• lillaC

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Jag tror att man ska vara lite försiktig med att använda ammningsnapp om man inte måste. Det kan göra att barnet får fel grepp och att barnet vänjer sig vad det och då kan man behöva fortsätta med det. Jag använde det någon vecka (kan ha varit några några, har tappat all tidsuppfattning!) Det är lite meckigt, särskilt när man inte är hemma eller blad folk. Det blir också mer kladdigt och söligt...
    Fast Hannah har tyckt att det är ok med flaska, vilket Noah aldrig gjorde, och det kanske beror på att det känns ganska lika.

Idag har Noah och jag varit på mitt jobb på förmiddagen och lekt. Undrar om Hanna kände igen alla ljud, barn och sånger från när hon låg i magen? Det såg nästan ut så!
    Föe en stund sen kom min snälla svärmor ch tog med Noah ut på picknick och bjuder oss sen på middag. Vi har det ju så lyxigt att vi har både min mamma och Andreas föräldrar i Lerum.

Undrar vad jag ska hitta på för att roa Hanna och mig nu när hon snart ammat färdigt?

• lillaC

Appropå genusfrågor (alltid högaktuell på mitt jobb!)

Igår när vi skulle gå ut tog jag fram ett par jeans till Noah. Då sa han att han inte ville ha såna killbyxor. Jag undrade var de killade och han inte menade så.Jag frågade vilka byxor han ville ha. "Jag vill ha såna tjejbyxor som är mjuka"!
    Han menade sina mysbyxor i velor. (som jag dessutom HAR köpt på tjejavdelningen på Lindex!)

• lillaC

Är det någon mer som tänkt komma på lunchen idag? Jag kan, men har inte riktigt koll på om det var någon mer som kunde.

• lillaC

Barnmarknaden börjar kl 9 i missionskyrkan. Ta med kontanter och kasse att ta hem kläder och annat i.

Vi letar också efter en brasa på Valborg. Har för mig att de har något firande på Aludden.

Jag och Noah fick världens mysigaste promenad til förskolan i morse. Vi pratade på om allt möjligt och han plockade blommor till sina fröknar. Tänk vilket fantastiskt sällskap en fyraåring kan vara! När jag lämnat honom fortsatte jag och gick en ordentlig sväng själv med vagnen. Sen har jag vattnat alla krukor ute och bara njuter av att vara hemma. Struntar helt i korgen med ren tvätt som skriker på mig.....

• lillaC

Caroline: Visst är det helt ok med promenader nu. Har kunnat gå som vanligt i säkert två veckor. Och det behövs verkligen, har ju några kilon kvar om man säger så:) Försöker gå en längre sväng varje dag.

Så om det är någon som känner för promenadsällskap på dagarna är det bara att hojta till!

• lillaC

Tänk hur det går upp och ner en dag hemma med familjen!

Andreas hjälpte en kompis att flytta en stund idag. Jag ringde honom desperat vid 14:30 när Noah ( som den fantasiska storebror han är!) dragit fram en massa leksaker, snören och sax för att göra iordning ett babygym till Hannnah, samtidigt som han ville att jag skulle läsa för honom under tiden som jag ammade. Puh! Då ville jag bara stänga in mig i ett rum med massa smågodis och vara ifred....

När Andreas kom skyndandes hem en timma senare satt vi ute i trädgården, med Hannah fridfullt sovande i vagnen, och delade på en sockerdricka! Glassiga livet som föräldraledig....

Så Andreas satte igång att bygga på vår vedförvaring och Noah stack iväg till grannpojken för att leka. Jag la mig i en solstol en stund:)

• lillaC

Idag har jag varit och klippt mig hos frisören, medan mamma hade premiär som barvakt till två barnbarn! Det gick så klart väldigt bra och Hannah sover fortfarande i vagnen ute, jag och Noah hänger lite i soffan...

Jag börjar bli liiite trött på att vår lilla fröken lägger upp dygnet så att hon sover hela dagarna, vaknar till en timma här och där för att äta och umgås lite. Sen nån gång mellan 18-19, PLING! Klarvaken och hungrig fram till kl 22! Vi är mest vana vid att var "barnlediga" efter kl 19 och får inte gjort något av det vi brukar. Jag minns inte hur det var sist, men jag antar att det kommer att bli ordning på torpet här så småningom, men tålamod har aldrig varit min starka sida.....

Emma: Ang. amningsbh. Tänk på att du måste ha något på dig hela tiden och det är inte så skönt att sova i bh. Dessutom passar den säkert inte den första tiden om den ska passa senare. Köp amningslinne eller liknade. Jag köpte en typ "topp" på www.minimundus.se/ som jag har hemma och på natten. Väldigt skönt!

Ha det bra!

• lillaC

TACK HANNA!
    Halleluja, hoppet återvänder!
    Kolla in detta förresten!

• lillaC

Tycker bara att det är häftigt vad de kan redan när de är så små... Hannah gillar helt klart mest att ligga på magen, både sova och vaken. Med Noah hade jag alltid så dåligt samvete när de frågade på bvc om vi tränade mycket på magläge, han gillade det aldrig.

• lillaC

Hallå där!

Jag har haft en helt fantastisk dag här hemma idag!

Jag var lite orolig för hur det skulle vara att vara hemma en hel dag med båda barnen utan att ha något planerat alls.
    Noah vaknar alltid kl 7, men Hannah sov till 8, så jag kunde slumra till Bolibompa i sängen. Sen amma, äta frukost och duscha när lilltjejen somnat igen. Sen var vi ute och grejade i trädgården och Noah lekte med grannpojken. Så kom Andreas hem och jobbade resten av dagen hemma, alltså kunde vi äta lunch tillsammans. Sen städade jag bilarna och solade.

Noahs farmor kom på eftermiddagen för att ta med honom på utflykt och jag gick en lång, skön promenad med en kompis. Kom hem lagom till middagen var färdiglagad av min fina man!

Nu sover båda barnen (lite märkligt, för Hannah brukar hålla kvällsklubb vid den här tiden).Jag får massor av träning i att ta livet som det kommer, utan att kunna planera. Mycket nyttigt.....

Hoppas att ni alla kan njuta av det härliga vädret. Jag träffas gärna i nästa vecka, några förslag?

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3