ,jag trodde nämligen att man gjorde nått sånt test när man föddes {#lang_emotions_smile}
  • Angeliqan

Det står vilken blodgrupp man har på de här "krigsbrickorna" som man får när man föds (eller vad de nu heter). Vet inte hur det är med oss "gamlingar" men på min dotters står det (2006:a).

Men det tog ett tag innan jag fattade vad det betydde.. Står OA på hennes. Vilket betyder att hon har blodgrupp A men att hon även kan ta emot blod av de som har O.

Som vuxen kan man boka tid på vc för att göra en blodgruppering.

• Granathjönsson

nä blodprovs tar inte på nyfödda
    men vad har du o din man förr blodgrupp vet du de?

• Granathjönsson

jaha förlåt läste inte riktigt....

för annars kan man räkna ut de om man vet vad föräldrarna har..

• MattiViki

jo de kan ta blodprov när barnen föds.
    Jag som mamma har A- och fick en son med AB+(tror jag )
    Så det krävdes att jag och han fick varsin spruta direkt efter förlossningen. jag tror att det kan stå i förlossningsjornalen

• Granathjönsson

ja det är för din blodgrupp "slåss" mot din mans

så därför får du en spruta :D

• MattiViki

Ja min "slåss" mot allas blodgrupp. har hört att det var könet som avgjorde
    om jag skulle få sprutan eller inte , förutom grupp..

• EllieMay
    Angeliqan skrev 2009-04-02 23:30:46 följande:
    Googlade lite och hittade detta."Om du inte vet vilken blodgrupp du har, kan du läsa på ID-brickan från militärtjänsten eller i din sjukjournal."www.alternativkliniken.se/blodgrupp.htm
    men på min sons bricka står det inget om blodgrupp...
    Endast D i ögra hörnet längst ned..
    Malachim
Svar på tråden Blodgrupp!?