Inlägg från: Jontesfru |Visa alla inlägg
  • Jontesfru

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Snuffe
    TOPPEN! Håller alla tummar o tår jag har.

Så nu är hissen installerad o vi åker upp o ner. På måndag dyker AT o en kille från vävgverket upp här. För att kolla bilanpassning (hur nu det ska gå när bilen kommer i augusti?) o igår ringde Axels AT (eg. om ngt annat) o då började hon snacka om elrulle och om en större sån går in i bilen... det är jag definitivt inte redo för att tänka på än. Har fullt upp med att acceptera hissen utanför just nu! Ja ja den dagen får jag ta det.

Nu är det väl mest att få ett bra sittande som är aktuellt. Specialbilbarnstolarna kan tydligen bara vara framåtvända!

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Jontesfru
    OttarpsLisa skrev 2009-06-18 21:48:37 följande:
    Att mitt barn också ska få följa med överallt tar jag för givet men hur personalen tar honom dit (hans förskola är i två våningar och har en kuperad trädgård) känner jag är ett arbetsmiljöproblem. Om personalen och personalansvariga känner att de hur lätt som helst bär 20 kilo Axel (men kanske 25-30 kilo om två år) på ena armen och permon under andra (ha ha ha) så vill jag inte stå i vägen för dem. I min verklighet vet jag att det inte är så enkelt som personalen kan tro innan de lyfter runt på honom flera gånger varje dag men om de inte vill lyssna på det örat så får de ta konsekvenserna av det, jag har ju tillräckligt med problem som jag har det.Om min son däremot blir kvarlämnad när de andra barnen går iväg då kan jag meddela att jag blir lite lätt kinkig, milt sagt :)Snuffe Tjoho!!!! så roligt!Sofia, skönt att ha den bollen i rullning nuVill någon dela med sig av det där med hur man söker bilstöd, hittills har vi klarat oss med bakåtvänd bilbarnstol och buckel men nu börjar vi inse att vi måste anpassa på något sätt och sätta in en bilbarnstol.Glad midsommar allihopa och håll tummarna för att det inte blir för mycket regn.
    Den 12 maj ansökte jag om bilstöd, blev beviljad den 27 maj köpte bil 12 juni på måndag betalas bilstödet ut... Så det gick snabbt för vår del!

Jag skrev ut de blanketter jag hittade på FK. Skrev i varför vi behöver bilstöd så ingående jag kunde, lyft, snart ev. rullstol, alla hjälpmedel (inkl måtten ihopfällda skrev jag) etc etc. Jag skickade med alla läkarintyg jag har sedan vårdbidragsansökan och det skulle behövas ett eget läkarintyg just ang. detta men när hon ringt o intervjuat mig så diskuterade vi att det läkarintyg som vi precis fått angående personlig assistent ansökan så trodde hon att det skulle räcka och det gjorde det!

Så mitt tips är att skriva ner så mycket du kan o skicka med så mycket du har, sen kompletterar du om det behövs och när de ringer hem kan du ju även där ta upp saker. Jag mitt nöt hade ju glömt kryssa i om bilanpassning, men det gjorde hon på FK åt mig. Bra service på bilstöd i Västervik tycker jag!

Hoppas du blev lite klarare även om jag känner mig ganska förvirrad nu. Inboxa annars.
  • Jontesfru
    delfin73 skrev 2009-06-22 23:57:27 följande:
    Hej allihop!Säger som SaraKS;skriver inte så ofta men läser så fort jag kan.Grattis till syskon och annat positivt som hänt vissa och en STOR kram till de som har det tufft!!Jag vet att det diskuterats en del om förskolans betydelse för våra barn och jag säger som de flesta; dagis är bra för ALLA barn!Men sedan kommer mitt MEN....Izabelle har utvecklats ngt enormnt sedan hon började förskolan ,allt ifrån att kunna äta fast föda till att änvända tecken mer och mer och nu även att använda talat språk och även hennes motoriska svårigheter har blivit mindre.Iza går på en specialavd med större personaltäthet,färre barn med allt ifrån "normal störda" barn till barn med grava skador på olika sätt,all personal tecknar OCH de rider varje fredag!Så visst är det helt underbart alltihop och jag vet att många barn inte har det så "förspänt"på sina förskolor, MEN jag känner ändå att rent perceptionsmässigt så blir hon FÖR stimulerad och det blir ofta FÖR mkt för henne.Hon kan inte bromsa sig själv utan det är antingen på eller av för henne.Hon blir såå trött rent psykiskt och även fysiskt då hon inte bangar för ngt så länge det är kul,hon trillar och slår sig men ger sig INTE.Visst hennes djävlar anamma har redan tagit henne långt men då hon mest är hypoton så får hon jobba så mkt mer och överanstränger sig och det resulterar i en fruktansvärd värk i fötter,vrister och ben!Så visst har hon det jättebra på sin förskola,men jag känner efter snart två terminer att det här håller inte hon måste ha kortare dagar,jag jobbar redan 80%,och det fungerar om jag kanske går ner ytterliggare 5 % men mer klarar vi inte ekonomiskt.Så min fråga är då egentligen om det är läge att försöka få vårdbidrag så att vi kan korta ner hennes dagar,eller "får" det inte användas till det?Kram M
    Vi använder vårdbidraget till just det. Täcka upp för min minskade arbetstid. men det skrev vi ju inte i ansökan.
  • Jontesfru

Igår var här en kille från vägverket o diskuterade bilanpassning. En bilbarnstol som kom upp är Recaro Polaric. Är det någon här som känner till den?

eller om ni vet en specialbilbarnstol som man kna ha bakåtvänd???

De flesta är bara framåtvända, atomic sitt, etac, minicrosser de är alla framtåvända.

• Jontesfru
    ulricaa skrev 2009-06-23 08:37:12 följande:
    Nej, jag vet inte någon som är bakåtvänd, men i mitt galleri finns bild på Liams stol. Han har en Carrot placerad på ett Turnysäte.
    Carrot o Polaric är samma tillverkare! Fungerar den bra? Den ser fin ut och om ett år skulle vi få samma lösning som ni har.
  • Jontesfru
    ulricaa skrev 2009-06-23 09:07:03 följande:
    Den funkar jättebra! Jag trodde inte Liam skulle klara att sitta så upprätt... när han var liten hade vi en Britax som vi fällde till liggläge SAMT vinklade mer från början, för att han inte skulle hänga för mycket framåt! Han har vissa dagar då han hänger med huvudet, men nuförtiden är han ju så stark att han kan lyfta upp huvdet själv och sätta sig tillrätta!  
    Tack!
    Jag kan kanske få titta på er bil i helgen? o titta o se hur det ser ut? o kanske kan Axel få provsitta?
  • Jontesfru
    numberone skrev 2009-06-23 14:11:40 följande:
    Jag  upplever det som om Ellens spasticitet i höfterna har minskat de senaste 1-2 månaderna....Kanske sen hon började röra sig mer i Ponyn. Hon kan sitta i ens knä på ett helt annat sätt och häromdagen låg hon platt på rygg i babysittern som var totalt omöjlig i höstas... nu är hon ju för stor för sittern egentligen men själva spänningarna var inte där alls som tidigare. Kanske är hon "bara" inne i en kanon bra period rent fysisk nu men är det möjligt att det kan minska?!Sen fick vi idag reda på att det löst sig med resurs till Ellen på dagis. De har ansökt om 20h/vecka så det känns jätte bra...
    Toppen! Med träning (som ju ponyn är) så kan det väl minska... Axel upplevde vi något liknande med som du beskriver det.

Va skönt att det löset sig med resurs.
  • Jontesfru
    Jontesfru skrev 2009-06-23 08:56:24 följande:
    Carrot o Polaric är samma tillverkare! Fungerar den bra? Den ser fin ut och om ett år skulle vi få samma lösning som ni har.
    Nej inte är det samma tillverkare men igår var det så mycket så det bara snurrar. Men de tyckte att vi skulle ha en carrot nästa gång vi väljer bilbarnstol...
  • Jontesfru
    lillis23 skrev 2009-06-23 23:21:44 följande:
    Hej allihopa!Hoppas ni fått lika mkt sol som vi nu! Så härligt!!!Jag och Elliot var på hab idag och det var så kul, han var så på hugget och vi fick ut mkt:) Hon såg tydligt att han försöker och vi pratade om dagis osv..Vi pratade också om vagn och nu vill jag gärna ha tips från er. Elliot behöver en vagn som man kan spänna fast honom, gärna fempunktsbälte, när han ska sitta. Har nu en brio combi, men han hamnar så långt bak, dvs han är för liten för att sitta bra i den. Vore bra med en där sitsen inte är så lång. Kollat runt på nätet och såg bl a Emmaljunga city cross. Har någon erfarenhet, råd osv. Vill ha en som jag kan ha honom vänd mot mig ev vändbar, som har fyra hjul för vi bor på landet - grusvägar och ställbart handtag då jag är ganska lång.Tack på förhand.kram
    Innan vi fick Bingon från HMC så funkade Brio sing bra. Fast Axel blev för lång för den.... kontigt!!! äh skämt åsido så var den helt OK! Bingon är ju bättre, men den är ju också mycket större.....
  • Jontesfru
    Marvelina skrev 2009-06-25 15:04:33 följande:
    Varför tar man åt sig så? Började precis lipa när jag upptäckte skitsajten cpnyheter.se
    de är knäppa!!!! Man borde mailbomba dem. Skrev ett mail till dem o de svarade bara massa oförskämdheter tillbaka!! Så jag anser att de är ............. (går inte att skriva vad jag tycker om dem!!!). Men CP är de inte för våra barn är ju underbara!
  • Jontesfru

Vad jag är glad för Axels knapp!!!!
    Han har gått upp 1.1kg på 2 mån och ligger nu mitt på lagomkurvan.... Jippi!

Dessutom är den ju en välsignelse nu i värmen. Man får i honom vatten!

Nu ska jag mata lilleman o sen bär det av på Hörby maknad, eller marked som Emil skulle sagt!!!

• Jontesfru
    SaraKS skrev 2009-07-01 21:27:32 följande:
    Ja visst är den toppen när det kommer till vikten :) Alvin han är börjat va & pilla på sin rätt mycket. Väntar bara på att hitta den liggandes någonstanns förutom på hans mage ;)& du, medan jag kommer ihåg de. Bilbarnstolen heter BeSafe iZi Kid från Mini Crosser. Ursäkta att svaret dröjt!
    Toppen det är ju en sån vi ska få.....
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!