• Air

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Igår när vi var hos BM hade mitt blodtryck gått upp, en hel del, så jag fick "kissa på en sticka" för att utesluta havandeskapsförgiftning. Testet visade inget, BM sa att jag måste ta det lugnare. Men jag är ju hemma sen några dagar tillbaka och min tanke är ju att "ta det lugnt". Någon som har tips om hur man slappnar av, något som kan få en att stressa ner? Inte kul om bebben därinne har en stressad mamma (v. 36)..

tack för tips :)

• Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?
  • Air

Ja ni tjejer, vad märkligt att man kan må så bra och endå vara sjuk :( konstigt det där.

Har ni alla haft protein i urinen, alltså "måste" man ha det, är det ett säkert sätt att veta om man har HF? Vad är det som händer med barnet om man har HF?

• Pollygrip

enligt min barnmorska så måste man ha protein i urinet för att det ska vara HF.  Vad jag vet så är det att bebisen blir stressad.

Felicia 070301 BF090624
  • Air
    Pollygrip skrev 2009-04-03 21:11:19 följande:
    enligt min barnmorska så måste man ha protein i urinet för att det ska vara HF.  Vad jag vet så är det att bebisen blir stressad.
    Aha, så det är DÄRFÖR man får protein i urinen? Det visste jag inte.. tack för svar :)
  • oOrosamarängerOo

Man måste ha protein i urinen eller visa på blodproven, enbart högt tryck är inte havandeskapsförgiftning och hur barnet påverkas av preeklampsi är att moderkakans funktion försämras....sämre flöde så bebisen inte får tillräckligt med näring.

• Chickan

Nelliesan: I vecka 39, blev igångsatt och det gick bra allting, lillan var inte påverkad. Själv var jag väl något mör efteråt, men å andra sidan var ju allt upp å ner ändå...

• Pollygrip

pproteinet kommer i från att det är njurarna som påverkas av det höga blodtrycket , Mina njurar var påverkade ett helt år efter att Felicia var född.. äter nu medicin mot högt blodtryck men det verkar inte hjälpa. Vad ligger era blodtryck på?

Felicia 070301 BF090624
  • Nelliesan77

På kontrollen idag hade jag tryck på 145/100 och + 1.

Pollygrip: Oj, det lät inte bra att de blev påverkade så efteråt!
    Hoppas att du inte får protein och du slipper förlösa så tidigt som sist!

• Michelle07

Nelliesan: Mitt SF-mått slutade växa så vi blev skickade på tillväxtultraljud. Var iväg flera gånger och flödet till navelsträngen var bra men samtidigt växte hon inte som hon skulle. Blev igångsatt, inte kejsarsnitt, en lång och smärtsam förlossning men väl värt mödan efteråt =)

Jag träffade flera läkare under denna tid, vissa sade att man faktiskt kan ha havandeskapsförgiftning även fast man inte läcker protein... men i min förlossningsjournal står det "graviditetshypertoni utan proteinuri" dvs högt blodtryck i samband med graviditet utan läckage av protein. Hur som helst, försök att ta det lugnt både fysiskt och psykiskt, det är nog tyvärr det enda som hjälper...

• Air
    SooJuicy skrev 2009-04-03 21:16:38 följande:
    Man måste ha protein i urinen eller visa på blodproven, enbart högt tryck är inte havandeskapsförgiftning och hur barnet påverkas av preeklampsi är att moderkakans funktion försämras....sämre flöde så bebisen inte får tillräckligt med näring.
    Michelle07 skrev 2009-04-03 22:06:47 följande:
    Jag träffade flera läkare under denna tid, vissa sade att man faktiskt kan ha havandeskapsförgiftning även fast man inte läcker protein... men i min förlossningsjournal står det "graviditetshypertoni utan proteinuri" dvs högt blodtryck i samband med graviditet utan läckage av protein. Hur som helst, försök att ta det lugnt både fysiskt och psykiskt, det är nog tyvärr det enda som hjälper...
    Ok, det verkar som att läkarna säger olika? Michelle07, vet du om det är ovanligt att man har HF fast utan protein? Skönt att det gick bra med lilltjejen iaf :)
  • oOrosamarängerOo
    Air skrev 2009-04-04 14:24:43 följande:
    Ok, det verkar som att läkarna säger olika? Michelle07, vet du om det är ovanligt att man har HF fast utan protein? Skönt att det gick bra med lilltjejen iaf :)
    Jag vet inte , men läkarna på sös där jag legat inne sa att det inte kan va havandeskapsförgiftning när man inte har protein i urinen och inte heller blodproverna visar något. Kanske är så att om man inte har äggvita i urinen och men istället visar något på bp att man kan ha havandeskapsförgiftning?
    På mig va det så att trycket började stiga och hade 1+ i urinen tre gr, men i måndags när jag blev inlagd så kunde de inte mäta nån protein alls längre, och blodproverna visade inte heller något, alla värden va bra.....utom trycket.
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?