• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • Jontesfru
    busan71 skrev 2009-04-20 12:17:52 följande:
    hej jag är ny här på tråden. jag har en son som är 12 månader som har epilepsi och en lätt cp skada. kom in på tråden av en som hade tipsat mig om denna tråden. Jag är deppig för min son men samtidigt så ser jag hur många fler det är som har samma situation som jag. önskar få mer kontakt med föräldrar som också har samma situation och att man kan få utbyte av erfarenheter eller så.
    Hej och välkommen hit! (även om man hoppats dusluppit, men du förstår nog vad jag menar hoppas jag). Har en son som är 2 år med epilepsi o cp-skada. Förstår precis hur du känner det, man är ledsen för den extra uppförsbacke ens barn fått, men glad för det han faktiskt kan. Här finns det mycket kunskap erfarenhet underbara människor och massor med empati o förståelse. Så skriv allt du känner för o så ska vi svara eller bara ge dig ork o kraft för det behöver man ibland tanka.
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • knäppisen

Deanna : åh så roligt. Ett stort steg framåt.

AnnaSC: tanklöst är bara förnamnet för din väninnas present. Hon kan verligen inte ha tänkt efter. Men stort grattis till den numera STORA killen.

• malin neli

hej alla...

ville bara skryta om våra stora tjej!! Igår fyllde Cornelia 5år.. Och hade en alldeles underbart perfekt fördelsedag!!

Kalaset hölls i farmor och farfars stora trädgård.. Alla barn spelade fotboll, hoppade studsmatta, lekte i tunnlarna...
    Massor med folk!!

Sedan var det paketöppning... Blir ju en del presenter (för många!).. Neli är i penn-stadiet.. pennor, suddigummi, pysselböcker osv.. Mycket sånt...
    Fick nya grejer till sitt nya rum (snart), till sin lilla hemdel som hon ´ska; strykjärn, strykbräda osv...

En egen häst (inte riktig)..

Å så d roligaste.. Vi hade planer på å köpa en elbil.. När vi kollade på den tyckte jag den va för dyr.. Men min kloka sambo övertalade mig... Han menade på att Neli "går miste" om en massa andra leksaker som normalstörda barn får; cykel, kickboard osv osv.. så vi slog till...

va lite oroliga att hon kanske skulle ha lite problem att köra den; högestyrd (fel sida..)..

Hahahaha... den ungen, hon e fan underbar... När hon hade dratt av hälften av pappret satte tobbe (hennes pappa) henne i den.. och ungen körde ur pappret... å jagade dom andra barnen... å skrattade å skrattade å skrattade...
    en knäpp på näsan t oss...! men d va d värt..

å idag har vi varit ute på promenad; mormor med sixten i vagnen. å neli på bilen med mig bredvid.. härligt... skönt när d blir så lyckat..

bilder kommer på facebook inom kort...

• Deanna

Busan71: Välkommen hit! Hoppas du kan få uppmuntran här

AnnaSC: Vad härligt att A fick en bra tvåårsdag! Han är ju stora killen nu!
    Men vilken knasig kompis, man undrar ju verkligen vad folk har i huvudet ibland?
    Fast generellt tycker jag att människor runtomkring verkligen anstränger sig att tänka ut saker som kan funka.

Malinneli: Grattis till Neli! Vad tufft med en elbil! Var köper man det?

• Deanna

Är det någon som ska till mässan i Göteborg morgon?

Vi kommer vara där på eftermiddagen.

• suz75

Grattis Cornelia i efterskott coolt med elbil (Malin glöm inte eran mobil, jag har den hos mig)

Det var ett tag sedan jag ens tittat i FL men så blir det ibland, tiden rinner iväg när dagarna är fullspeckade. Vi är fortfarande kvar på move and walk och det är sista veckan, det är första året jag faktiskt längtar hem, träningen är så där, ny conduktör med mycket mer avancerade övningar, bra dock för Jolina hon fixar det galant Det som inte är bra i år tycker jag är att det är sex barn i gruppen och det är alldeles för många det stör träningen.. Men förhoppningsvis bättre nästa år.

Jolina har verkligen lärt sig att gå i sin PONY samt sitta själv på golvet utan stöd , synd att man itne får ta kort påträningen

Välkomna alla nya

• Jontesfru

Grattis Cornelia! så här dagarna efteråt...

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • numberone

Skickar en massa födelsedagskramar till Axel och Neli i efterskott.....

Verkar som födelsedagsbarnen fick toppen dagar (även om Axels ena present va lite väl tanklös)

• amico

Hej allihop hoppas ni inte tar illa upp om jag hoppar in i denna tråden och frågar lite .Fick mitt fjärde barn för en månads sedan och det blev akutnitt. Han drabbades av fosterhypoxi i magen som sedan blev asfyxi dvs syrebrist.
    Han fick hjärtmassage och cpap och de fick liv i honom . Vi fick ingen direkt information på neo där han låg inlgd efteråt pga av infektion . Kan liksom inte släppa detta utan känner en viss oro, naturligtvis älskar jag min son oavsett om han drabbas av ngt funktionshinder eller ej.
    Hade era barn symptom på en gång ,vad för symptom i så fall? eller vart det ngt ni såg senare ?
    om ni minns vad hade ert barn för apgar efter 1 min resp efter 5 minuter?
    Misstänkte läkaren ngt och när fick ni i såfall diagnos?
    Det vore guld värt om ni ville svara på mina funderingar.
    Ska tala med neo idag för att få lite journaler och mera information.
    Funderar också på det här med barnförsäkring ,har det fungerat att teckna försäkring ? Eller är det svårt eftersom barnet innebär högrisk pga av asfyxi ?

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!