• mytrouble

    Vi 'gamlingar' som gör ÄD

    Det här är en tråd för oss 45+ som funderar på, gör eller har gjort ÄD.
    Här kan vi stötta/peppa och rådfråga varandra. Välkommen hit! {#lang_emotions_sunny}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-05 22:15
    Den här tråden är en fortsättning/korrigering av en annan tråd som förhoppningsvis (snart) är stängd: www.familjeliv.se/Forum-7-124/m42685910.html

  • Svar på tråden Vi 'gamlingar' som gör ÄD
  • mytrouble

    Nej nu känner jag mig förtvivlad och helt gråtfärdig. Eftersom jag ännu inte fått min mens (7 dgr efter Procrensprutan) så tänkte jag att det inte var någon mening att göra planerat VUL o ta östrogen-prov idag för att kolla att jag var nedreglerad. Så jag mejlade kliniken imorse bara för att kolla att det var OK att jag avbokade VUL idag och bokade tisdag istället (eftersom påskhelgen kommer emellan) Fick inget svar direkt på mejlen, så sen ringde jag ändå gyn och avbokade (bokade om till tisdag). Dels för att passa gyns telefontid plus att jag hade en jobbgrej från  kl 9 som jag var tvungen att passa. Rätt stessad för det! Sen hann jag inte kolla mejlen förrän vid lunch. Och då har doktorn från Elite svarat att jag ändå ska göra VUL och ta östrogen idag!!!! Då blev jag skitstressad. Fanns ju inte en chans! Skärtorsdag och allt och labbet stängde kl 13. Så jag svarade det till kliniken - men fick sen inget mer svar. Så jag känner mig verkligen förtvivlad nu. Till råga på allt började jag också blöda lite vid lunch - så nu kommer ju mensen iallafall! Jaa, herregud om man kunde vrida tillbaka klockan. Hade ju varit perfekt om jag ändå gjort det där VULet o tagit östrogen idag... Varför lyssnade jag inte på kliniken???... Ja jag kan inte tänka klart - det är Procrenen som påverkar min hjärna också känner jag. Sitter fortfarande kvar på jobbet för att jobba undan inför min påskledighet - och känner mig helt slut efter den här veckan... Men ska hem nu.. Kram från en bedrövad gamling...{#lang_emotions_cry}

  • Sleepingbeuty

    Jag förstår att du är ledsen söta rara mytrouble.När man sitter kvar på jobbet och skriver på FL så är man deppig.
    Jag tycker du ska ta det med ro ,om du kan.Inget har gått galet!!!
    Bra att du börjar blöda nu, för det var ju det du ville och inte hålla på att vänta så länge.
    Börjar du blöda rött imorgon så behöver du inte börja med progynonen på dag 1.Du kanske vill ta VUL:et och provet innan du börjar.
    FRåga kliniken.Du kanske ska ringa dom istället så du får ett svar från dom.
    Du har ju ett VUL på tisdag.Då komer du att se att allt är i sin ordning.
    Även om du börjar på dag 1 med progynonen eller väntar tills kliniken säger till efter ditt prov och VUL.
    Grejen ÄR ju bara som så at vi ofta inte får akuta svar på östrogenet.
    Just för at labb kör sina prover på olika turer och vissa prover på vissa dagar. P¨å SU gör man som så att man ska ha ett visst antal prover som man sen mass-kör.
    Sällan man får akuta svar på östrogen.
    Vet inte heller OM DET GÅR att få ett svar samm dag beronde på vilka kör -sätt de har på labb.Och att ska man få det akut ska det oftast lämnas in mkt tidigt på morgonen.
    Så är det med HCG i alafll.Efter kl 11.00 så kör dom inga HCG alls.

    I vilket fall vill jag bara säga mytrouble att är det sagt att du ska börja med östrogenet på dag 1 och det inte spelar någon roll.Tänker på antal dagar som du ska odla slemhinna på.Vad blir det för skillnad på dagar för dig om du avvaktar till Tisadg eller om du börjar imorgon på dag 1?

    Vill bara säga att du ÄR nedreglerad och att DE inte får ett provsvar på östrogen, så faller inget på det.Eller hur?
    Det är DERAS rutiner.
    Det viktioga är att de VET när du börjar och att de tajmár dig med donatorn och att ditt VUL utvecklas normalt på tisdag.Då ska den ju i så fall vara ca 3-5 mm.
    Så du har inte förstört något!!! Många kramar.
    Hoppas du kan tyda mitt röriga procren meddelande


    mytrouble skrev 2009-04-09 21:13:30 följande:
    Nej nu känner jag mig förtvivlad och helt gråtfärdig. Eftersom jag ännu inte fått min mens (7 dgr efter Procrensprutan) så tänkte jag att det inte var någon mening att göra planerat VUL o ta östrogen-prov idag för att kolla att jag var nedreglerad. Så jag mejlade kliniken imorse bara för att kolla att det var OK att jag avbokade VUL idag och bokade tisdag istället (eftersom påskhelgen kommer emellan) Fick inget svar direkt på mejlen, så sen ringde jag ändå gyn och avbokade (bokade om till tisdag). Dels för att passa gyns telefontid plus att jag hade en jobbgrej från  kl 9 som jag var tvungen att passa. Rätt stessad för det! Sen hann jag inte kolla mejlen förrän vid lunch. Och då har doktorn från Elite svarat att jag ändå ska göra VUL och ta östrogen idag!!!! Då blev jag skitstressad. Fanns ju inte en chans! Skärtorsdag och allt och labbet stängde kl 13. Så jag svarade det till kliniken - men fick sen inget mer svar. Så jag känner mig verkligen förtvivlad nu. Till råga på allt började jag också blöda lite vid lunch - så nu kommer ju mensen iallafall! Jaa, herregud om man kunde vrida tillbaka klockan. Hade ju varit perfekt om jag ändå gjort det där VULet o tagit östrogen idag... Varför lyssnade jag inte på kliniken???... Ja jag kan inte tänka klart - det är Procrenen som påverkar min hjärna också känner jag. Sitter fortfarande kvar på jobbet för att jobba undan inför min påskledighet - och känner mig helt slut efter den här veckan... Men ska hem nu.. Kram från en bedrövad gamling...
  • mytrouble

    Neej, det är väl som du säger Sleepy - det är bara att jag känner mig så deppad av det här idag och inte kan tänka klart som sagt. Men enligt deras första plan så skulle jag göra första VUL + östrogen 13/4 och börja med Progynon 14/4, och enligt den andra planen VUL + östrogen 9/4 och börja med Progynon 13/4. Så det blir ju i princip lika många dagar för att odla slemhinnan fram till ETn. Den blir ju prel 29/4 - 1/5 - och DE datumen ändrade dom inte på... Förstår du vad jag menar Sleepy? Kram {#lang_emotions_flower}

  • Inis

    Känner så med dig Mytrouble. När jag gjorde mitt första försök gick allt enligt schemat utan några som helst problem och jag trodde väl i min enfald att så här går det till - det här var ju inga problem! Nu när jag gjorde förberedelserna inför mitt andra så började det strula direkt med att mensen dröjde några dagar och påverkade hela schemat, så när jag väl hade gjort ET:n var jag helt slut och sov i två dagar av ren utmattning, MEN och det är dit jag vill komma Mytrouble, jag tror precis som Sleepy att du kommer att kunna göra ditt ET som planerat men när man skall sköta all planering själv och dessutom ett jobb så tar det på krafterna. Kram.

  • mytrouble

    Inis: Tack söta rara för stödet! Har frågat min gynkompis om hon kan hjälpa mig att få ett akut östrogen-prov under påskhelgen - för då kan jag ju få ett kvitto på att jag är nedreglerad iaf. Men nu blöder jag ju för tusan som bara den - är jag inte nedreglerad då? Eller kan det vara på något annat sätt?? Iaf tvivlar jag på att hon kan hjälpa mig, hon är ju föräldraledig just nu - och jag vet inte ens om östrogen körs akut på det sjukhuset hon är anställd... Tveksamt...

  • Lilla Fia 65

    mytrouble, vad bökigt det blev för dig nu när det är påsk och allt! Men är det inte så att kliniken är lite extra noga, när det gäller östrogenprovet till exempel. Om det ändå är försent när man väl får svar kan man ju likaväl hoppa över det! Eller ta det och sen bara få bekräftat att det var rätt

    Finns det en vits att börja med progynon och göra VUL direkt dagen efter när man får blödningen? Skulle det vara en nackdel (mer än att det är jobbigt att behöva vänta förstås) att vänta på VUL:et och med progynon till på tisdag? Om det inte finns det utan det viktiga är att kliniken vet när man börjar och att man hinner odla slemhinna så är det kanske ett alternativ som funkar bra för dig?

    Förstår verkligen ditt dilemma! Men det verkar ju som det skulle gå vägen hur än du gjorde? Och att det handlar om hur säker du vill vara och hur länge du har lust att vänta. Hoppas du kommer att kunna njuta av din ledighet


    mytrouble skrev 2009-04-09 23:42:16 följande:
    Neej, det är väl som du säger Sleepy - det är bara att jag känner mig så deppad av det här idag och inte kan tänka klart som sagt. Men enligt deras första plan så skulle jag göra första VUL + östrogen 13/4 och börja med Progynon 14/4, och enligt den andra planen VUL + östrogen 9/4 och börja med Progynon 13/4. Så det blir ju i princip lika många dagar för att odla slemhinnan fram till ETn. Den blir ju prel 29/4 - 1/5 - och DE datumen ändrade dom inte på... Förstår du vad jag menar Sleepy? Kram
  • Sleepingbeuty

    Ok..då spelar det egentligen ingen roll när du börjar med progynonen.Den 13:e eller den 14:e ju, enligt deras plan. Om du är orolig för at du inte blir nedreglerad så ta VUL:et på tisadag och ser alt bra ut då, så kan du börja med progynonen den 14:e.Då får de sitt prov och VUL ju.
    De har ju inget annat val då det är stängt här i sverige ju.
    Jag tror att på tisdag då du har gjort detta och sett att på VUL:et at du är nedreglerad så kommer det att kännas bättre för dig.Strunta i om de på kliniken blir sura.Det är du som är kund.
    Sen at de inte ändrar på ET datumen det är ju bra för dig.
    Vad tror du Mytrouble?
    Jag får känslan av att du blir orolig för att DU har sabbat nåt i DIN bahnadling.Det kan du inte ha gjort om du förstår vad jag menar. Man kan inte göra på några andra sätt än de sätt du redan gör nu.Du blöder efter Procrenen och sen börjar man på dag 1 med östrogenet ELLER en dag då kliniken säger.
    Jag började 4 dagar efter min blödning för jag ville inte ha mer än 19 dagars odling av slemhinna.
    Så om du känner dig lugnare av ett VUL så börja den 14:e.En dag till eller ifrån gör ingenting!!! Kram på dig söta du!!


    mytrouble skrev 2009-04-09 23:42:16 följande:
    Neej, det är väl som du säger Sleepy - det är bara att jag känner mig så deppad av det här idag och inte kan tänka klart som sagt. Men enligt deras första plan så skulle jag göra första VUL + östrogen 13/4 och börja med Progynon 14/4, och enligt den andra planen VUL + östrogen 9/4 och börja med Progynon 13/4. Så det blir ju i princip lika många dagar för att odla slemhinnan fram till ETn. Den blir ju prel 29/4 - 1/5 - och DE datumen ändrade dom inte på... Förstår du vad jag menar Sleepy? Kram
  • Sleepingbeuty

    Blöder du nu rejält så är du nedreglerad.Dina äggstockar börjar bli tysta och din slemhinna blöder du ut,Den brukar efter nedreglering ligga på 1-3 mm.
    Så det är lugnt Mytrouble. Har svårt att tänka mig att du får ett akut östrogenprov under helgen.men då måste din läkare begära det.
    Som jag skrev.det är överkurs att ta ett blodprov samma dag som du blöder och att du ändå sen ska göra ett VUL.För på VUL:et så ser en bra gyn att du ÄR nedreglerad.Äggstockarna blir mindre och gömmer sig nästan och slemhinnan är tunn.
    Hoppas nu du kan koppla av sen i nästa vecka kära vän
    Jag lovar att detta kommer att bli bra!!!!mytrouble skrev 2009-04-10 09:04:11 följande:


    Inis: Tack söta rara för stödet! Har frågat min gynkompis om hon kan hjälpa mig att få ett akut östrogen-prov under påskhelgen - för då kan jag ju få ett kvitto på att jag är nedreglerad iaf. Men nu blöder jag ju för tusan som bara den - är jag inte nedreglerad då? Eller kan det vara på något annat sätt?? Iaf tvivlar jag på att hon kan hjälpa mig, hon är ju föräldraledig just nu - och jag vet inte ens om östrogen körs akut på det sjukhuset hon är anställd... Tveksamt...
  • Annikamarie

    hej på er alla!Ser ju att ni ska göra äd nu under april.
    Hoppas det går bra.
    Mytrouble:Vilka röra samt påsk det var.Hoppas det går bra.Jag minns när jag gjorde äd i Köpenhamn, så jag tog blodprov här hemma på vårdcentralen och skickade den i kuverten som express över till Köpenhamn så de har egen lab.

    Nu behövde jag inte när jag var PÅ Ava i Åbo,räcker med UL och meddelar dem.Behöver inte vara exaxt den datum utan ungefär.Så du kanske tar det lugnt bara det ska gå bra.

  • Spottina

    Hej!

    Mytrouble: Förstår att du känner du alldeles orolig, man vill ju bara att allt ska flyta på enligt planen. Det är ju nog stressig situation ändå.
    Jag började inte med Progynonen förrän 15 dagar efter jag börjat blöda.

    Hoppas du kan njuta lite av Påsken i alla fall.

    Kram
    Spottina

Svar på tråden Vi 'gamlingar' som gör ÄD