Inlägg från: Jontesfru |Visa alla inlägg
  • Jontesfru

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Jag behöver lite råd här!
    Axels sjukgymnast står inte högt i kurs här just nu!
    Varje gång denna termin de träffats har Axel skadat sig! Förra gången ställde han Axel mot en ribbstol o gick därifrån varpå Axel på väg ner slår i mun o näsa så blodet sprutar (han kan ju faktiskt inte stå själv vilket han juvet!) idag på förskolan dråsar Axel med bakhuvet rakt ner i golvet (tack o lov så var förskolläraren på förskolan snabb i reflexerna så hon hinner dämpa fallet lite) alltså det är 2 exempel vad som hänt i år. Jag har bett om remiss (eller vad det heter) för ett par nya sandaler då de han fick förra våren av naturliga skäl inte passar längre och dessutom är sönder. Det har jag bett om sen början av april o nej han har inte fixat det. Nu har ortoserna gått sönder o de behöver remiss om det också o inte heller det har kommit till dem. Vill man ha något konkret man ska jobba med så får man bara ett skratt att vi ska leka med honom. Va tror han? Jag är förskollärare jag vet hur viktig leken är, men jag är inte sjukgymnast o vill faktiskt ha tips om vad som kan vara bra att göra med Axel. Sen inte tusan sätter jag igång med värsta träningen á la bodybuilding. Jag vet hur jag ska anpassa efter ålder, men vill ju inte göra så det blir sämre.... Jag känner bara att nu är det inte roligt längre med en sjukgymnast som tar allt med en klackspark! Vill ha en som tar Axel o mig på allvar!!! De klagar på förskolan också. Det finns tre sg på hab o 2 av de 3 är likadana o hon som är bra har ju alltid fullt. Så jag vet inte vad jag ska göra!!!???

Förlåt om det blev långt!

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Jontesfru
    ulricaa skrev 2009-06-11 16:53:42 följande:
    Anna: du ska genast ta kontakt med ansvarig på hab och begära att få en ny sjukgymnast. Dessutom skulle du anmäla de incidenter som inträffat! Kontakta patientnämnden! Vi har en AT som strulat; för ett par år sen ville jag byta ut henne och kontaktade hab. De bönföll mig att ge henne en chans till så det gjorde jag. Det har varit bättre ett tag men det senaste halvåret har strulandet börjat igen, så nu är det dags att ta tag i det här också!
    Jag ska göra det! På måndag är det habplan. Så skulle kunna försöka få tag i henne då! ansvariga alltså.

Det som hände idag kan man ju anmäla o så kan man ju nämna de andra...

Vår AT är tack o lov den underbaraste person som finns!
  • Jontesfru
    knäppisen skrev 2009-06-11 16:59:22 följande:
    Anna, måste du ha remiss för varje sko du beställer ? Jag fick uppfattningen att vi bara kunde kontakta ortopedtekniska när O vuxit ur sina nuvarande skor så skulle de beställa nya.
    Ja så ska jag ha både sandaler o skor så måste vi ha 2 remisser....
  • Jontesfru
    knäppisen skrev 2009-06-11 19:13:58 följande:
    fy va omständligt....och vi som ändå bor i samma region
    ja det är det helt klart. Ja vi gör ju det men det verkar inte vara samma regler o så ens inom regionen.
  • Jontesfru
    ulricaa skrev 2009-06-11 21:58:41 följande:
    Har du dubbelkollat det... vanligtvis skrivs remisser för flera år i taget. Vi har remiss för fem år och kan köpa så många vi behöver (de sa att de brukar reagera om det blir fler än 6 st/år).
    Jag har ringt ortopedtekniska i Lund 2-3 ggr i veckan nu sedan Axels födelsedag (20 april) och frågat om vi kan komma dit o få ut ett par sandaler och de hänvisar bara till att remiss/ordinationen inte kommit in till dem. Så i Lund fungerar det nog tyvärr inte så!
  • Jontesfru
    Jontesfru skrev 2009-06-12 07:45:37 följande:
    Jag har ringt ortopedtekniska i Lund 2-3 ggr i veckan nu sedan Axels födelsedag (20 april) och frågat om vi kan komma dit o få ut ett par sandaler och de hänvisar bara till att remiss/ordinationen inte kommit in till dem. Så i Lund fungerar det nog tyvärr inte så!
    När vi var inne i mars o fick nya ortoser och gympaskor så gick det inte att få ut nya sandaler utan en annan remiss på just det.
  • Jontesfru

OttarpsLisa
    Va skönt att ni har det så bra med hab.

Jag är också supernöjd med AT, ssk, den nya dr är jättebra, men så är det ju sg som är som han är...

Hans AT skulle kunna gå över eld för Axel och vi för henne. Hon är den bästa man skulle kunna få.

• Jontesfru
    delfin73 skrev 2009-06-13 23:38:33 följande:
    Vi går också till Ortopedtekniska i Lund,be att få prata med Marita som har hand om ortopediska skor mm till barn.Hon är kanon,om du inte minns vem som skrev den senaste remissen så kan hon kolla upp det åt dig. Och så får du ringa den läkaren och tala om att det är dax för ny sko remiss,för tyvärr är det så i Lund att man får tre par skor/per remiss för 300 kr st.Det Marita på skomottagningen sa sist vi var där ,var att se till att när man vet att nu har man fått tre par så kan man ligga steget före genom att be att läkaren skriver en ny som då ligger hos ortopedt så går det snabbare nästa ggr.Länge sedan jag skrev i tråden igen,har inte hunnit att läsa ikapp,men jag har uppdaterat mitt bildgalleri med bilder på Iza och pojkarna om ngn vill så kika gärna in .Kommer ngn inte in så hojta till.Mvh M
    Alltså nu blir jag ju galen!!! Här har samma människa som du hänvisar till sagt till mig att jag måste ha en remiss per sko.... jag vet ju vem som skickat in eller snarare inte skickat in remiss men jag kan inte göra så mycket mer än att be honom göra det, skulle vilja sätta pennan i handen på honom men...
  • Jontesfru
    delfin73 skrev 2009-06-14 10:38:49 följande:
    Förstår din frustration,surt när de brister i information eller inte sköter sina arbetsuppgifter..Är det läkaren på hab som strular?,för det borde ju finnas ngn annan som kunde skriva remissen kan man tycka då det INTE är acceptabelt att Axel inte har skor som passar eller än värre helt trasiga om jag inte minns fel?!
    jag vet inte om det är för att de precis bytt dr på hab, men vad jag förstår är det sjukgymnasten som glömt bort det... vet inte om han måste ha underskrift av dr innan han skickar iväg det?
  • Jontesfru
    adams family skrev 2009-06-14 21:03:24 följande:
    Gele i knäna har vi här också allt eller inget ger River och många andra barn också då de inte pga skadan kan dosera ut rätt styrka i kroppen dräför tappar man tonus i tex ben bålen armar etc etc. 
    ja vi känner också igen det... men Adams family beskriver det så mycket bättre än mig.
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!