• Air

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Igår när vi var hos BM hade mitt blodtryck gått upp, en hel del, så jag fick "kissa på en sticka" för att utesluta havandeskapsförgiftning. Testet visade inget, BM sa att jag måste ta det lugnare. Men jag är ju hemma sen några dagar tillbaka och min tanke är ju att "ta det lugnt". Någon som har tips om hur man slappnar av, något som kan få en att stressa ner? Inte kul om bebben därinne har en stressad mamma (v. 36)..

tack för tips :)

• Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?
  • Nelliesan77

Ölnadstoken:
    Ja visst tycker man det är konstigt att det går upp trots man mår så bra!
    Härom veckan mådde jag så bra att jag kände mig "speedad"! :)
    Men när jag var på kontroll hos BM på sjukhuset sa hon att det var ett " tecken" på havandeskapsförgiftning!?

Men är du sjukskriven? Det låter som vi är lika ..

Jag blev 100% sjukskriven nu efter besöket hos BM i en månad. Trycket låg på 145/96 och + 1.

Air: Ja kolla verkligen så du inte får huvudvärk , flimmer för ögonen.!

• olandstoken

nelliesan77: min bm sa tvärt om, typ "du mår ju så bra så det är troligen ingen fara". det är så konstigt att alla säger olika. sen vet jag inte om hon sa så för att lugna mig. hon har ju bra koll på mig eftersom jag ska kolla urinen varje dag. vilken vecka är du i? min bm tror att kroppen speedar upp sig som en förberedelse för det som komma skall (bf 11/4), jag har ju varit helt slut i 2 månader innan...

jag går hemma på HP och har gjort det i två månader, så sjukskrivning har inte varit någon diskussion om.

min tanke är att jag ska ta det lite lugnare iaf, även om det jag gör är roligt. men man vill ju inte bara sitta ner...

• Våren09

Känner precis som du Nelliesan77, mått hur bra som helst ju.
    Fast om jag tänker efter så visst har man kännt av en del av symptomen men är inte den som brukar känna efter så mycket.
    Men kroppen visar att den är tacksam för att man slagit av på takten.
    Hoppas bara alla prover imorgon visar att det är på väg åt rätt håll, ska ju åka "hem" en sista gång imorgon eftermiddag var planen.

Ta hand om er tjejer!

• Air
    Nelliesan77 skrev 2009-04-02 18:34:14 följande:
    Ölnadstoken: Ja visst tycker man det är konstigt att det går upp trots man mår så bra! Härom veckan mådde jag så bra att jag kände mig "speedad"! :) Men när jag var på kontroll hos BM på sjukhuset sa hon att det var ett " tecken" på havandeskapsförgiftning!? Men är du sjukskriven? Det låter som vi är lika .. Jag blev 100% sjukskriven nu efter besöket hos BM i en månad. Trycket låg på 145/96 och + 1. Air: Ja kolla verkligen så du inte får huvudvärk , flimmer för ögonen.!
    Ok, men vad sa de då? Inte kan man väl ha "lite" havandeskapsförgiftning, det måste väl vara allt eller inget, eller vad man ska säga? Jag har kännt av en lätt huvudvärk, men inte så att det stör. Har ofta migrän också, men varit skonad från det sista delen av grav.

Jag har också kännt mig speedad, har iofs haft tusen saker att tänka på, så man kanske inte riktigt tillåter sig vila. Hur VET man om man har havandeskapsförgiftning?

Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet idag, och ska flytta om 2v. Det är i tightaste laget, BF 1 maj. Men vi ska göra vårt bästa med att anställa flyttfirma så jag endå får hålla mig lugn. Vore skönt att ha allt klart när det är dags för bebbe.. vi bor supertrångt nu 5 tr. upp utan hiss..
  • Air

Nelliesan77 - jag hoppas det går bra för dig och att BT går ner nu. Märkligt att det skulle vara ett tecken på HSF att man är speedad eller mår bra?

olandstoken - vad praktiskt att få med sig stickor hem! Då kan man ju vara på säkra sidan, det borde fler få. Bra ide av BM.

• olandstoken

Air: man kan ju ha "nära till" att utveckla HF, men med hjälp av vila utveckas det aldrig. ja, det är jätte bra att ha stickorna hemma, känns tryggt. jag tror att om man ska få diagnos HF ska man nog gjort u-odlig där det visas en viss % protein i urinen (vet inte säkert, men jag TROR det. Ta det lugnt med flytten, det är väldigt viktigt att vila!

• Maara

Träffade en läkare på speciallistmödravården pga högt blodtryck. Hon sa att om undertrycket överstiger 105 kan man sätta in medicin mot det. Hon sa också att det inte är någon fara för barnet, men att barnen kan bli lite små om mamman har högt blodtryck.

• Michelle07

När jag väntade dottern steg mitt blodtryck från v 32. Jag låg runt 150/100 och blev inlagd i ett par dagar, fanns inte så mycket att göra på sjukhuset så det var bara att vila som gällde (blev servad med mat, behövde inte ens tänka på städning m.m) och det resulterade i att blodtrycket sjönk. Väl hemma igen så steg blodtrcket trots att jag tyckte att jag tog det lugnt.

Hade endast spår av äggvita i urinen så det tolkades aldrig som riktig havandeskapsförgiftning. Dock var dottern tillväxthämmad så vi blev igångsatt i v38, hon var liten till växten (nere på 2200 g) men mådde efter omständigheterna bra.

Ett tips till er som är hemma och beordrad vila: Jag kikade igenom alla "Vänner" avsnitt på DVD, lät sambom laga mat och tog endast korta och lugna promenader för att stilla den värsta rastlösheten. Passa på att ta det lugnt nu för när bebben kommer ut sen så blir det full fart ;)

Lycka till!!

• oOrosamarängerOo

Jag har precis legat inne några dar pga högt bt, hade 160/110 när jag lades in och fick tradate som sänkte trycket och ligger nu mellan 85-95 på undertrycket vilket är ok om man inte har äggvita i urinen.
    Blodtryckssänkande medicin som ex tradate påverkar barnet och är c-klassat och sätts inte in som behandling om man inte kontinuerligt ligger över 110 i undertryck då det är kraftiga biverkningar och INTE bra för bebisen, så inget man ska medicineras med efter hemgång för att hålla trycket nere, utan ska ske under övervakning och ctg-kurvs körning.

• Air
    olandstoken skrev 2009-04-02 23:08:28 följande:
    Air: man kan ju ha "nära till" att utveckla HF, men med hjälp av vila utveckas det aldrig. ja, det är jätte bra att ha stickorna hemma, känns tryggt. jag tror att om man ska få diagnos HF ska man nog gjort u-odlig där det visas en viss % protein i urinen (vet inte säkert, men jag TROR det. Ta det lugnt med flytten, det är väldigt viktigt att vila!
    Aha, ok. Klurigt. Min sambo ringde precis och sa att han fixat flyttfirma till flytten och allt vi inte hinner / känner för att packa i veckan skulle de pack åt oss (inte gratis, men värt det tror jag). Så, vi behöver inte fixa och bära osv. Bara åka till nya lägenheten och sitta och vänta :) känns skönt.

men det är knepigt endå, man TYCKER att man tar det lugnt, men det gör man visst inte alltid endå.. :P
Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?