Inlägg från: Jontesfru |Visa alla inlägg
  • Jontesfru

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

lillis23 skrev 2009-06-15 15:01:17 följande:
    Hej!Det här med gele i knäna kom på Elliot när han började med Iktoviril, det var det jag menade.Någon som har den medicinen och märkt detta?Har ju sett i fass att det påverkar musklerna, så det är väl inte ovanligt men så trist. Det går så sakta framåt och det är så tråkigt, för han är verkligen frustrerad. Han har haft Iktoviril i 3 v idag och får för närvarande 2 drp till kvällen.
    Axel har Iktorivil
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Jontesfru

AHHHHH
    och han har ju gele i knäna men om det är för medicinen vet jag inte, men det är ju muskelavslappnande så det kan ju vara det, eller så är det bara hans CP som vill busa med honom

• Jontesfru
    Snuffe skrev 2009-06-15 14:32:29 följande:
    Har prescis fått ett sms av Numberone:"Idag kl 8.22 kom vår Agnes. 51 cm lång och 3700g. Allt har gått jättebra"Så det blidde en liten tjej till. Nu kan storasyster Ellen lära Agnes allt bus!Välkommen till världen Agnes
    Jippi! GRATTIS numberone!!!!
  • Jontesfru
    mammat2 skrev 2009-06-15 19:34:30 följande:
    ville bara dela med mig av en underbar kommentar jag fick av Elias nu- tack mamma för hjälpen hos ingmar idagIngmar det är hans läkare, Elias tala annars endast i 2 ords meningar Kan tala om att just nu har denna mamma glädjetårar i ögonen. tycker det var så fint sagt
    Underbara barn! Precis när man behöver det som bäst då slår de till o är underbara!
  • Jontesfru

efter hab.planeringen igår är jag lite klokare. Sg skrev remiss på sandalerna i april och skickade iväg för en ortopedläkare att skriva under och där är den än! Sg skulle efterlysa den. men man får inte längre skriva remiss på 3 skor åt gången, av besparingsskäl.

Fick ett snack om vår uppfattning om hur vi skulle vilja ha det och det togs emot väl. Får se under hösten. Vi tog dessutom upp att vi inte vill att han blir skadad när han är i habs regi... och att jag kommer gå vidare till habansvarig om det sker igen.

Adams family
    Heja River! Vilken tur ni kom dit! Arbeta på med er fina pojke!

• Jontesfru
    busan71 skrev 2009-06-16 18:51:36 följande:
    hej mötet som jag var på idag på hab var inte som jag ville att det skulle bli. min sambo tycker inte att han e delaktig i vår sons träning mm. de vill att jag ska ha in sonen på dagis i augusti vilket jag inte vill! jag vill ha en tid då jag tränar med min son och sedan ser hur hans medicinering fungerar inte slängas ut i dagisvärlden där han kan bli bortglömd i ett hörn. jag gillar varken folket som placerar ut barnen eller chefen som har barnomsorgen här i kommunen. varför får rubbade och tröga personer tjänster på sånt här område där man behöver vara pratsam och lyssna och sedan försöka göra nåt åt felen eller önskemålen som man har. här i denna kommunen så skulle hela bunten behöva bytas ut för det går absolut inte få dem att förstå eller nåt annat. e besviken
    Jag tror inte din sons glöms bort i ett hörn. Min egen erfarenhet är ju att min Axel nästan verkar vara i mittpunkt hela tiden. De andra kommer rusande o kramar honom när han kommer. och de tar papper o trokar honom när han dreglar för mycket och när Axel vill något o inte fröken uppmärksammar det direkt så är de andra barnen där. Så där kan det ju också bli för ditt barn!
  • Jontesfru
    OttarpsLisa skrev 2009-06-17 10:59:03 följande:
    Tyvärr är det samma människor som ska ta de besvärliga besluten om resurstimmar och placering även på ett privat dagis. Vi har Axel på ett privat dagis och de får inte något bidrag till anpassning tillexempel. Så är det iallafall i vår kommun.
    Anpassning av privat förskola är inte tvingande så är lagen skriven att de kan välja att anpassa eller ej! Däremot är det väl så att en kommunal förskola har det tvånget på sig? en privat förskola kan ju neka ett fh barn med just det att de inte har råd eller möjlighet att anpassa lokalerna, men inte kommunen... eller har jag fel för mig?
  • Jontesfru
    knäppisen skrev 2009-06-17 18:21:53 följande:
    Att privata dagis inte skulle få bidrag till anpassning på samma sätt som de kommunala måste ju strida mot alla likabehandingsprinciper som finns. Är det verkligen så ? Å andra sidan, vem blir förvånad... I så fall så leder det till att man inte ens VÅGAR be om anpassning av dagiset, av rädsla att bli förflyttad till något mer handikappanpassat. O´s dagis är inte alls anpassat till en rörelsehindrad, men de är så himla fantastiska med O så jag vill inte byta för allt smör i småland.
    i veckan som gick tog riskdagen beslut om att när kommuner behöver skära i skolor o förskolor så får de bara göra det i de kommunala, dvs de privata får mer i kommunalt stöd än de egna???? så snart är det nog tvärtom!!!

De privata får ju ersättning för de barn med särskilda behov, men då ska det även gå till anpassningen som ju inte kommunen ansvarar för (tror jag att en föreståndare o ägare av en enskild förskola som vi tittade på förklarade varför  inte Axel kunde börja hos dem).

Det som gör att vi är så lugna o trygga med Axels förskola är förutom att vi sett hur fina de är, att både Jonas o jag arbetat ihop med dem. Hon som har varit o ska vara Axels resurs är en gammal förskole- o fritidsbarn till Jonas+ att han varit fotbollstränare åt henne. Så vi vet hur de arbetar o vilken erfarenhet de har. och som OttarpsLisa säger DET är trygghet.
  • Jontesfru

HIHIHI
    Det heter inte riskdagen utan riksdagen.... sorry lite felstavning där.

• Jontesfru

Alltså misförstå inte mig, jag anser att alla förskolor ska ta emot alla o alla ska anpassa, men det ser inte ut så idag!

Det får vi ändra på!
    Håller också med Ulrica o knäppisen det är ju diskriminering av FH barn

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!