Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Positivt med islam?

Zhna skrev 2009-04-02 23:07:00 följande:
    grön banan skrev 2009-04-02 16:48:00 följande: Men de äldre behöver stimulans i lika hög grad som vi. Vare sig det gäller att röra på sig, träffa andra människor etc. Skulle du föredra ett enformigt ständigt sängaliggande liv där du dessutom blev drogad hela tiden av låt oss säga Morfin-Skopolamin(Används bl.a på ålderdomshem i Finland)? Jag kan bara känna avsky för det. Och sedan undras det varför det är så höga siffror av dementa bland dom äldre. Sedan är det så med handikapp att i de flesta fall skulle dom flesta kunna jobba men får inte den stöd och motivering av sina närmaste(D.v.s hemmakretsen) som behövs till det. Även om alla syskonen jobbade och hade bra företag men hur många av dom är redo att grunda ett familjeföretag med sitt handikappade syskon egentligen? Hur många delar med sig av sin erfarenhet? Vad hindrar en individ att jobba hemifrån och köra bil? Därav antalet förtidspensionärer här i landet(Jag lägger då inte i snyltarna som lurat till sig dylik inkomst). Själviskhet, avundsjuka och egen vinst går tydligen före familjens välmående här i Norden till skilnad från fallet med muslimerna då.
    Alla äldreboenden är inte välfungerande, men många är och där finns fördelen att de får umgås med jämnåriga. Vad menar du med att jobba hemifrån o köra bil? Har själv ett handikappat barn o han har toppenbra hjälp från samhället. Finns för- o nackdelar med att äldre bor med familjerna eller på äldreboenden. Sista meningen är inte snäll mot icke-muslimer. Tråden skulle ju inte handla om vem som gör bäst. Finns många familjer nu o förr där man bott ihop med äldre, där man gått varandra på nerverna o de äldre härskat också.
  • grön banan
    amana skrev 2009-04-02 19:29:05 följande:
    Islam för mig är inre lugn, glädje och trygghet. Tron på Gud. Jag njuter av livet men tron på Gud gör också att jag känner mig nöjd även utan lyx, pengar eller dyl. I vardagen är den en guide och vägledning. Livet är enkelt och tryggt att leva när jag lever efter Islam. De regler eller råd som finns gör livet lättare och man märker hur logiskt det är när man börjar leva efter det. De rättigheter jag får som kvinna underlättar för mig, t.ex. ekonomiskt och familjemässigt. Jag utvecklar sinnet, och hjärnan. Får tänka och fundera på saker som är större än det man bara ser framför sig. Det är inte så att jag bara följer allt rakt av, utan jag använder mitt eget förnuft. Jag har lärt mig att acceptera andra. Men också att stå för vem jag är och vad jag tycker. Jag håller med om allt det som de andra här har sagt innan.
    Allt det där kan man ju fixa utan islam också. Jag behöver inga regler utö ver lagar o regler på t ex jobbet, för att fixa vardagen.
  • grön banan
    juluu skrev 2009-04-03 00:32:53 följande:
    Inga muslimer på anstalter???
    Muslimer är ju inga övermänniskor. Jo, om man räknar med hur många muslimer som finns i Sverige, är det minst lika många som sitter inne.
  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-02 21:21:02 följande:
    Jag ville bara berätta om att jag faktiskt sett att det fungerar. Sen är det klart att det inte fungerar i alla familjesituationer, då är ju ålderdomshemmet kanske lösningen. Det jag vill betona är bara att man ska ta hand om sina föräldrar så gott man kan och inte glömma vad de har kämpat för oss. Skulle de bo på ålderdomshem så ska man ju se till att hälsa på dem så mycket som möjligt och försöka se till att de får ett lyckligt slutskede av sitt liv. Jag har sett så många äldre som verkligen lider av ensamhet då jag arbetat inom den branschen. grön banan skrev 2009-04-02 19:58:59 följande:
    I Sverige har många inte råd att va hemma o ta hand om en äldre släkting. De klarar sig ju inte själv alltid. Man kan visa kärlek ändå.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 07:56:27 följande:
    Doda: "Jag tror faktiskt att det handlar om kärlek till de äldre. Många vill kunna ta hand om sina föräldrar. Tänk vad dom slitit och haft sig för sina barn. Jag har bott i Tyskland och där är det många som har det så. Oma (mormor) bor t ex på övervåningen och alla samlas vid middag osv. Du skulle sett livslusten i de äldres ögon. Att få åldras kring barnbarn och familj är väl underbart. Tänk vad många äldre som lider av depressioner pga ensamhet nu för tiden.........." Nu har inte jag läst igenom tråden så noga så ha överseende med det.... Jag kan hålla med om att de äldre mår väldigt bra av att få leva tillsammans med sina barnbarn. Jobbar på ett äldrebeonde så jag vet hur de gamla fungerar när det kommer t ex aktiviteter med barn. De skiner upp till tusen och det förgyller verkligen deras dagar. Jag kommer absolut inte bo kvar i Sverige när jag blir gammal. Jag ska uppfostra mina barn till att ta hand om mig och respektera mig. Skulle aldrig falla mig in att bo på ett äldreboende då dör jag hellre!! Vi ska flytta till min mans hemland så fort hans mamma blir äldre för att sköta om henne. Det är helt naturligt för mig och då är jag svensk.....
    Vilket land kommer din man ifrån? Synd att du har sån dålig erfarenhet av äldreboenden.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:02:25 följande:
    Min man kommer från Turkiet. Jag lider verkligen med de äldre som blir satta hos oss på jobbet. de blir verkligen "avlämpade" där En del är glada om de får besök 1-2 gånger om året av sina barn..... Jag tycker det är sååå hemskt!!! Inte ens vid högtiderna kan de anhöriga komma och det kallar inte jag kärlek,respekt och allt vad ni vill kalla det....
    Låter som om ni skulle ändra synen på arbetsplatsen. Ser man de äldre som avlämpade blir de ju så. Men det låter ju som väldigt få besök. Förr när äldre bodde hos familjerna, kunde det bli så jobbigt att de äldre förgiftades för att inte va i vägen o jag har svårt att tro att de inte förekommit eller förekommer hos muslimer också.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:14:39 följande:
    Klart att det säkert finns jobbiga dagar hos muslimer också, men man har ett helt annat synsätt i de muslimska länderna. Ja bara om man åker till Tyskland t ex och där är de inte mer kristna än i Sverige.... Jag jobbar verkligen häcken av mig för att de boende på mitt jobb ska ha en så bra vardag som möjligt. Försöker göra sådant som egentligen deras anhöriga skulle kunna göra, t ex sitta och fika en stund med dom enskilt då alltså. Titta på gamla kort osv osv. Sådant som det ibland heter "att de som jobbar inom äldreomsorgen inte har tid med". Ett uttryck som gör mig J****** förbannad!! TIDEN FINNS!!
    Om den tiden finns har ni väldigt hög personaltäthet. Synsättet ni har kan säkert kännas som ett tvång också.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:27:18 följande:
    Det är demens och psyk så vi har lite högre personaltäthet. Vi jobbar mycket med kvalitetstid alltså att var boende har lite xtra tid med sin kontaktperson att t ex gåt ut och fika osv. varför skulle det ses som tvång?? Är det bättre att hänga dom över sängen i en lift när de ska göra sina behov som de gör på de kommunala boendena??? Åh säg inte att du är en av dom som tycker så.....
    Nej, jag menar att synsättet på att ha äldre hemma kan kännas som ett tvång. Tror inte kommunala boenden behandlar äldre illa, utan gör vad de har resurser till.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:57:25 följande:
    Ok då är jag med Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende  Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa. Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där
    Här i stan har vi ett privat bolag som driver äldrevård o de har behandlat personal så illa, att facket fått jobba livet ur sig. Jag har jobbat på förskola o fick en kollega som var aggressiv o gick på mig, försökte låsa in mig osv. Chefen trodde mig inte. Facket sa att jag skulle bli sjuk om jag fortsatte där o rekommenderade att jag gick till arbetsdomstolen, men det är svårt att vinna där, så de sa att jag skulle vinna på att begära avgångsvederlag. Det gjorde jag. Kollegan jobbar kvar.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:57:25 följande:
    Ok då är jag med Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende  Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa. Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där
    Det var en privat förskola jag jobbade på o jag har jobbat på 2 såna tidigare. Dåligt bemötande av personalen på alla 3, så jag håller mig till kommunen nu.
Svar på tråden Positivt med islam?