• kvastfening

Vi med Kronan-vagnar del 10

Välkommen till tråden där vi diskuterar Kronans barnvagn och sulky!

Äldre trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m14600865.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m18237145.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m21548584.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m24500806.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m27558389.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m30279100.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m33847044.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37074611.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40039830.html

Länk till Kronans webbplats:
    www.kronan.com

Kronan bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40293373.html

Kronan på Facebook:
    www.facebook.com/group.php

Ofta förekommande frågor/svar:

*Suffletten viks ner helt genom att man sänker ner den nedre bågen före den övre.

*Det finns en "snara" som man fäster runt handtaget som en säkerhet ifall man skulle råka tappa vagnen. Har man handleden genom öglan har man fortfarande kontroll över vagnen.

*På modeller äldre än -06 fanns en glipa vid sufletten som gjorde att det drog in i vagnen. Många har tidigare klagat över detta, men på alla nyare modeller är felet åtgärdat och sufletten är annorlunda konstruerad.

*Ståbräda som Kronan själv rekomenderar: Lascal, Buggyboard MAXI.

*Pumpslangen ligger i själva pumpen vid leverans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-24 09:00
    Ny bildtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-3-41/m43370973.html
    Har du en bild som du vill ha med men inte har plus, be någon hjälpa dig!

• Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 10
  • JungfruMaria
    MiloLK skrev 2009-04-08 19:39:41 följande:
    kan någon berätta fördelarna med kronanvagnen (duo) och nackdelar:)?Jag ska nämligen kolla på en imorgon (begagnad) och skulle vilja ha lite mer info.
    Tja, det är liksom nästan hela vitsen med den här tråden - att ta upp sånt vi gillar och ogillar så det är bara att sätta sig och läsa i gamla trådar. Det gjorde jag innan vi köpte och det tyckte jag var toppen att det fanns så mycket att läsa om.....en barnvagn! Helt superbra.
  • mage06
    MiloLK skrev 2009-04-08 19:39:41 följande:
    kan någon berätta fördelarna med kronanvagnen (duo) och nackdelar:)? Jag ska nämligen kolla på en imorgon (begagnad) och skulle vilja ha lite mer info.
    Vad är det för årsmodell? 2006 och tidigare hade ett glapp i sufletten där det blåste in på sittdelen plus att sittdelen saknade fotsack men båda problemen fixas med ny klädsel . Glöm inte det vanliga,rulla vagnen, släpp den och titta på om hjulen skevar. Kolla bromsen, ändra läge på styret, fäll ihop och upp vagnen, snäpp av och på hjulen, fäll upp och ned ryggstöd, kolla ev rost. Fråga efter kvitto om inte vagnen är för gammal. Garanti och reklammationsrättr är visserligen personlig men vi har kunnatr utnyttja det trots beg. Jo, suflettbågarna har krånglat en del, kolla att sufletten håller sig uppe/kan fällas upp helt på både ligg -och sittdel. Det är nog allt jag kan komma på

Annars tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna. Klassisk vagn men med moderna finurligheter som solskydd (svårt att vara utan när man varit med om det ), bärhandtag på chassi plus liggdelen och stor härlig liggdel (som vi fortfarande använder till vår 11 mån) med uppfällbar ryggplatta.

Lycka till med köpet!
  • UllaBella

Hej sulkyägare!
    Tänkte höra om det är fler som har varit med om att sulkyn vält bakåt när barnet legat i vagnen?
    Dottern låg fastspänd i vagnen när det hände, så hon hade inte krupit upp i sufletten så att den tippade över av den anledningen.
    Jag har mailat kronan om detta och de har ringt tillbaka, tyvärr var jag inte hemma, men ska ringa efter påsk. Tycker det är viktigt att de får reda på saker när det händer, så de kan bättra vagnarna.

Jag tycker den tippar över lite väl lätt bakåt så jag känner mig inte riktigt säker med den. Jag har aldrig haft någon annan sulky så jag kan inte jämföra med någon annan tyvärr. Kanske alla sulkyn är lite så? Tycker det är dåligt i så fall, för har man en sulky med viloläge så ska den ju vara stabil nog att ha ett barn på 19 mån i den utan att den tippar.

Annars gillar jag den mycket!

• mavibe

UllaBella!
    Jag har samma problem. Tycker att det är lite läskigt. Min dotter på 22 mån har tur nog aldrig tippat men det har varit väldigt nära flera gånger. Nu ställer jag aldrig ifrån mig vagnen om hon ligger ner i den utan att ställa den mot något. Jag drar heller aldrig ner den i fullt liggläge. Bra att du maliat dem, jag är väldigt nyfiken på vad de har att säga!

• UllaBella

Då kanske det vore bra om du också hör av dig till dem och berättar att du upplever den som lite för lätt bak också. Även om den inte tippat, så har den ju varit nära att göra det. Kanske är det något de åtgärdar, och det blir säkert mer intressant för dem om vi är fler som hör av oss!

• MiloLK

Tack så mkt!" har köpt vagnen nu och är änsålänge supernöjd:D!

• mavibe

jag jag har funderat på att göra det! Slänger nog i väg ett mail om det. Hon klättrar och vänder sig om i vagnen ibland om hon inte sitter fast då känns det som att den skulle tippa väldigt lätt om jag inte höll i. Jag vet att hon inte ska göra så men om hon skulle göra det i vår Emmljungavagn så tror jag inta att den skulle tippa.

• Nallebjörnis

Hej tjejer!! Är super sugen på en kronan vagn... fast den röda.. men är det klar röd?
    Är det nån som vet om kronan ska sluta tillverka den röda.. finns ju inte på deras sida längre... *suck*
    Tacksam för svar

• Serendipity

Jag har fått hem min duo-Kronanvagn nu! Ska testköra lite och se om jag tycker den är otymplig. Det blev en röd, på deras rea. Den är väl snarare hallonröd än orangeröd kan man säga?

Vi har som sagt den bruna Kronansulkyn, och har inte lyckats välta den än. Sonen väger 17 kilo. Jag antar att han lätt kan välta den om vi fäller den i liggläge och han på något sätt lägger vikten i den fällda delen, det är så ni menar? Det har vi nog aldrig testat Den enda sulky man kan jämföra med är nog Brio Race, de flesta andra sulkys är ju väldigt lätta att välta... Kronan är ju som en stabil Volvo liksom {#lang_emotions_cool} Vi har haft både Brio Sitty och Brio Race innan denna. Jag gillade Sittyn bäst, men den hade inget liggläge.

• cloudberry79

Den röda kan nog enklast förklaras som ferrariröd, alltså ganska så klarröd.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
Svar på tråden Vi med Kronan-vagnar del 10