• MatteusMamma86

Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!

Nej den Kaukasiska Ovtjarkan är inget husdjur utan ett arbetsredskap.
    Jag håller med om att valparna är dödssöta, men de blir dödligt farliga som äldre.
    Även då du är ledaren och hunden står under dig så kommer det ändå en dag då hunden testar din ledarförmåga.
    Jag har själv varit i kontakt med både Ovtjarka och en annan ras som heter Kuvasz som är en vit stor hund och även den är en vakthund bland fårfklockar.
    Den hunden är mycket snällare, men även den ska man passa sig för.
    Det gäller då speciellt hanhundarna hos Kuvaszen.

Att folk inte tar reda på fakta om hunden innan de skaffar en oavsett ras.
    Vi ser alla filmer på Youtube med kamphundar osv.
    Alla hundar som tvingas bli avlivade pga att människan ibland inte tänker efter eller bara vill spela en viss roll i vårt komplexa samhälle.
    Jag gillar Ovtjarkan starkt, men jag vill inte ha en själv i arbetet.

Vad tycker ni andra?
    Har ni varit i närheten av ngn känd ras som varit i trubbel eller vill ni bara liksom jag klaga på alla DÅLIGA "hundägare"..

Skaffa en katt istället...

• Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!
  • Zaria

Håller med

Dock verkar ju de flesta leva på "hunden blir vad man gör den till" så rasen kommer säkert att komma mer och mer tyvärr.

Förövrigt jättefina hundar i rätt element och i rätt sammanhang men inte som familje/gose/penisförlängare, utan till det hunden av avlad till.

• Åsa

"Förövrigt jättefina hundar i rätt element och i rätt sammanhang /.../ till det hunden av avlad till."
    D v s på folktomma stäpper eller ordnetligt inhägnade folktomma industriområden.
    Tyvärr befarar jag att mer än en "penisförlängarsuktande" ungdom i våra yttre förorter blev inspirerad att skaffa åtminstone en korsning med denna vovve av TV-program i ämnet...

• iii
    xXpaulaXx skrev 2009-04-09 10:46:41 följande:
    något som gör mig chockad är att Kennelklubben överhuvudtaget godkännde denna ras i sverige från början Menar har de ingen koll alls där? hur tryggt känns det då??
    SKK godkänner inte bara "trygga familjehundar", de godkänner raser, och raser finns det till flera olika ändamål. Att rasen finns med i SKKs raslista säger inget om hur hunden är! Och det är upp till varje individ att läsa på innan man skaffar hund.

Ovtjarkan är ingen dålig hemsk ras, men den är avlad utifrån ett specifikt syfte, precis som alla andra raser. Det finns en plats för den också, men kanske inte i tätbebyggda samhällen.

Sen har uppfödarna ett stort ansvar, och efter att ha läst en del annonser på blocket så kan jag nog påstå att få med denna ras tar det ansvaret. De annonseras ut som trevliga mjuka nallebjörnar som är perfekta i en familj. Det är aningen vilseledande, så som köpare måste man läsa på själv och inte bara lyssna på säljaren.
  • iii
    Åsa skrev 2009-04-09 10:47:43 följande:
    "Förövrigt jättefina hundar i rätt element och i rätt sammanhang /.../ till det hunden av avlad till." D v s på folktomma stäpper eller ordnetligt inhägnade folktomma industriområden. Tyvärr befarar jag att mer än en "penisförlängarsuktande" ungdom i våra yttre förorter blev inspirerad att skaffa åtminstone en korsning med denna vovve av TV-program i ämnet...
    Tror tyvärr att du har rätt i det. Har träffat på en del mixar som har Ovtjarka i sig, och det har inte fungerat så bra för dom.
  • xXpaulaXx
    iii skrev 2009-04-09 10:56:29 följande:
    SKK godkänner inte bara "trygga familjehundar", de godkänner raser, och raser finns det till flera olika ändamål. Att rasen finns med i SKKs raslista säger inget om hur hunden är! Och det är upp till varje individ att läsa på innan man skaffar hund. Ovtjarkan är ingen dålig hemsk ras, men den är avlad utifrån ett specifikt syfte, precis som alla andra raser. Det finns en plats för den också, men kanske inte i tätbebyggda samhällen.Sen har uppfödarna ett stort ansvar, och efter att ha läst en del annonser på blocket så kan jag nog påstå att få med denna ras tar det ansvaret. De annonseras ut som trevliga mjuka nallebjörnar som är perfekta i en familj. Det är aningen vilseledande, så som köpare måste man läsa på själv och inte bara lyssna på säljaren.
    ja självklart är det köparens ansvar att veta vad det är för ras,spelar ju ingen roll vilket husdju man köper...

men varför godkänna en ras som är så instabil som denna ras är??
    på något sätt så borde dessa annonser förbjudas på blocket
  • xXpaulaXx

apsopå detta så skulle vi ta emot en schäfer,denne skulle omplaceras
    enligt annonsen så var denne renrasig
    efter telefonsamtal så kommer det fram att den har 25% Kaukasisk Ovtjarka i sig
    jag visste inte vad det var för ras,inget jag googlade fram,utan tackade nej eftersom vi vill endast ha en 100% schäfer i hemmet.
    tur var väl det? 

• Zaria
    xXpaulaXx skrev 2009-04-09 11:03:54 följande:
    ja självklart är det köparens ansvar att veta vad det är för ras,spelar ju ingen roll vilket husdju man köper...men varför godkänna en ras som är så instabil som denna ras är??på något sätt så borde dessa annonser förbjudas på blocket
    Eller nån slags licens för att godkänna köparen?
  • iii
    xXpaulaXx skrev 2009-04-09 11:03:54 följande:
    ja självklart är det köparens ansvar att veta vad det är för ras,spelar ju ingen roll vilket husdju man köper... men varför godkänna en ras som är så instabil som denna ras är?? på något sätt så borde dessa annonser förbjudas på blocket
    Instabil vet jag inte om jag skulle kalla den. Den är ju inte instabil i sitt rätta element, där är temperamentet perfekt för det jobb som hunden är avlad för. Jag tycker mer att det visar hur viktigt det är att köpa en hund utifrån vad man vill ha den till. Och nej, hunden blir inte vad man gör den till på det sättet som många vill lura sig själva till. SKK presenterar att rasen finns, beskriver den med

"Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad
    försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn."

Jag tycker de har tagit sitt ansvar där. Att rasen är godkänd hos SKK gör egentligen varken till elller från. Det finns många raser som inte är godkända än, och folk köper dom ändå. Det som är bra är att om uppfödaren är med i SKK så finns det krav på aveln och försäljning iallafall, och hellre att ha en kontrollerad avel än att folk avlar hej vilt. Speciellt med en sådan ras!

Sen tycker jag att det borde införas en licens för alla hundägare. Vill man ha en ras, även om det så är en chihuahua så ska man få visa att man har kunskaper till att ta hand om den på ett bra sätt, och använda den till vad den behöver för att må bra. Då är det få som skulle få äga en K.O. Men vad gäller blocket så tycker jag att de borde ta ett större ansvar och inte låta vilseledande annonser ligga ute.
Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!