• kaffekatten

Vanligt att en 10-åring sminkar sig?

Hej,

Min bonusdotter har börjat sminka sig. Hon har fått mascara, brunkräm och div rengöringsprodukter när hon varit och handat med sin mamma.

Hennes pappa och min man tycker det är för tidigt och jag känner mig också lite osäker på om det inte är så, men jag har ju liksom ingen talan.

Undrar ändå om det är vanligt att en 10-åring lägger på mascara och brunkräm, har BH och urringade toppar?

Jag inser att jag börjar bli gammal... men är nyfiken.

Kläder, killar och smink har ju alltid var en grej för tjejer, men vid 10 år? Då var jag fortfarande i stallet och gullade med hästar...

Tacksam för svar från er med mer erfarenhet än mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-03 12:35
    Ville förtydliga att hon alltså sminkar sig dagligen, inte´bara för att vara hemma eller för att det är kul. Utan för att hon skall gå till skolan.

Låter som om jag inte är den enda som tycker det är tidigt.

• Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?
  • Caamillaa

Ska man inte lära barnen att man är vacker som man är?! Inte fan tänker jag låta min dotter sminka sig när hon är 10 år.

När jag var 10 brukade jag ha nagellack när jag gick på kalas och ibland låna mammas läppglans. Mer än så sminkade jag mig inte. Bh använde jag, men det var för att jag var så tidigt utvecklad och hade redan då B-kupa.

• A piece of stardust

Jag och tjejerna i min ålder började sminka oss när vi var 10 år. Regelbundet när vi var 11-12 år. I samma veva började vi också, i takt med att vi fick bröst, använda bh.
    Foundation och sådant var dock överkurs. Fanns ingen som använde det då. Men det använda vi knappt på högstadiet heller, idag gör ju alla det, oavsett om dom behöver det eller inte.

• Anjonen

min dotter är åtta och sminkar sig gärna men bara mascara och ögonskugga, jag tycker det är helt ok sålänge det inte ser "kladdigt" ot :))

• Spartacus

smink som en lek, oavsett HUR man sminkar sig tycker jag absolut är okej.
    att däremot köpa sminkprodukter till barn för att dom ska börja "rätta till" sitt utseende känns inte okej, men svårt att hindra dom om dom själva köper och använder...

• Lady Marmalade

om ni inte tycker det är ok så säg ifrån?
    ert hus era regler mammans hus mammans regler?

så svårt är det inte

vi tillåter inte smink till tjejerna till vardags
    eller jo nu är stora tjejen 13 snart 14 och har fått lite att träna på men inte till skolan noway

men många andra låter sina barn sminka sig både till vardags och fest

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Elli47

Smink för en 10-åring är ok vid lek i hemmet... skulle jag säga! Inte i skolan osv! Alldeles för tidigt. En 10-åring är ju fortfarande ett barn!

• Post partum

Jag tycker att det låter tidigt, har jobbat inom skolan och springvickat på alla stadier och där förekom inte sminkning till vardags i årskurs tre-fyra som man oftast går när man är 10. I åk 5 hade en del tjejer mascara och läppglans, i åk 7 och uppåt brukar man se mer smink även till vardags. Kan tänka mig att mellanstadietjejerna sminkar sig lite grann i alla fall inför discon.

Bh är väldigt individuellt, en del tjejer är ju så pass utvecklade att de behöver det. Annars väntar nog de flesta till 6:an-7:an även där.

• bonniebee

Jag själv började sminka mig när jag var 13 och precis hade börjat på högstadiet. Jag har haft turen att ha en mamma som alltid varit mycket hjälpsam och talade om för mig om det såg bra ut eller inte. Jag kan tycka att lite mascara är väl ok, kanske lite rosa om kinderna men man vill ju gärna inte att barnen knallar iväg till skolan och ser ut som påskkärringar?! Som sagt, 13-14 års åldern är nog en bra ålder att börja låta dom sminka sig...

• Needy

Min dotter, 7 år har lite smink..ljusrosa ögonskugga o läppglans när hon vill vara fin. Hon låser in sig på badrummet, sätter på sig diadem, kammar håret o sminkar sig lite.

Aldrig att jag skulle be henne ta bort sminket. Inte ens om hon ska gå till skolan.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?