• kaffekatten

Vanligt att en 10-åring sminkar sig?

Hej,

Min bonusdotter har börjat sminka sig. Hon har fått mascara, brunkräm och div rengöringsprodukter när hon varit och handat med sin mamma.

Hennes pappa och min man tycker det är för tidigt och jag känner mig också lite osäker på om det inte är så, men jag har ju liksom ingen talan.

Undrar ändå om det är vanligt att en 10-åring lägger på mascara och brunkräm, har BH och urringade toppar?

Jag inser att jag börjar bli gammal... men är nyfiken.

Kläder, killar och smink har ju alltid var en grej för tjejer, men vid 10 år? Då var jag fortfarande i stallet och gullade med hästar...

Tacksam för svar från er med mer erfarenhet än mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-03 12:35
    Ville förtydliga att hon alltså sminkar sig dagligen, inte´bara för att vara hemma eller för att det är kul. Utan för att hon skall gå till skolan.

Låter som om jag inte är den enda som tycker det är tidigt.

• Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?
  • Xx KalmarMamman87 xX

Jag har alltid varit tidigt utvecklad. När jag var 6 år började jag få hormonsprutor för att inte få mensen då. Så när jag var 10 var jag redan fullt utvecklad med bröst och hade mens. Var mitt uppe i puberteten och läste "Frida" och "Veckorevyn". Sminkade mig då varje dag. Även när jag skulle till skolan. Kom ihåg att jag hade mascara och läppglans och "DATE" parfym med vaniljlukt. Alltså inte jättemycket smink men ändå lite. Såg inte ut som en påskkärring. Tyckte jag var fin. Ibland drog jag på för mycket smink men då hjälpte min mamma mig så att jag inte skämde ut mig totalt. Hon var väl inte jätteförtjust att jag sminkade mig men jag ärglad att hon lärde mig att sminka mig ordentligt istället för att förbjuda. Jag hade kompisar som inte fick sminka sig och dom gjorde det ändå- på toaletten när dom kommit till skolan.

Tycker det är helt okey att 10 åringar sminkar sig. MEN det får inte vara för mycket. När jag var 10 år hade jag acne (var som sagt i puberteten) MEN dom flesta 10 åringar har inte det och behöver då ingen foundation enligt mig för dom har för det mesta bra hy. Möjligen svagt färgad hudkräm. Och som sagt- läppglans och mascara men inte en massa smink så dom ser "övermsinkade" ut.

• baralillajag03

Asså BH! 
    När man får bröst, ska man inte få ha bh då?!
    Jag är 10 (börjar fyran i höst! fyller 10 i aug!), och varje dag efter skolan  sätter jag mig och gör massa olika sminkningar, eftersom att jag tycker det är kul!
    Och jag har väldigt mycket smink för att vara 9 år!
    Men smink måste jag vänta med, i skolan, fast jag tjatar lite på mamma!
    Men på klassdiscon och sommaravslutning och speciella tillfällen för jag sminka mig.
    Jag tycker bara smink är kul och att 10-åringar borde få bestämma mer själva!!
    Jag vet att ni 40 åringar kommer bomba mig med kommentarer om att jag är en fjortis, men det bryr jag mig inte alls om:)
    Bara vad jag tycker. 

10 åringen som blir arg
  • Fröken Vargh

Jag började sminka mig och använda BH när jag var 11, min ena kompis redan när hon var 10 så det är nog inte alls ovanligt. Det är nog betydligt vanligare idag än det var för 15 år sedan när jag var 10...

• cosinus

Nu är min dotter bara 9 och går snart ut 2an men nej. Det är inget jag sett hos hennes klasskompisar.

De kan ha lite smink på kalas, typ läppglans och lite glitter på ögonlocken samt såna här mjuka toppar under t ex basketlinnet men inget vardagssmink och inga bhar.

Jag hoppas det dröjer.

Jag minns att jag gick i 5an när jag började sminka mig ibland med ögonskugga, men det gick över. Numera sminkar jag mig typ aldrig.

• Nape

Min dotter är 11 och skulle älska det du radar upp i trådstarten. Men, som sagt, hon är 11. Hon har lite sminkprodukter hemma, men till skolan får hon ha läppglans och ett snyggt hårspänne. Inget mer.

Urringade tröjor kommer att dröja många år innan hon får ha. Hon är ett barn.

• 010306

Mina tjejer är snart 10 & 12 . de sminkar sig inte.. nån enstaka i äldstas klass gör det ( 5:an). Jag har satt gränsen vid 7:an och dem accepterar de utan problem.
    Varför täcka sin hud foundation tex (!) den tiden i livet den är som finast... makes no scense..

• bustjejen

Min dotter är 10 år, och varken hon eller någon av klasskamraterna sminkar sig i skolan. Lite lätt smink inför party eller liknande kan väl hända, men inte till vardags.

• Mickan76

Min dotter på 9 kommer inte att få sminka sig på ett bra tag. Inte för att vara sådan, men mamman måste vara rätt wt...

• Duckan

I min klass började vi i 6:an (möjligtivis så smått i femman) och det var 80-tal så vi snackar regnbågar över hela ögat och blå maskara.
    10 år känns tidigt, men jag har nog heller inte hängt med i utveckligen.

• Cornette

Det går längre och längre ner i åldrarna. Kolla in nellieberntsson.se, den tjejen är bara 12 (fyller 13 i år) men ser nästan ut som 20 pga hur hon klär och sminkar sig. Hon driver en väldigt stor blogg och har enormt många fans i yngre ålder som såklart gör som hon gör, på gott och ont!

• Duckan

Men hjälp Cornette! Jag lekte fortfarande när jag var 12. Förvisso lekte vi även fotomodeller, men inte på den här nivån. Maj gadd!

• Cornette
    Duckan skrev 2013-05-22 10:09:23 följande:
    Men hjälp Cornette! Jag lekte fortfarande när jag var 12. Förvisso lekte vi även fotomodeller, men inte på den här nivån. Maj gadd!
    Ja det är lite skrämmande. Företeelsen diskuterades på ett annat forum, och då specifikt en modellbild av tjejen som 11-åring när hon står i bikini i vattnet och putade med rumpan och hade en "våt blick". Några kontaktade företaget i fråga om det vilket ledde till att samarbetet avslutades. Men det resulterade inte i någon ögonöppnare för familjen utan både tjejen och hennes mamma skrev inlägg om hur elaka och dumma i huvudet vuxna är som retar sig på henne och gör att hon förlorar sponsorer. Mest irriterad blir jag på föräldrarna som enligt utsago kontrollerar allt som läggs ut i bloggen. Det om något är dåligt omdöme. Jag skulle aldrig exploatera mitt barn på det sättet!

Förlåt för OT TS! 
  • Duckan

Cornette, nej det blir för mycket tycker jag. Känns helt främmande för mig. Och ja, förlåt för OT.

• keron

Min dotter är bara 9,5 år, men aldrig i livet att jag skulle låta henne sminka sig till vardags eller gå runt med urringade tröjor eller bh osv. Hon har ju inte ens något att hålla uppe än och hon är ett barn!

När hon väl har börjat få bröst tar jag med henne till stan och så får hon välja ut sina första bhar. Sminka sig (lite rouge, glitter på ögonlocken och läppglans) kan hon få ta på sig till skoldiscot eller om vi ska på festligheter hela familjen. Men där går gränsen och den gränsen kommer jag att hålla åtminstone till hon börjar 6an-7an. Då kan hon som tidigast få börja använda mascara. Inte för att hon behöver det...

• Themis

Alla får sälja bara det är tillräckligt billigt men varför måste mellanstadieflickor se ut som små luder?

Skämmes tammefan, det är allt jag har att säga om mammor som promotar den "utvecklingen".
    Pinsamt och trashigt.

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Lovali

Nej ej vanligt alls. Min dotter är nyss fyllda 11 år, går i 4:an. Ingen i hennes klass sminkar sig annat än vid tex kalas eller disco & då bara lite grann. Inga BH heller eller urringat. Några har mjuk topp som påminner om BH men inte min dotter som ännu inte ens har en antydan till bröst...

• Juddelikki

Ja det blir mer och mer vanligt med smink- brunutansol- lösnaglar- men jag kan förstå dig med att en 10åring vill ha smink-brunutansol........ men när man är tio kan man fotas ta liteee ansvar för sig själv men kan verkligen förstå dig Kyss

• FruSötPotatis

Det är bara bra att ungen börjar tidigt. Vem vill inte unna sin dotter att känna sig lite sexig ibland? Har även hört att smink blir allt viktigare och viktigare bland tjejer i den åldern.

Svar på tråden Vanligt att en 10-åring sminkar sig?