Inlägg från: MiniStumpan |Visa alla inlägg
  • MiniStumpan

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Lycka till Sara. Vad kul.
    Det är en fantastisk upplevelse som du har framför dig.

Härligt att nio hsr fått komma hem Åsa. Njut nu av er lilla bebis. Ser fram emot att se det lilla miraklet.

Kan ni inte bestämma dag och tid för fika så får jag seom vi kan komma. Vet inte ännu hur morgondagen ser ut men söndag tror jag att vi kan fika när som.

• MiniStumpan

Tråkigt att du inte får till det medvänstern Åsa. Men du får säkert hjälp på Storken.

Jag har haft väldig tur med både bröst och amning. Visst gjorde det jävulusiskt ont när mjölken rann till (detta var jag INTE beredd på) men det gick över på någon dag. Nu kan jag tom ligga på mage igen (som jag har längtat) trots att brösten fortfarande är ömma.
    Vad gäller bröstvårtorna så har jag klarat mig utan sår helt och hållet. Det enda jag har gjort är att smörja in vårtorna med bröstmjölk. Den sista, lite fetare, mjölken.
    Bröstmjölk har en otroligt uppmjukande effekt har jag märkt.
    Våran BM (eller vad hon har för titel) på BVC sa att bröstmjölken har antiseptiska egenskaper och att den även kan hjälpa till att ta bort tex. oönskade plitor och även att vi kunde (om vi ville) droppa bröstmjölk i Max ena öga som har varit lite varigt. Detta, med ögonen, har vi ännu inte testat. Känns lite sådär att droppa mjölk i hans ögon men jag testade faktiskt att smörja lite på hans kinder som var röda och knottriga och han ser redan bättre ut där.

Jaha då har Andreas börjat jobba idag då. Så nu börjar den hårda verkligheten. Visserligen jsobbar han kväll denna veckan så han kan fortfarande avlasta mig lite på morgonen så jag kan sova efter morgonamningen. Men jag måste verkligen säga att jag tycker att de här 10 dagarna är guld värda. Det har varit jätteskönt att hela familjen har kunnat vara hemma så länge tillsammans. Sååå mysigt. Så ni som har denna tid framför er. Försök verkligen att se till att era respektiva kan vara hemma med er och bebisen. Den första veckan hade jag även vääääldigt ont i nedre regionerna och då var det underbart att ha en sambo som kunde springa och hämta gråtande bebis, vatten, göra mat osv. De dagarna ville man inte gärna röra på sig mer än nödvändigt. Man klämde ju trots allt ut en 3 kilos klump. Men nu känns det mycket bättre även där.

Måste bara fråga er som redan har fött.
    Avslag. Hur länge håller detta på? Hur länge kan man blöda? Jag blöder fortfarande om jag har varit lite mer aktiv, än att bara sitta i soffan.

Caroline: Nu blev jag sugen på att åka till Gällstad. Vi hade sommarstuga där tills jag var 15. Så man har liksom tillbringat varenda helg och sommarlov i skogarna där. Vi får nog ta en tur dit nån helg. Och passa på att träffa lite släktingar också.

Jag skulle också kunna tänka mig en fika/promenad på torsdag. Tror att detta skall funka. Vi, jag och Max, kommer att bo hos mina föräldrar från onsdag till fredag då snickarna nu äääntligen skall riva innerväggarna i vårat hus så att vi kan börja nyttja utbyggnaden. Men vi kanske kan få till det i alla fall.

Nä nu börjar nog gullungen vakna. Som tur är så har han sovit ganska länge nu på morgonen så att mjölken hunnit rinna till igen. Igår åt han heeeela tiden vilket gjorde att jag inte hade någon mjölk kvar tillslut och det hann liksom inte fyllas på mellan gångerna. Antar att han hade en växa dag igår. Och i natt...

Oj det blev långt det här. Men jäklar vad fort jag nu kan skriva med endast en hand... Den andra håller bebis.

• MiniStumpan

Grattis Sara. Skönt att ni alla mår bra.
    Väntar med spänning på din berättelse.

Mys riktigt ordentligt nu.

• MiniStumpan

Hallå tjejer.

Jag glömde också bort lunchen idag. Herregud. Jag som aldrig brukar glömma sånt. Och skulle jag få förhinder så meddelar jag alltid...
    Hmm jaja. Får väl skylla på upptagen mamma hjärna.

Nä nu får jag ta hand om min lille kille. Kul nu när man får mer kontakt med honom och han vill ha mer sällskap. Idag när han badade så njöt han sååå mycket och kollade mig djupt in i ögonen väldigt länge. Det var första gången vi fick sån ögonkontakt.

• MiniStumpan

Usch. Idag är en jobbig dag känner jag. Sömnen lyser med sin frånvaro. Max är lite gnälligare än vanligt och vill ha mina tuttar typ hela tiden. Känner mig ledsen hela tiden för minsta lilla och blir ledsen att jag ens för ett ögonblick tycker att det är jobbigt att vara mamma. Det dåliga samvetet ger sig till känna så fort jag ser min söta lille kille i ögonen.
    Känns verkligen som att kännslorna åker berg och dalbana idag.

Sedan har man alla "måsten" som skall göras. Det spelar ju ingen roll hur många som säger till en att skit i alla måsten och koncentrera dig på att ta hand om dig och bebisen. Men vem f*n skall ta hand om tvätten, åka och handla, slänga in mig i duschen, gå ut med hunden, ge mig mat och samtidigt passa på att sova när Max känner för att ta en tupplur?

Nä, idag är ingen rolig dag.
    Vill inte göra nån annan deprimerad men idag måste jag få ventilera.

Men ändå så är livet helt underbart när jag får världens goaste leende från Max.

Nä nu skall vi nog sova tror jag. Duschen får vänta...
    Återkommer när jag förhoppningsvis är lite piggare.

Kram alla goa tjejer

• MiniStumpan

Nu känns det mycket bättre
    Konstigt det där med humör, känslor och hormoner.

Caroline: Är du såå kort? Jag har nog aldrig riktigt tänkt på hur lång (eller kort) du är. Själv tänker man ju inte på att "vanliga" vuxencyklar kan vara för stora.
    Lycka till i cykeljakten.

Åsa: Visst är det svårt att få tid över till att vila.
    Jag har gett mig tusan på att åtminstonde försöka ta en tupplur om dagen ihop med Max from idag. Annars tror ja inte att ja klara av att vara människa.
    Tänk vilken dröm att få sova en heeel natt. Det var allt väldigt längesedan.

Emma: Kul att det inte är så lång tid kvar för er nu.
    Mitt tips, vid val av sjukhus, är att om du känner att det börjar "trycka på" och ni fortfarande är hemma. Åk då till Östra. Annars, åk till Borås om det är dit ni vill.
    Allt för att förhindra det som vi höll på att vara med om.
    Vi var ju på Östra och jag är supernöjd med det. Har ju iof inget att jämföra med men bm på fl var underbara.
    Hoppas ni hinner vara lediga lite ihop då innan bebis kommer. Kan vara skönt att få lite egentid ihop innan.

Nä nu skall jag umgås lite med min son.

• MiniStumpan
    Knuff skrev 2009-04-26 21:30:28 följande:
    Hej!Jag läser men är inte så alert att jag skriver...Vi håller oss hemma och har firat Edwin 1 vecka i dag med den första promenaden, inte så jättelång säkert 400 m och då ingick ett besök på Hallsås livs och inköp av varsin glass... Sportigt värre...Vi lär känna varandra och försöker skapa lite rutiner. Allt är ju inte helt logiskt...Vi ses när jag tar mig ur puppan
    Skönt att ni fått komma ut lite i alla fall. En vecka efter förlossning kan 400 m kännas väääldigt långt.
    Ska bli kul att träffa er vid senare tillfälle.
  • MiniStumpan
    Thursday skrev 2009-04-27 15:10:43 följande:
    Hallå hallå, här gör vi vårt bästa för att komma ut i trädgården och greja lite men det går väl sådär... Axel är helt klart en lattekille och inte en trädgårdsmästare. I fredags drog vi på stan i fyra-fem timmar, lunchade, shoppade, fikade... nemas problemas att ligga i vagnen och komma upp bara för amning och lite umgänge vid måltiderna. Men ligga i vagnen när mosan räfsar (och skakar lite på vagnen) - inte en chans! Tur att vi har låga ambitioner på den fronten, men det vore ju roligt om framsidan såg ut som om huset är bebott i alla fall...
    Haha Ida, då skall du se hur min tomt ser ut. 3e och 4e världskriget på en och samma gång. Nu är i alla fall snickarna klara. Äääntligen. Så nu skall vi bara måla utsidan så kan ställningen monteras ner och vi kan ringa hit en grävare som gör i ordning tomten. Sedan har vi ju visserligen insidan kvar. Men nu är der ändå så att vi kan bo i huset. Hela förra veckan bodde vi ju hos mormor och morfar. Såå gott att kunna vara hemma igen och speciellt nu när vi numera bor i ett palats.

Och snart kan vi åka och köpa nya sängar till vårat nya sovrum. Tjoho. Både jag och Andreas känner att 6 år i en 1,20 m säng räcker. Speciellt som vi har hunden där också. Liite trångt. Det kommer att bli underbart att få sova i en dubbelsäng.

Fast nu skall vi nog ändå gå och bekanta oss med den lilla sängen en stund. Har inte sovit många timmar i natt heller. Hoppas att lillkillen kommer på bättre tankar snart. Annars vet jag inte vad det blir av mig. Levande död är nog en bra beskrivning av mig i dagsläget.

ZZZZzzzzzz
  • MiniStumpan

Idag skall vi till BVC igen och idag blir det spännande att se om tjockekorven fortsätter att gå upp i vikt.

Ååååååhhhh. Alldeles nu pratade jag med Max som sitter i mitt knä och då kollade han mig i ögonen och la av världens smile.
    Gud vad livet helt plötsligt blev underbart igen.

Caroline: Rolig liknelse med mammuten. Men jag kan glädja dig med att jag redan har förträngt alla krämpor man hade i slutet av graviditeten och kommer knappt ihåg hur en foglossning känns. Faktum är att jag knappt kommer ihåg hur det kändes att vara gravid. 9 månader gick sååå fort.

Nu har jag en son som vägrar sova och jag vill gärna ta en dusch innan BVC. Jaja får väl testa babysittern och ställa den i badrummet istället.

Ha en go dag

• MiniStumpan

Åhh ytterligare en underbar dag verkar det som.
    Dessutom har jag fått sova i 7½ timme i natt. Självklart med avbrott för 2 amningar men jag känner mig nästan utvilad idag till skillnad från igår när jag såg ut som ett spöke. Hoppas jag inte skrämde er Ida och Axel.

Ida: Jag sa ju att vi inte låg långt efter nu. Max vägde 4570 g och är 57 cm. Och ändå är han inte 4 veckor än. Haha vart skall detta sluta?

Nu skall jag hoppa in i duschen så får jag se vad dagen har att erbjuda.
    Eller kanske inte. Nu verkar lillkillen vakna.

Jag är också på en träff i nästa vecka. Än så länge kan jag alla dagar utom tisdag kl 13 då skall vi till BVC.

Om vi skall ta en lunch eller promenad så kan vi skriva upp oss på de dagar vi kan.
    Så kan vi välja den/de dagar flest kan.

Måndag:
    Helena

Tisdag:

Onsdag:
    Helena

Torsdag:
    Helena

Fredag:
    Helena

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3