• Rödtott

Läsa för 1-åring?

Jag undrar vad ni har för sagorutiner med era 1-åringar?
    Min tjej är så rastlös och sitter inte still någon längre stund, det blir lite svårt med sagoläsningen då. Samtidigt så märker jag att hon verkligen gillar rim och ramsor, och hon verkar väldigt ivrig att härma just nu. Så det hade varit kul att kunna läsa litegrann för henne.
    Är jag för tidigt ute eller har jag bara en tjej med för mycket myror i kroppen just nu? Hur gör ni?

• Svar på tråden Läsa för 1-åring?
  • grönagrön

Jag kan förresten rekommendera "Boken om Benny" för barn som är över ett år. Den är ett klipp!! Kul för föräldrarna också!

• irrbloss

Min pojk är 4 månader och går och läsa för ibland när han känner för det. Han drar gärna i boken, men ibland kan han bara sitta och titta i den eller på annat runt omkring och lyssna. Fast det kanske bara går just för att han är såpass liten?

• grönagrön

irrbloss: Jag tror att man kan skapa en relation till böcker om man som du gör börjar vid fyra månaders ålder. Sen är barn olika, och då kanske det inte spelar någon roll hur man än gör. Men det skadar ju inte att testa!

• Siili
    Queen70 skrev 2009-04-08 22:24:00 följande:
    Det går inte, han kastar sig handlöst efter boken drar den våldsamt intill sig och börjar frenetiskt tugga på den..får nog köra boklöst ett tag till :)
    Så var min son också i den åldern. Det funkade inte att läsa när han var 4 månader heller för då skulle han också käka på böckerna.

TS
    Min son är nu 17 månader och har fortfarande inte tid att lyssna på sagorna. Inte förrän han fyllde 1 år och fick en bok med fordon i så var han intresserad av att titta i böcker. Nu bläddrar han gärna själv och pekar på bilderna, men han har inte alls tid att lyssna på texten utan vill prata själv eller veta vad bilderna föreställer. Han hämtar böckerna ur sin hylla då och då under dagen och sätter sig och kollar i dem.
  • gavagai

Vi läser ofta med Mika. Hon brukar hämta böcker och ge oss. Men när jag läser den här tråden så vet jag inte om alla skulle kategorisera det vi gör som läsande. Det går oftast ut på att hon bläddrar väldigt mycket och när hon hittar en sida hon gillar pekar hon på saker och vi pratar om vad det är, gör ljud som sakerna/figurerna på bilderna gör och så. Men mest bläddrar hon.

• soso

Vi läser mycket för vår snart 16-månaders och har "läst" sedan hon var några månader gammal. Hon gillar böcker. Men barn har ju så olika intressen.

När hon var mindre var det pekböcker så klart, tittade på någon bild i taget. Ibland "läste" vi hela boken, ibland en sida, ibland tugga lite på den, ibland bläddra vi mest... det har spelat mindre roll bara hon tyckt det var roligt och spännande med böcker. Men sedan 1 år ungefär har vi nog oftare faktiskt läst böcker. Rena pekböcker är inte så intressant längre, utan det är mest typ Max-böcker, "Bäbis"-serien (Bäbis arg, bäbis ledsen etc). Enkla berättelser. Men även "Vem"-böckerna gillar hon, men dem förenklar vi texten till. Hon gillar också antologier som "Den vita barnkammarboken", då läser vi en sida här, sjunger en sång där, bläddrar mycket :)...

TS: Om hon gillar ramsor och dyl, så kan du väl läsa/berätta ramsor utan en bok eller sjunga ihop. Det är ju lite samma sak :), bokintresset kommer kanske med åldern. Det är ju ingen brådska på något sätt. Läs på det sätt som passar henne undertiden om ni vill. Läs en sida då och då. Prata om böcker, sjung en visa ur en bok osv.

• Psyke

Vår dotter älskar när vi läser för henne men hon fick tålamodet att lyssna först vid 11 månader. Ibland är hon för rastlös för att sitta stilla men vill att jag ska läsa. Det löser vi med att vi sitter i hennes rum, hon leker med sina leksaker och jag läser lite barndikter. Försöker jag sluta, reagerar hon och vill ha mer.
    Annars fungerade det att visa bilder och läsa med olika röster: groda låter på ett sätt, pojke på ett annat osv. Det är också roligt om jag berättar smårim medan vi tex byter blöjor och när hon känner igen dem, så läser man dessa i en bok.

• 08Mars

Har inte läst hela tråden men en bok som min 1åring älskar o som går fort att läsa är "Knacka på" av författaren Tidaholm. På varannansida är det en dörr och så står det knacka på och då barnet knackat så bläddrar vi el barnen och på nästa uppslag är det bilder och kort text. Man pekar tex på 5kaniner och så står det vad de äter osså vidare. MAn går förbi 4 dörrar tror jag o hamnar sedan ute igen. Min dotter är också rastlös men denna älskar hon då hon själv får vara med och "verka " i boken.

• Catti41

Vi började med böcker när han bara var några månader gammal. Han satt/låg i knät efter amningen och så tittade vi på bilder. Jag ville att han skulle förknippa böcker med mys och gos. Nu är han 14 månader och vill läsa mycket och ofta, han tar ett knippe med böcker och lägger i soffan och sen säger han "böh böh". Så då läser vi förstås. (För mig är det jätteviktigt att mitt barn tycker om att läsa så det prioriteras före andra saker, precis som jag själv prioriterar min egen läsning före många andra saker.)

Tips på böcker att börja med är t ex böckerna om Bäbis (alfabetas förlag, jag minns inte författaren) t ex Bäbis Arg.
    Och böckerna av A-C Tidholm. Vi har t ex Lite sjuk, Hela natten och några till. Han gillar dem.
    Böckerna om Molly av Lucy Cousins är roliga.
    och vanliga pekböcker med djur eller fordon eller saker så man kan sätta egna ljud till.

Alltså min grabb läser allt. han tar mina böcker ur bokhyllan och bläddrar i dem och tittar på bilder (trädgårdsböckerna eller kattböckerna) eller bläddrar för att hitta bilder i mina vanliga böcker (som ju tyvärr enligt honom bara innehåller text).

Och Pek-Elvis. Även om han är för stor för den nu så älskar han den och vi läser den alltid ett par gånger varje kväll.

• Ninni68

Jag försökte att läsa böcker för min son tidigt, men det funkade inte alls, han hade ingen ro. Först i ettårsåldern gick det att läsa i samband med att han fick kvällsvällingen. Vi började med Max-böcker och Anna Clara Tidholms Knacka på, Ut och gå etc. Sen funkade det rätt snabbt med lite svårare böcker, men vi läser fortfarande Max och Knacka på ibland (sonen är 2,5 nu). Så småningom började det fungera att läsa för sonen även i andra sammanhang än just vid nattningen, men då var han nog 1,5 åtminstone.

Svar på tråden Läsa för 1-åring?