Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Positivt med islam?

kokos skrev 2009-04-03 08:57:25 följande:
    Ok då är jag med Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende  Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa. Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där
    Om en privat arbetsplats funkar är det kanon. Om inte, är det svårare att få hjälp än på en kommunal.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 09:05:02 följande:
    Oj snacka om tvärtom Man ska inte dra alla kommuner över samma gräns, men jag blev grymt avskräckt.... usch vilken jobbig sits du måste ha haft! Så tråkigt när sådant händer. Jag hade bara jobbat där i tre månader som timmis på vikariat. Hon hade jobbat där i 13 år så du kan ju tänka dig hur jag mådde..... Blev sjukskriven tillslut....
    Jag hade jobbat där i 8 år o hon började när jag var mammledig. Min läkare ville sjukskriva mig, men han var rädd att f-kassan inte skulle godkänna det.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 09:08:34 följande:
    trivs du där du jobbar nu då?? Snacka om att vi är OT
    Gör inget med stöttande OT. Jag studerar nu o trivs för det mesta bra. Har sommarjobbat på samma ställe 2 somrar o ska dit i sommar igen. Är personlig assistent o trivs jättebra med brukare o alla kollegor utom en bitch. Men hon har säkert inte fått nåt på länge. Träffar ju bara henne vid avlösning.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 09:22:39 följande:
    Man kan ju inte älska alla..... Helt normalt att det finns någon som man inte kan med! Skönt att du trivs bra! Det är alltid roligare att gå till jobbet då...
    Nej, man kan inte älska alla och denna person gjorde inget för att andra skulle älska henne. Hon älskade inte mig, men man beter sig inte så för det.
  • grön banan
    Kinya skrev 2009-04-03 09:48:59 följande:
    En fråga: Varför fastar även barnen under ramadan? Jag frågar eftersom en vän till mig jobbar på en skola med många muslimska barn och hon berättar att de barnen som fastar är jättetrötta och gnälliga i skolan under ramadan och har väldigt svårt för att koncentrera sig på lektionerna. Är det Koranen som säger att barnen ska fasta eller är det föräldrarna som anser att det är det rätta?
    Skolan kan hindra barnen från att fasta innan de börjat högstadiet eller gymnasiet, eftersom det är farligt för dem.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 09:51:40 följande:
    Vad jag vet så är barnen (som kvinnor med mens, gravida, sjuka och resande) befriade under ramadan från att fasta. Men jag vet även barn som VILL göra det självmant.... Tvinga barnen är iallafall i mina ögon FEL
    Här måste jag faktiskt säga att barn i så fall får testa att hoppa över ett mellis. Har tyvärr varit med om femåringar som blivit tillsagda att fasta på förskolan.
  • grön banan
    Kinya skrev 2009-04-03 09:58:09 följande:
    Men är det inte föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till skolan med så bra förutsättningar som möjligt att lära sig och följa med på lektionerna? Om barnet vill fasta så anser jag att det är föräldrarnas uppgift att förklara för barnet på ett pedagogiskt och religiöst korrekt sätt att barnet bättre följer Guds/Allahs vilja genom att utbilda sig. Barnet kan ju få en ålder när det får fasta under Ramadan t.ex. 15 år eller 18 år eller vad föräldrarna anser vara lämpligt. Jag tycker att det är fel att barnens inlärning störs på det viset som sker idag bland de muslimska barn som fastar, för de finns. Jag vet inte anledningen till att de fastar men anser att det är föräldrarnas uppgift att se till att de orkar med skolan. Jag spelade i ett idrottslag när jag var yngre (16-17 år) och när det var Ramadan så tränade inte 2 av 3 muslimska tjejer för att de fastade. Den tredje ansåg att hon kunde hedra Allah på andra sätt än att fasta.

Ja, jag anser att ett barn under 18 som vill hoppa över skollunchen, frukosten eller middagen inte ska få göra det. Då bestämmer föräldrarna över dem.
  • grön banan
    rahm skrev 2009-04-03 10:48:17 följande:
    Det positiva med islam är bla de bevarade fina familjevärderingarna, ingen blir lämnad. Man tar hand om varandra, hjälps åt och ställer upp, som en riktig familj ska göra. För mig är bland det bästa med islam att det är en religion som jag har med mig varje dag, inte bara i mitt hjärta utan också att jag praktiserar den varje dag genom bönen. Sedan är inte koranen ändrad så som bibeln är. Kristendomen (iaf den i sverige) ändrar saker hela tiden för att få en ursäkt till att bete sig så som man egentligen inte ska enligt religionen. Därför är islam positivt, den vägleder oss genom livet så att vi lever som bra människor, på ett bra sätt. Mitt liv har verkligen ändrat riktning sen jag konverterade, det är det absout bästa jag gjort. Jag har fått en helt annan mening med livet, en tro på något större, och därigenom fått en trygghet!!Allahu akbar.

Kristendomen ändras för att passa utvecklingen. Trist att läsa att ni tror det är en ursäkt. Vi är lika bra människor o lika trygga. Man kan ha annat än religion att gå efter.
  • grön banan
    Kinya skrev 2009-04-03 11:12:34 följande:
    rahm: Du kan inte dra hela kristendomen över en kam. Katolicismen vänder inte kappan efter vinden. Stora förändringar kan inte ens påven göra utan det kräver en lång procedur. Jag håller dock med dig angående svenska kyrkan. Katolicismen står också för de allra flesta av de värderingar som du, Rahm, berättar är så bra med islam.
    Vad då om svenska kyrkan? Bättre att stoppa p-medel, så kvinnor gör illegala aborter o vi barnhem fulla med oönskade barn?
  • grön banan
    Kinya skrev 2009-04-03 11:31:23 följande:
    Jag tycker personligen att de gudstjänster inom Svenska kyrkan jag varit på (några stycken såsom kompisar konfirmationer och liknande) har känts som urvattnade kopior av katolska gudstjänster. Det finns väl en anledning till att svenska kyrkan tappar medlemmar.
    Eller att protenstanter/lutheraner hittat andra sätt att leva än via kyrkan.
Svar på tråden Positivt med islam?