• Air

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Igår när vi var hos BM hade mitt blodtryck gått upp, en hel del, så jag fick "kissa på en sticka" för att utesluta havandeskapsförgiftning. Testet visade inget, BM sa att jag måste ta det lugnare. Men jag är ju hemma sen några dagar tillbaka och min tanke är ju att "ta det lugnt". Någon som har tips om hur man slappnar av, något som kan få en att stressa ner? Inte kul om bebben därinne har en stressad mamma (v. 36)..

tack för tips :)

• Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?
  • Marlene1980

Ät nyttigt och regelbundet, rör på dig och motionera varje dag gärna flera ggr och skippa saltet så gott det går så kommer du om det bara är högt bt och inget annat att få ner det.

• Nelliesan77
    Air skrev 2009-04-02 22:33:59 följande:
    Ok, men vad sa de då? Inte kan man väl ha "lite" havandeskapsförgiftning, det måste väl vara allt eller inget, eller vad man ska säga? Jag har kännt av en lätt huvudvärk, men inte så att det stör. Har ofta migrän också, men varit skonad från det sista delen av grav.Jag har också kännt mig speedad, har iofs haft tusen saker att tänka på, så man kanske inte riktigt tillåter sig vila. Hur VET man om man har havandeskapsförgiftning?Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet idag, och ska flytta om 2v. Det är i tightaste laget, BF 1 maj. Men vi ska göra vårt bästa med att anställa flyttfirma så jag endå får hålla mig lugn. Vore skönt att ha allt klart när det är dags för bebbe.. vi bor supertrångt nu 5 tr. upp utan hiss..
    Ja, jag trodde också det , antingen eller. :) Men läkaren sa att jag hade "måttlig" havandeskapsförgiftning. Att det enda som "hjälper" är vila o vila. Fick inte ens ta promenader eller så..absolut inte dammsuga ( som jag gillar annars att göra! :)
    Hon sa att "förr" sa la man gravida med tecken på havandeskapgsförgiftnig i vila i ett mörkt rum tills hon födde!
    *buhu*
    Ja jag har också lite lätt huvudvärk men inget som du säger stör en.
    Idag var jag på remiss till EKG också. Läkaren ville kolla det för ev. medicinering mot blodtrycket.

Michelle07:
    Gick du på ständiga kontroller då? Hur fick du reda på att hon var tillväxthämmad?
    Blev hon förlöst med kejsarsnitt i v 38?

Tack för tipset m "vänner" ! ;)
  • olandstoken

men det här med vila... man ska verkligen VILA? som idag har jag varit på stan och fikat med en kompis och sen gick jag på maxi. ingen stress hos mig själv och fikan var mysig och lugn. men man ska inte göra det? inte ens "positiv stress" är bra eller?

• Nelliesan77

Neh, jag vet inte heller riktigt vad vila innebär...

Men enligt läkaren jag träffade igår så skulle vilan består av att man ligger ner o kikar på tv/läser bok o knaprar praliner typ! :D och leva i "slow motion".

Jag gillar att hålla "igång" med mkt har just nu en personlig "inre strid" ;) ,,,jag vill så gärna hålla igång då jag känner mig pigg.
    Men sen när man läser nån annan som hade allvarlig HF och fått akut kejsarsnitt blir man ju mer fundersam.

Hur ofta kolla du ditt BT?

• Chickan

Hej TS och alla,

Vila betyder vila i fysisk och psykisk bemärkelse i de här sammanhangen, trist men sant... Inga raska promenader och motionspass för att sänka bltr när det är risk för hf. Vilan innebär typ att ligga ner så att bltr blir så lågt som möjligt och bebisen får bästa möjliga flöde från moderkakan. Sen kan ordinationen säkert vara olika sträng beroende på hur läget ser ut!

Lycka till TS!!! Jag är också i v36, väntar andra barnet och fick hf med första. Än så länge ser det bra ut här, men jag tillbringar en hel del tid på sofflocket i förebyggande syfte...

• olandstoken

jag kollar 1 ggr/v. va där i tors och vi bestämde att jag ska komma på måndag igen, för att hinna göra vidare utredning under veckan om det är högre. vad gör man då för något? UL, ekg?

• olandstoken
    Chickan skrev 2009-04-03 18:53:21 följande:
    Hej TS och alla,Vila betyder vila i fysisk och psykisk bemärkelse i de här sammanhangen, trist men sant... Inga raska promenader och motionspass för att sänka bltr när det är risk för hf. Vilan innebär typ att ligga ner så att bltr blir så lågt som möjligt och bebisen får bästa möjliga flöde från moderkakan. Sen kan ordinationen säkert vara olika sträng beroende på hur läget ser ut! Lycka till TS!!! Jag är också i v36, väntar andra barnet och fick hf med första. Än så länge ser det bra ut här, men jag tillbringar en hel del tid på sofflocket i förebyggande syfte...
    inget maxi då? men var du också speedad när du blev förgiftad (låter lite fräckare att säga så )
  • Chickan

Inget Maxi, fy fy...! Jag var förgiftad en stund på slutet av grav, och då hade jag dessutom brutal foglossning, så nej - jag var inte så speedad . Däremot kändes det ju konstigt att vara så dålig och ändå må så bra, men jag vet inte - tänk på det där med att både bebisen och din kropp mår bäst av vila just nu så kanske det blir lite lättare, att det är ett faktum som gör skillnad och inte bara något man säger lite sådär i förbifarten.

I första hand blir det väl tätare bltr o urinprov, sen tror jag att det blir ul och blodprov m m om det verkar bli värre. Men jag är absolut ingen expert på detta!

• Nelliesan77
    Chickan skrev 2009-04-03 18:53:21 följande:
    Hej TS och alla,Vila betyder vila i fysisk och psykisk bemärkelse i de här sammanhangen, trist men sant... Inga raska promenader och motionspass för att sänka bltr när det är risk för hf. Vilan innebär typ att ligga ner så att bltr blir så lågt som möjligt och bebisen får bästa möjliga flöde från moderkakan. Sen kan ordinationen säkert vara olika sträng beroende på hur läget ser ut! Lycka till TS!!! Jag är också i v36, väntar andra barnet och fick hf med första. Än så länge ser det bra ut här, men jag tillbringar en hel del tid på sofflocket i förebyggande syfte...
    När förlöste du när du hade HF med första?
  • Pollygrip

jag fick hf med mitt första barn...jag mådde jätte bra och sen när jag gick till bm var trycket högt och jag läckte protein +2. Fick åka in till sjukhuset där gick trycket ner men fortsatte att läcka protein, det blev mera och mera..Efter en vecka så fick hon komma ut i v.34+2..

är nu gravid med andra i v.29 och börjar få högt tryck men inget protein än =) vill gäran bli sjukskriven 100 % så man kan vila och ta det lugnt men läkaren tyckte att 75% räckte..

Felicia 070301 BF090624
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?