• Rödtott

Läsa för 1-åring?

Jag undrar vad ni har för sagorutiner med era 1-åringar?
    Min tjej är så rastlös och sitter inte still någon längre stund, det blir lite svårt med sagoläsningen då. Samtidigt så märker jag att hon verkligen gillar rim och ramsor, och hon verkar väldigt ivrig att härma just nu. Så det hade varit kul att kunna läsa litegrann för henne.
    Är jag för tidigt ute eller har jag bara en tjej med för mycket myror i kroppen just nu? Hur gör ni?

• Svar på tråden Läsa för 1-åring?
  • lunkentuss

När vår tjej var 1.5 år kunde vi läsa en hel bok. Hon älskade det. När hon var 1 år kunde man läsa lite sen hittade hon på annat så det var mest ramsor o rim o såt som gick fort när hon var så liten =)

• Rödtott

Jag kanske får hitta lite korta ramsor och sånt som går fort att läsa innan hon kryper iväg då Man vill ju verkligen väcka sagolusten eftersom att man hade så mycket glädje av det själv när man var liten. Jag älskade sagostunderna och vi har en hel bokhylla full med min och mannens gamla bilderböcker. Man kanske är lite väl ivrig?

Fler?

• Queen70

Läste i min bebisbok att man ska börja läsa för sina ungar när de blir ca. 7 månader...>Tjena hej liksom. Han blir bara jättearg när han inte får tugga på boken, så det gick åt helvete härhemma i alla fall :)

• Queen70

Alltså han FÅR ju tugga på boken, men det blir ju inte mycket läst då liksom...

• irrbloss
    Queen70 skrev 2009-04-08 22:15:12 följande:
    Alltså han FÅR ju tugga på boken, men det blir ju inte mycket läst då liksom...
    Håll boken uppslagen och prata om bilderna eller någonting då.;) Kan man inte läsa texten så kan man ju hitta på någonting så att det verkar som om man läser.
  • buffybus

haha jag har försökt läsa för min 1åring men han ska bara byta sida hela tiden för det är roligast.. bryr sig inte alls om va jag säger om jag läser eller va jag gör.. har gett upp hoppet och ska prova om ett halvår istället..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Queen70

Det går inte, han kastar sig handlöst efter boken drar den våldsamt intill sig och börjar frenetiskt tugga på den..får nog köra boklöst ett tag till :)

irrbloss skrev 2009-04-08 22:19:47 följande:
    Håll boken uppslagen och prata om bilderna eller någonting då.;) Kan man inte läsa texten så kan man ju hitta på någonting så att det verkar som om man läser.
  • konkelbär

Min dotter är 17 månader och har inte varit stilla mer än 10 sekunder i sträck i vaket tillstånd någonsin i sitt liv. Vi har med andra ord lyckats läsa två till tre ord ur en bok. Hon är inte intresserad.

• Tygtiiger

Barn gillar olika saker. Vår son slog oss med böcker om vi inte läste. Så vi läste.

Testa en enkel pekbok, inte någon saga. Stora bilder - vad är det? Koooo! Vad säger kossan? Muuuuu!

På sin höjd någon Maxbok. Titta Max! Titta max kaka!

Och ramslek med henne, det är toppen för språk- och läsutvecklingen senare, då hör hon de små skillnaderna som gör att ord rimmar.

• grönagrön

Hej,

Jag började hålla böcker och peka när min som var ett halvår ungefär. Han älskade det. Nu är han fyra år och bokrutinen på kvällen är ett måste för honom. peka och prata till bilderna. Ju tidigare destå bättre! Lycka till!

Svar på tråden Läsa för 1-åring?