• pilliss

Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????

Har haft en diskussion med några vänner ang. påsken.
    Sonen ska på påskfest på dagis.

Flickor brukar man ju klä som påskkärringar.
    Men pojkar då??? Vad kan man klä dom som?

Vet tex kyckligt och kanin/hare. Men då köper man ju dessa kläder.

Finns det nåt annat?

• Svar på tråden Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????
  • xenaa

Här går pojkar klädda som påskgubbar med mustach ist men vissa har klänning och en sådan sjal på huvudet.

why not..

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Marina Elena

vill inte pojken springa runt i färgglad kjol o sjalett så kan han väl ha scarf, hatt o färgglada byxor o skjorta!

(hmm..varför ser påskkärrringar o påskgubbar ut som rumänska zigenare?? )

• mollo

haha. igentligen spelar det ju ingen roll. allt barna vill ha är ju lite godis

• Ester W

En liten fråga, är det på torsdag alla påskkärringar och gubbar är ut och knackar på för att få godis?
    Har just flyttat till hus så det finns väl chans att det kommer några och då vill jag ju ha något hemma.

Så vilken dag är det?

• Sencha
    vackrastarflow skrev 2009-04-07 22:26:34 följande:
    håller med många andra här, han kan också vara påskkärring! det var min bästa kompis som var en kille tom redan på 80-talet
    Ja, det var min bror och dagmammans pojk också - vi är alla sjuttiotalister.
    Självklart, liksom!
    0401 & 0807
  • Sencha
    Ester W skrev 2009-04-07 22:31:02 följande:
    En liten fråga, är det på torsdag alla påskkärringar och gubbar är ut och knackar på för att få godis? Har just flyttat till hus så det finns väl chans att det kommer några och då vill jag ju ha något hemma. Så vilken dag är det?
    Olika på olika ställen. Torsdag eller lördag.
    0401 & 0807
  • pilliss
    Bam skrev 2009-04-07 22:24:41 följande:
    I dessa jämställda tider vet du väl att pojkar har lika stor rätt att kläs som kärringar.
    jag har inget emot o klä han som påskkärring.
    Jag är en person som anser tex att han gärna får leka prinsessa o flickorna får vara batman om dom vill

Men det e nästan bara flickor på hans avdelning. Kunde va kul med nåt annorlunda...
    Men det e verkligen i sista minuten tyvärr... suck...

Men just fantasin e helt slut. Kommer knappt ihåg hur man själv var klädd...
    Just därför frågade jag...
  • Ester W
    Sencha skrev 2009-04-07 22:33:25 följande:
    Olika på olika ställen. Torsdag eller lördag.
    Tack, då ska jag köpa hem tills torsdag!
  • blå fisk
    BlommyNess12 skrev 2009-04-07 22:25:26 följande:
    Flickor blir påskkärringarpojkar blir påskkärringar..Förstår inte frågan, trodde att alla barn klädde ut sig till påskkäringar på påsken?
    Så var det när jag var barn också redan på 70- och 80-talet, jag kommer från Uppland. Min mans familj kommer från Sörmland och där är pojkarna katt, hare eller påskgubbe. Hade aldrig hört talas om det förrän jag firade påsk med hans familj.
  • Queen70

En del ställen har missuppfattat saken. Påskkärring går man på SKÄRTORSDAGEN enligt tradition. För det är DÅ som de far till blåkulla. Visa mig nån källhänvisning där det står att häxorna e ute å flyger på påskafton tack ;)

Svar på tråden Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????