• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Kaxmaja
    Partysoda skrev 2009-04-14 20:44:35 följande:
    Jag skulle ju personligen använda bilbarnstol - inte fan går jag och kånkar runt på en unge i nio månader, kräks, får åderbråck och uttännjd hud på magen för resten av mitt liv och sedan riskerar att mitt barn dör på ett så onödigt sätt som i en bilolycka. Det kan ju hända ändå, men risken är inte lika stor om man antar säkehetsåtgärder. En bilbarnstol funkar ju som en cykelhjälm = mindre risk för allvarliga skador om du använder en. Om man väljer att tro att all denna forskning bara är bluff och båg - fine by me. Mitt barn skall ändå inte sitta i din bil.Å andra sidan bor jag på landet där folk krockar med älgar och rådjur var och varannan dag - om de inte glider av vägen på grund av dålig väghållning förstås - bilolyckor som ingen egentligen kan rå för oavsett hur bra/försiktig/van trafikant du är. Man kanske blir onödigt försiktig under dessa omständigheter, vad vet jag?Att det sedan råkar vara lag på att använda bilbarnstol gör ju beslutet ännu lättare
    Alltså hur får man fast bilstolen på huvudet när man ska använda den som cykelhjälm?
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Lady Gaga
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:05:17 följande:
    Alltså hur får man fast bilstolen på huvudet när man ska använda den som cykelhjälm?
    Det låter nästan farligt.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Kaxmaja
    Hikaru skrev 2009-04-14 21:09:32 följande:
    Det låter nästan farligt.
    Ja jag försöker tänka mig hur de ska gå till men nej jag kommer inte på de
  • lollisen
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:05:17 följande:
    Säger bara; Gaffa gaffa gaaaa a ffaaaa! Gaffatejp is tha shit!
  • Kaxmaja
    lollisen skrev 2009-04-14 21:11:11 följande:
    Säger bara; Gaffa gaffa gaaaa a ffaaaa! Gaffatejp is tha shit!
    Ja men är den inte onöfigt stor? Måste ju bli super tungt och vingligt
  • lollisen
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:11:51 följande:
    Ja men är den inte onöfigt stor? Måste ju bli super tungt och vingligt
    Skitsamma... det som kan hända är att de får whiplash, men vem bryr sig? Det är blir ju oftast ändå ignorerat av sjukhus som typ att man inbillar sig smärtan, så vem orkar bry sig?
    Att det blir vingligt är ju bara bra, då kanske de kan lära sig balansera ordentligt på kuppen... om inte så får vi föräldrar ett gott skratt i deras försök att cykla..
  • Kaxmaja
    lollisen skrev 2009-04-14 21:14:07 följande:
    Skitsamma... det som kan hända är att de får whiplash, men vem bryr sig? Det är blir ju oftast ändå ignorerat av sjukhus som typ att man inbillar sig smärtan, så vem orkar bry sig? Att det blir vingligt är ju bara bra, då kanske de kan lära sig balansera ordentligt på kuppen... om inte så får vi föräldrar ett gott skratt i deras försök att cykla..
    Ahh men jag tänker ändå inte køpa bilstol även fast vi nu vet att man kan ha två användningsområden før den. Silvertejp och keps är fortfarande MYCKE billigare
  • lollisen
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:15:32 följande:
    Ahh men jag tänker ändå inte køpa bilstol även fast vi nu vet att man kan ha två användningsområden før den. Silvertejp och keps är fortfarande MYCKE billigare
    Ja absolut, det är mer än tillräckligt tycker jag. *tummen upp*
    Tycker ni verkar vara väldigt ansvarsfulla föräldrar.
  • Deer
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:15:32 följande:
    Ja och det värkar ju som om det är bättre kvalitet också, en keps går ju inte sönder om man tappar den vilket en cykelhjälm gör och silvertejpen behöver inte bytas ut bara för att man krockar villket man måste med en bilbarnstol.

Hejja keps och silvertejp!
  • Kaxmaja
    Deer skrev 2009-04-14 21:19:04 följande:
    Ja och det värkar ju som om det är bättre kvalitet också, en keps går ju inte sönder om man tappar den vilket en cykelhjälm gör och silvertejpen behöver inte bytas ut bara för att man krockar villket man måste med en bilbarnstol.Hejja keps och silvertejp!
    Precis
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!