• kaffekatten

Vanligt att en 10-åring sminkar sig?

Hej,

Min bonusdotter har börjat sminka sig. Hon har fått mascara, brunkräm och div rengöringsprodukter när hon varit och handat med sin mamma.

Hennes pappa och min man tycker det är för tidigt och jag känner mig också lite osäker på om det inte är så, men jag har ju liksom ingen talan.

Undrar ändå om det är vanligt att en 10-åring lägger på mascara och brunkräm, har BH och urringade toppar?

Jag inser att jag börjar bli gammal... men är nyfiken.

Kläder, killar och smink har ju alltid var en grej för tjejer, men vid 10 år? Då var jag fortfarande i stallet och gullade med hästar...

Tacksam för svar från er med mer erfarenhet än mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-03 12:35
    Ville förtydliga att hon alltså sminkar sig dagligen, inte´bara för att vara hemma eller för att det är kul. Utan för att hon skall gå till skolan.

Låter som om jag inte är den enda som tycker det är tidigt.

• Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?
  • Juhanna

När jag var 10 så sminkade jag mig inte och jag tror inte att det är så jättevanligt idag heller. Visst har ju allt gått ner i åldrarna men jag kommer iallafall inte låta min dotter sminka sig när hon är 10, barn ska vara barn.

• Felicia Adrian

ja det är vanligt! Men de är inte sminkade i den åldern i skolan tex.
    Jag var hästtjej ut i fingerspetsarna och fattade liksom inte de som var sminkade i stallet hur de kunde låta bli att få det utsmetat eller hålla långa naglar hela och fina..
    men hemma sminkade jag mig gärna i 10 års åldern och lärde mig göra mig "vacker".
    Min 5 åring sminkar sig. Men då med sådant smink som nästan inte har något färg då som är riktat till barn... men mascara kan hon ibland få av mig om hon vill.
    Har en kompis som har en dotter på 8 år som sminkar sig till disco tex och sminkar sig i lek ihop med min dotter...
    Min kusin på 11 år gillar också smink men inte alls i den utsträckningen som kompisens 8 åring.. men där ser jag skilnaden på mammorna. 8åringens mamma kan gå i pyamas när man träffar henne men ALDRIG har jag sett henne osminkad. Min moster däremot sminkar sig bara typ om det skall ivägs på fest aldrig till vardags..
    Jag själv använder också bara smink om jag skall ut eller bort på kalas. Men oftast är jag osminkad (sminkar mig så sällan att mitt smink hinner bli dåligt och måste slängas) även på kalas.

Tror det beror mycket på hur man är som förälder själv när det gäller smink.

Sen det med killar jag det intresserade jag mig redan för i åk 4 och tjejkompisar skvallrade man om vem som var snyggast och vem man skulle vilja vara ihop med.
    När jag kom upp i 6:e klass så var man ihop med killar.
    Så är det än idag tycker jag det verkar!

Kan ju tillägga att jag är "bara" 25 år...

• Counterfeit

Jag tror det vanliga för tioåringar är att man sminkar sig på skoj ihop med kompisar eller på "klassdiscon"/"klassfester". Sedan varierar det såklart från skola till skola, klass till klass, och hur noga med utseendet mödrarna är.

När jag var liten sminkade vi oss också bara då och då på skoj, eller innan klassfester. Det var ju det kära gamla 1985, blå ögonskugga, rosa läppstift och rött nagellack.

• Themis

Foundation på en tioåring låter inte som skojsminkning, jag finner det hela löjligt och smaklöst. Ska hon börja röka nästa år och bli på smällen vid tolv också liksom, är det det man jobbar mot?

Möjligen kan man få låna lite skugga och rouge av mamma kring den åldern och måla sig hemma men om en tioåring behöver foundation så undrar jag hur morsan ser ut (tänker nu hest solarielik med rökrynkor och stripig blondering med kluvna toppar).

Och sen är jag dessutom allergiker och rabiat emot att börja kleta på sig allergi- och astmaframkallande skit redan som barn.

Vilka är det som har möjligheten att hålla våra barns hud frisk i många fler år-jo vettiga föräldrar som begriper att man inte behöver spackla igen varenda por i ansiktet när man är tio år.

Jag hade en blivande miss X-stad i min klass i mellanstadiet och vet ni, hon var väldigt mycket snyggare och hade mycket bättre hy INNAN hon började sminka sig...

• Patsy Dee

Låter helt sjukt tycker jag.
    Min dotter som är 8 kan få lite lätt smink ifall hon ska på disco, men aldrig annars.

• mamma me tre

min dotter är 10 år och hon får bara sminka sig om det är disco,klassfest och liknande. Någongång har hon tagit lite mascara och det är ok men absolut inget mer smink till vardags!!!! Bh och sånt har hon inte!

• mackeluring

Inget sminkk på en 10 åring!

Visste ni att det finns "antiage" i de flesta ansiktskrämer? Antiage på en hud som inte utvecklats/åldrats färdigt? No way

• Funkyiore

Jag håller med Bimsan, foundation på en 10-åring, vilket påhitt! Okej att man vill testa lite make up i den åldern, men att regelbundet täcka sin hy med allehanda produkter, det kan man gott vänta med. Det är så skönt att min dotter visar noll intresse för sådant.. än.. Hon får gärna vänta länge med det.. "du är så vacker utan spackel att du inte kan förstå, ju mer du kladdar ju mer du sabbar.." Kan inte låta bli att nynna den just nu

• timri

Tycker det är alldeles för tidigt att göra det som 10 åring. Mina tjejer kommer att få vänta med att börja sminka sig dagligen ett bra tag till.
    Nu är det lite mascara och ev ögonskugga om det är disco, inte smink annars för deras del.

Sen att ha urringade toppar när man är 10 år, nej inte det heller. När man är 10 år så är man fortfarande barn.

• brustet hjärta
    kaffekatten skrev 2009-04-01 13:11:28 följande:
    Hej, Min bonusdotter har börjat sminka sig. Hon har fått mascara, brunkräm och div rengöringsprodukter när hon varit och handat med sin mamma. Hennes pappa och min man tycker det är för tidigt och jag känner mig också lite osäker på om det inte är så, men jag har ju liksom ingen talan. Undrar ändå om det är vanligt att en 10-åring lägger på mascara och brunkräm, har BH och urringade toppar? Jag inser att jag börjar bli gammal... men är nyfiken. Kläder, killar och smink har ju alltid var en grej för tjejer, men vid 10 år? Då var jag fortfarande i stallet och gullade med hästar... Tacksam för svar från er med mer erfarenhet än mig! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-03 12:35 Ville förtydliga att hon alltså sminkar sig dagligen, inte´bara för att vara hemma eller för att det är kul. Utan för att hon skall gå till skolan. Låter som om jag inte är den enda som tycker det är tidigt.
    Hej kaffekatten!
    Jag tycker verkligen inte att en 10-åring ska sminka sig sååååå för tidigt.
    Men idag börjar ju allt tidigt så!!
    Men jag skulle nog inte tillåta min dotter när hon blir 10 fortfarande bara barnet.
Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?