• pilliss

Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????

Har haft en diskussion med några vänner ang. påsken.
    Sonen ska på påskfest på dagis.

Flickor brukar man ju klä som påskkärringar.
    Men pojkar då??? Vad kan man klä dom som?

Vet tex kyckligt och kanin/hare. Men då köper man ju dessa kläder.

Finns det nåt annat?

• Svar på tråden Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????
  • Sprattlarn

När vi var små så var vi flickor påskkärringar, eller annat könsneutralt som katt eller kyckling.
    Pojkarna var påskgubbe (hallå det fanns ju inte bara häxor utan häxmästare oxå de åkte med till blåkulla!!) eller annat könsneutralt som katt eller kyckling.

Vi tog det hela rätt allvarligt när vi var små, vi skulle vara ordentligt utklädda osv, kompisens mamma sydde själv värsta fina kycklingdräkten till henne och vi var mycket avis på henne då!

Jag ser inte vad det är för fel på om pojkarna vill vara påskkärringar, men om de inte vill ha kjol och då vara kärring eller katt eller så så tycker jag de ska få vara påsk gubbe.. Man kan ju bara fråga dem vad de vill vara utklädda till

Och jag har ju oxå för mig att det var torsdagen som vi gick på..
    Tycker det är MYCKET irriterande att de går flera dagar..

Jag personligen gillar könsrollerna lite gran (inga påhopp tack) just för att jag tycker pojkarna är sååå söta i sina små hattar och påmålade mustascher!
    Och flickorna i sina hucklen och röda kinder.

Och ja, kajalen är bäst att måla med! lätt att få bort oxå!

• pilliss

tack allihopa....

min första tanke som sagt var att göra han till påskkärring med allt vad det innebär.
    men det e kul o man kan göra nåt annat istället för det som ALLA andra e.
    DÄRFÖR frågade jag.

• Tutilure

Mina pojkar kommer att vara påskkärringar imorgon.
    (På dagis alltså, på torsdag är de lediga därför firar de på dagis imorgon.)

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • orpon
    pilliss skrev 2009-04-07 22:22:54 följande:
    Har haft en diskussion med några vänner ang. påsken.
    Sonen ska på påskfest på dagis.

Flickor brukar man ju klä som påskkärringar.
    Men pojkar då??? Vad kan man klä dom som?

Vet tex kyckligt och kanin/hare. Men då köper man ju dessa kläder.

Finns det nåt annat?

Påskhare såklart!!!

• Kakaa

Jag var Pippi långstrump och ett år var jag spindelmannen när jag var ute och tiggde godis.. 

• Solrosens

Både pojkar och flickor är påskkärringar, samma med pepparkaksgubben som även tjejer kan vara!

• Loriyana

Jag har tre bröder. När vi var små så var vi alla påskkärringar.

• Snöflinga

Påskkärring!

Ja,, det är på skärtorsdagen som påskkärringarna (häxorna) sades åka till Blåkulla eftersom Jesus korsfästes på långfredagen.

• cosinus

Klart han kan vara påskärring. Himla märkligt att det anses mer normalt för en kille att klä ut sig till en dinosaurie än en pricessa eller påskkärring. Jag har iaf lättare att identifiera mig med en person av motsatt kön än med en utdöd jätteödla så det borde inte kännas allt för konstigt för det stackars barnet i fråga.

Svar på tråden Påskkärring = flicka. Vad kan en pojke vara?????