• MatteusMamma86

Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!

Nej den Kaukasiska Ovtjarkan är inget husdjur utan ett arbetsredskap.
    Jag håller med om att valparna är dödssöta, men de blir dödligt farliga som äldre.
    Även då du är ledaren och hunden står under dig så kommer det ändå en dag då hunden testar din ledarförmåga.
    Jag har själv varit i kontakt med både Ovtjarka och en annan ras som heter Kuvasz som är en vit stor hund och även den är en vakthund bland fårfklockar.
    Den hunden är mycket snällare, men även den ska man passa sig för.
    Det gäller då speciellt hanhundarna hos Kuvaszen.

Att folk inte tar reda på fakta om hunden innan de skaffar en oavsett ras.
    Vi ser alla filmer på Youtube med kamphundar osv.
    Alla hundar som tvingas bli avlivade pga att människan ibland inte tänker efter eller bara vill spela en viss roll i vårt komplexa samhälle.
    Jag gillar Ovtjarkan starkt, men jag vill inte ha en själv i arbetet.

Vad tycker ni andra?
    Har ni varit i närheten av ngn känd ras som varit i trubbel eller vill ni bara liksom jag klaga på alla DÅLIGA "hundägare"..

Skaffa en katt istället...

• Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!
  • Åsa

Knastroll82: "det är nattetid hundarna vaktar"
    Bara att hoppas att vovvarna inte träffar på några campare då.

• Förväntansfull0406
    MatteusMamma86 skrev 2009-04-09 13:39:02 följande:
    Alla hundar kan bli farliga i fel sällskap, men en nakenhund är inget som jag hade kunnat tänka mig. Tycker mer att den ser ut som en stor bisamråtta med pälskvalster...
    haha....men de är rätt häftiga, vi har mycket allergier i fam och denna rasen kräver dock inte lika mycket som en stor brukshund.... Därför hade den passat oss bra.
  • MatteusMamma86

Tror han hette Johan, ganska snygg kille faktiskt haha...
    Visst fan går det illa.
    Jag går INTE in.
    Ja jävla grupptryck!

Den perukanska hunden var söt med sina stora öron men var fan e pälsen...
    Men vill jag smeka ngt hårlöst så ställer min sambo mer än gärna upp haha!

• Förväntansfull0406

Lite som åsa säger.

Det finns ju alla möjliga tänkbarheter som kan gå fel. OCh vad är det för ett liv om hunen ska vara inlåst alltid??

• fairyfloss

Vi tog hand om en siberian huskey i ett år. Jag visste knappt nått om hundar, absolut inget om rasen och jag undrar fortfarande idag hur jag kunde vara så korkad och gå med på det, och hur korkade ägarna var som lämnade sin hund till oss med instruktioner som typ "mata en gång om dagen".

Hunden var i en liten trädgård, alldelles för liten, och ENSAM. I Australien, med uppåt 40 grader på somrarna. Ursäkta men hur fan tänkte dem? Dessutom var den inte uppfostrad alls, utan aggresiv, ensam och oaktiverad. Stackars hund. Jag skulle vara väldigt förvånad om den fortfarande lever idag faktiskt. Men ja, vi gjorde i alla fall så gott vi kunde.

• Förväntansfull0406
    MatteusMamma86 skrev 2009-04-09 13:50:53 följande:
    Tror han hette Johan, ganska snygg kille faktiskt haha... Visst fan går det illa. Jag går INTE in. Ja jävla grupptryck! Den perukanska hunden var söt med sina stora öron men var fan e pälsen... Men vill jag smeka ngt hårlöst så ställer min sambo mer än gärna upp haha!
    Känner du alla??
  • MatteusMamma86

Haha nej men Malmö vakthundstjänst är konkurrenter till min kompis som har LM:s vakthund som har Ovtjarka, Rotta, Schäfer, Pittbull, Amstaff, Kuvasz och några raser till som vakthundar.
    Jag har agerat figurant som liten åt många av hundarna och de är helt underbara men jag har även testat att gå nära staketet till de hundar som jobbar, de jag tidigare lekt med på dagen var nu i tjänst och reaktionen var blixtsnabb...
    Shit jag hade en sju jävla adrenalinkick och sket nästan på mig...
    Ena stunden så står jag och ser hunden i ögonen på andra sidan staketet och nästa sekund så har jag en hund på bakbenen mot staketet som var större än mig och jag e 1,75 lång...
    Ovtjarkan kan väga upp till 90 kilo så jag med mina 55kg har INGET att sätta emot och inte en vuxen karl heller...
    Vi e disktrasor i deras ögon.

• MatteusMamma86

Malmö Vakthundstjänst i Furulund har gått back lite på sistonde.
    För ett bra tag sedan så hade de fått anmäla 2 schäfrar försvunna samtidigt som det kom in om en bebisattack.
    Men mer än så vet jag tyvärr inte.
    De förlorar kunder på löpande band.

• Saadie

Jag vänder mig mot 2 saker här i tråden:
    1. SKK sa i updrg granskning att de var tvugna att godkänna rasen för att den var godkänd internationellt, de kan alltså inte göra en egen prövning.

2. De som insinuerar att nu kommer invandrarungdomar skaffa k.o. för att imponera på sina kompisar. jaja... www.freewebs.com/ovtjarka/ - "På den här hemsidan skall jag berätta om mina erfarenheter om en i Sverige ganska ovanlig hund nämligen Kavkaszkaja Ovtjarka eller Kaukasisk Ovtjarka, som man säger på svenska." "Ambitionen är att rapportera om denne specielle individ under hela sin uppväxt, så att andra som vill veta hur det är att ha en Ovtjarka, kan få en uppfattning om hur det är att leva med en. Kanske blir det starten att själv skaffar sig en sådan."

hmmm hmmm hmmm

Jag tycker det är sjukt att skaffa sånna hundar, de är ju inte bara aggressiva, utan de är ju gigantiska! Jag föredrar en pitbull i vaden än en k.o. i halspulsådern vilken dag som helst.

Men på hemsidan jag länkade till står det:
    "
    I programmets huvudnummer, den blonda Damen som blev biten och Polisen som blev biten i handen, rörde det sig inte om någon Kaukasisk Ovtjarka utan om vanliga bondhundar antagligen från Östeuropa."

Stämmer det?

Men både ovtjarka-valpar och kuvasz valpar är supersöta och små dunbollar, men jag skulle aldrig i hela mitt liv skaffa en!

• MatteusMamma86

Polismannen som blev biten i handen gjorde ett stort fel, han gick till hunden och sträkte fram handen, han skulle hållt sig på avstånd eller väntat i bilen tills en person med fångstpinne kommit till platsen.
    Jo hellre en pittbull i vaden än en Ovtjarka i pulsådern...
    Polisen bad nästan om att bli biten och han har sitt dumma nöt att skylla men som han sa oxå så såg hunden snäll ut.
    Men om du kommer till en vän och de har en liten tax eller ngt så ska du inte ens då visa hunden ngt intresse.
    Jag visar aldrig mina vänners hundar ngt intresse såvida jag inte vet vad de är för några och har träffat dem innan.

Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!